Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny och besatt  (läst 12456 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tate

Ny och besatt
« skrivet: december 27, 2011, 01:20:25:25 »
Hej!
Har tillbringat julen med att läsa alla byggtrådar och vandra runt bland poolföretagens hemsidor, och har till och med lyckats klämma in ett besök av en poolförsäljare här hemma. Efter att ha sett era bilder dregglar jag så mycket att jag snart kan fylla en egen pool!

Planen är att kunna bada till sommaren i något som kan vara en 3 gånger 6 meter stor pool från Folkpool. Mest för att jag inte hittar så många andra försäljare här i Blekingetrakten, och jag är totalt osugen på att bygga själv efter sju år av husrenovering. Det känns ju extra smidigt om det är företaget själv som står för montering, ifall något problem skulle uppstå så kan de inte gärna skylla på felmontering.

Så, mina frågor till er experter är förstås de vanliga, vilket pool ska jag välja och hur billigt kan jag få det ;-)

Eller kanske mer exakt, känns en pool i vår tänkta storlek alldeles för liten? Större skulle nämligen se lite lätt bisarr ut på vår tomt tror jag, och att bara gå upp ett snäpp till 3,5 gånger 7 skulle ändå innebära att storleken på det önskade pooltaket skulle öka till det som passar en 4 gånger 8. En romersk trappa skulle få poolen att kännas större, men då uppstår samma problem med pooltaket. Finns det någon lösning på det?

Någon som känner till andra företag i närheten som gör hela jobbet fram till badklart (förutom att ta på mig baddräkten, det kan jag själv)? Helst hade jag velat ha en thermopool, men jag antar att slutsumman blir lite väl hög då. Killen från Folkpool ville bygga i trä, vilket jag är skeptiskt till med tanke på vår blöta lerjord. Hellre polytetenvarianten, men han hävdade att då måste man gjuta en platta, vilket jag fått för mig att man inte behöver till Classicvarianten. Isolering tyckte han också var onödigt, vilket jag också upplevde som lite märkligt. Vår plan är ju att bada så många månader om året som det bara är möjligt! <antman>

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ny och besatt
« Svar #1 skrivet: december 27, 2011, 12:00:32:32 »
Hej och välkommen hit !  Jag kan inte säga något om byggare i er trakt, men vad det gäller storleken på pool så blir den ju alltid en kompromiss hur man än gör om man inte bygger monsterstort. Jag har hittills aldrig hört någon som i efterhand tyckt att de byggt för stor pool... Men mycket beror på hur man vill använda sin pool. Handlar det mest om avsvalkning och barnbad så räcker säkert 6x3 m. Vill man motionssimma är det kanske mera tveksamt. Vi har en inomhuspool, 8x4 m och använder den till allt möjligt, motionssimning, barnbad (ofta, eftersom vi har stor familj), allmän badnjutning, barnens tester av modellbåtar, fester m.m.  8x4 m fungerar att motionssimma i men en längd på 6 m låter lite lite i det sammanhanget. Men med en jet-stream så kan man ju klara den biten också.

Det där med isolering är omdiskuterat men jag skulle definitivt isolera om jag byggde en pool som din. Kostnaden är ganska måttlig och energin lär ju inte bli billigare precis. Nu kan man inte jämföra en inomhuspool och en utomhusvariant, men vi isolerade vår pool väldigt bra när vi byggde den och den drar nu väldigt lite värme. Men en förutsättning är förstås att man täcker över den ordentligt när man inte badar, annars blir det så stora energiförluster att isolering eller inte på sidorna skulle vara av underordnad betydelse.

Utloggad lear76

SV: Ny och besatt
« Svar #2 skrivet: december 27, 2011, 12:30:27:27 »
Hej, vad roligt att höra att det finns nån som sitter i precis samma båt som en själv :)

Jag satt också och kollade igenom alla byggtrådar igår kväll här på Poolforum.

Vi har beställt en Folkpool 4,5x9 med leverans i april. För oss kändes Folkpool som ett tryggt och bra alternativ med återförsäljare nära till hands. Visst fanns det billigare alternativ, men det är ju en långtidsinvestering som dessutom höjer värdet på fastigheten.

Vi tog ingen isolering till vår pool.
« Senast ändrad: december 27, 2011, 12:41:36:36 av lear76 »
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad aromata

SV: Ny och besatt
« Svar #3 skrivet: december 27, 2011, 12:33:34:34 »
Vi har en 8 meters pool och, i ärlighetens namn, den är för liten för motionssim. Det blir mest benspark i kortsidan och sedan några få armtag. Jag tror att man får komma upp i 12 meter eller så för att man ska kunna simma riktigt. Är 6 meter den längden som passar in bäst tror jag inte att du behöver bli ångerfull.

Isolering eller ej, den eviga diskussionen. Det faktum att diskussionen är evig signalerar att det inte finns något tvärsäkert svar. Vi har ingen isolering och har lika varmt i vattnet som alla andra, utan tillskottsvärme. De som isolerar är nöjda men de vet ju inte hur det hade varit utan isolering. Kanske ingen skillnad - jag tror faktiskt inte det. Skillnad kan vara om du har inomhuspool och värmer året runt.

Den mesta värmen försvinner uppåt, med avdunstningen i första hand, så oavsett om du har pool inne eller ute är det viktigt att täcka ytan bra.

Utloggad Tate

SV: Ny och besatt
« Svar #4 skrivet: december 27, 2011, 14:25:21:21 »
Tack Erica! Ja, motionssim inser jag att den är för liten för i alla fall. Om det inte är vändningarna man gärna vill träna, förstås...Så bad, lek och avsvalkning är väl tanken. Sex meter på längden känns helt okej, men tre meter på bredden känns lite som om man kan hoppa över den ;-)

Vi skulle ju kunna klämma in en fyra gånger åtta, men då skulle det mer bli att vi hade ett hus med pool, istället för en trädgård med pool i. Med lilla modellen behöver vi varken flytta gungställning, buskar eller spaljéer, vilken känns som en trevlig fördel. I alla fall just nu när man står inför jobbet.

Kul att ni redan har beställt lear76! Vilken rejäl pool ni får, bygger ni själva eller ska ni låta folkpool göra jobbet? Är det med trästommen?

Aromata vad har ni för pool och täckning? Vi tänkte oss ett pooltal Briljant från Folkpool, men jag har inte alls kollat upp isoleringsegenskaperna.

Nu ringde grävaren precis och ska komma och kika imorgon, så vi kan få en offert på grävjobbet. Känns spännande när det händer något!

Utloggad aromata

SV: Ny och besatt
« Svar #5 skrivet: december 27, 2011, 16:39:10:10 »
Vi har en murad pool som vi täcker med en solfolie som flyter på vattenytan. En nackdel med detta är att blad, frön och annat blåser ner och hamnar på folien. Har provat med tunna aluminiumstänger tvärs över och med en genomskinlig presenning över. Det fungerar utmärkt, inget skräp i poolen och samma energibesparing som med solfolie (vad jag kan bedöma) men min tekniska lösning var inte optimal. Dessutom var den vindkänslig - problem som går att lösa så småningom när jag får tid över.

Utloggad lear76

SV: Ny och besatt
« Svar #6 skrivet: december 27, 2011, 20:24:30:30 »
Jo, det blir med trästomme. Tänkte nog försöka mig på att göra en stor del själv. Fick "byggmappen" från Folkpool där jag tyckte det mesta var väl dokumenterat. Men det kan ju hända att man kommer på andra tankar när det närmar sig...
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad cat digger

SV: Ny och besatt
« Svar #7 skrivet: december 27, 2011, 21:35:51:51 »
hej å välkomen hit.
 jag håller just på å bygger en 6x4 gjuten pool som iof som ska bli en inomhuspool till slut. ( har armerat idag kanon väder å bygga i)  jag har isolerat med 20 cm. men om jag skulle ha en pool ute skulle jag nog ändå lägga 10 cm runt om å singla nästan ända upp. som erica skrev blir de inte billigare med åren å värma upp poolen. i de stora hela blir de inte många extra kronor.
de blir ju inte sämre iaf. om de inte kyller under ifrån skulle man ju inte behöva ha 30cm eller mer i nybyggda hus.
 lycka till i dit val av pool O0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Ny och besatt
« Svar #8 skrivet: december 28, 2011, 10:51:39:39 »
Hej,
välkommen!

Som ägare av en 5,4x3,5 meters åtta så kan jag ju säga att motionssimning fungerar ypperligt med en "swimtrainer" (=bälte med gummband). Vi har en liten bakgård och kunde inte få en större pool men det är nog precis som de säger ovan att en större ångrar man inte...

Kostnaderna far iväg rätt rejält med större dock. Vi klarar oss med minsta Zabra taket där nästa storlek är ca. 15.000 mer, samma gäller värmepump, vi har den minsta Brilix och nästa är några tusenlappar till. Bortforsling av massor ökar också rejält vid större pool så man får ju väga för och emot...
Vi brukar bada två vuxna och två 7 åringar och det känns inte "trångt" men visst hämmar det vissa vildare vattenlekar att ha en mindre pool.

Isolering så brukar man ju säga att ca. 20-25% av värmen går neråt, 5-10% åt sidorna och resten uppåt så en rejäl täckning eller tak är att föredra framför isolering, men bäst är förstås kombinationen av både och...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Tate

SV: Ny och besatt
« Svar #9 skrivet: december 28, 2011, 11:15:04:04 »
Nu lutar det åt folkpools termoplast, dvs deras polyetenpool. Dubbla väggar med luftspalt ska i alla fall enligt dem själva vara isolerade. Så kanske borde man lägga någon isolering i botten? Helst någon som inte suger vatten, antar jag. Lägger man då det som golv precis innan mattan?

Inatt vaknade jag dock med ett ryck och tänkte "men hur sjuttsingens lagar man plast om det spricker?!". Trä vet jag hur man renoverar, men inte plast. Hur länge har egentligen polyeten använts i pooler?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag