CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mäta klor eller inte?  (läst 9404 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
Mäta klor eller inte?
« skrivet: september 23, 2008, 23:41:45:45 »
Jag har nu haft min pool igång över ett år. Under denna perioden så har jag kollat mitt klorvärde och PH 2 ggr. Inte för att jag tyckte att jag har behövde det första gången, då var det bara för att prova och se hur man gjorde det. Andra gången ett halvår senare så gjorde jag det efter att jag hade glömt att lägga i klorpuckarna några veckor. Vattnet blev då grumligt och jag hällde i lite "extra allt" och efter någon dag så kollade jag värdet. Det blev klart och jag börja om med mina puckar.

Jag lägger i en klorpuck varje söndag under perioden som vattnet håller över 15 grader. På vintern när jag bara har runt 6 grader så har jag lagt i en puck var annan eller var tredje vecka.

Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Mäta klor eller inte?
« Svar #1 skrivet: september 25, 2008, 21:55:21:21 »
Jag tycker att man kan se på vattnet om det är dax för klor. En antydan till att vara mindre klart. Du kan också känna om vattnet luktar klor eller ej. I en privat pool är infektionstrycket så lågt att det inte blir en hälsorisk om man missar några ppm ibland, det är mer en estetisk fråga. Sen lär man sig ungefär hur mycket klor som går åt per vecka eller så.

Jag mäter nästan aldrig och har nästan alltid klart och inbjudande vatten.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Mäta klor eller inte?
« Svar #2 skrivet: september 25, 2008, 22:49:56:56 »
Vad bra att det inte bara är jag som kör på känsla. Visst ser man hur inbjudande vattnet är och då ligger värderna rätt.

Så länge det fungerar så ska man vara nöjd. O0
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mäta klor eller inte?
« Svar #3 skrivet: september 26, 2008, 20:55:57:57 »
Vi har haft problem med lite grumligt vatten de senaste två åren, kan ha att göra med våran nya pooltäckning (lastbilskapellpressenning) eller så beror det på att vi bytt ut för lite vatten under de år vi haft poolen...
När vi precis chockklorerat och kört flockningsmedel har det varit kristallklart, men efter första badet + några dygn har det blivit lätt grumligt igen...

Till våren kommer vi att tömma poolen helt och börja om med nytt fräscht vatten, kommer att rapportera våra fynd när vi vet mer.

Vi hade inte heller några som helst problem med vattnet de första åren.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mäta klor eller inte?
« Svar #4 skrivet: september 27, 2008, 09:56:29:29 »
Hej,

Som vanligt när mätning diskuteras vill jag slå ett slag för att känna efter i vattnet.
Lite fel pH och det svider i ögonen, smaken skall vara frisk då finns det lite klor och inga alger/bakterier
det smakar snabbt unket om kloret blir för lågt och lika snabbt smakar det klor om det blir för högt.

Själv är jag lite kontroll-freak så jag mäter ganska ofta med droppar också, speciellt i år när jag satt in en
klorinatorburk som är bökig att få till jämn klorhalt med.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Mäta klor eller inte?
« Svar #5 skrivet: september 27, 2008, 11:50:17:17 »
Hej,
Själv är jag lite kontroll-freak så jag mäter ganska ofta med droppar också, speciellt i år när jag satt in en
klorinatorburk som är bökig att få till jämn klorhalt med.
/ Housedad
Summerat efter 2:a säsongen går jag, som många andra, på "erfarenhet" av vad jag ser i vattnet, ungefärlig tid mellan veckoklorspåfyllning (fler vid höga temperaturer), "känsla" av poolduks/poolvattnesbeskaffenhet (indikation till "halt" eller inte), parallellt mätkontrollerat med 3 (tre!) olika metoder + tid. inskickade vattenprov som fått bekräfta OK/NOK - de erfarenheterna räcker numera för min del och har gett mig "järnkoll" på hur det skall vara i vår pool för att hållas optimalt "fräscht & friskt" = OK.

Klorinatorn kan från min erfarenhet i början vara ett "justeringsproblem" men parallellt med mätningarna och by-pass hittade vi snabbt ett inställningsvärde som gör att det "sköter sig självt" som tänkt, bara att fylla på magasinet.
Jag kör dock, om vi inte är "semesterborta länge", med veckopåfyllning av 1 alt. 2-3 puckar då jag sett att vid påfyllning av fullt magasin (6-8 puckar) får jag ett något högre klorvärde men fortfarande acceptabellt.
Vill jag hålla samma låga klorhalt även vid full veckoklorpuckpåfyllning ökar jag by-passen som då tar hand om "överskottet".
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad aromata

SV: Mäta klor eller inte?
« Svar #6 skrivet: september 28, 2008, 09:43:51:51 »
Vi hade inte heller några som helst problem med vattnet de första åren.
Min pool är från 1995 och jag har fortfarande samma vatten, bara påfyllning av regn och vid backspolning.
De första åren mätte jag ganska ofta men sen har jag mest kört på "känsla".

Det är alltså inte bra de första åren som vi har haft fint vatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag