CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare  (läst 3608 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olandersson

Solfångare
« skrivet: januari 20, 2006, 11:27:35:35 »

 HEJ! :)
JAG SITTER OCH PLANERAR SOLFÅNGARKÖP TILL MIN POOL SOM KOMMER TILL VÅREN.
JAG SKA VÄRMA CA:25 KUBIKMETER VATTEN.
VAD ÄR DET MINSTA MAN SKA HA I KVADRATMETER PÅ SOLFÅNGAREN FÖR ATT DET SKA BLI BRA?
HAR NI ÄVEN TIPS PÅ BRA SOLFÅNGARSIDOR ELLER ANDRA SYNPUNKTER SÅ KÖR ETT INLÄGG HÄR.
TACK FÖR HJÄLPEN SÅ LÄNGE!
MVH HÅKAN

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solfångare
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2006, 15:29:15:15 »
Du skal minst ha 1/2 av overflaten på bassenget, selv kjøper jeg ett ekstra panel så da får jeg 21 m2 i forhold til poolens 17 m2. Jeg synes det er vktig å få tak i alle solstråler derfor anbefaler jeg automatikk og motorstyrt ventil. Finnes mange typer og prisklasser. Jeg ville ha en som tåler frost og som var enkel å reparere.

PS: Når du skriver med STORE BOKSTAVER vil det (i forum-verdenen) tolkes som om du roper/er sint >:(

Utloggad Poolnicke

SV: Solfångare
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2006, 09:00:36:36 »
Hej,

Har en pool på ca 25 kubik. Min solfångare är 16 kvm. Funkar kanonbra. Levererar rejält med värme. Vet tyvärr inte vad den nedre gränsen är för att det skall fungera tillfredställande. Tror att det är viktigt att fundera igenom vad du förväntar dig av en solfångare i antal grader temperaturhöjning/dag.

Min solfångare ger ca 5 grader i höjning en riktigt solig dag. Hade jag valt mer kvm så hade effekten blivit större och därmed mer värme till poolen. En annan faktor som är viktig att tänka på är var du placerar solfångaren. Välj ett södervänt läge för bästa effekt. Undvik en placering där vinden kommer åt bra då vinden kyler ner solfångaren.

Om du glasar in solfångaren så kan du öka effekten ytterligare.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solfångare
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2006, 09:42:37:37 »
......Om du glasar in solfångaren så kan du öka effekten ytterligare..

Har du erfaring med dette? En nabo har lagt PEM slanger under sorte takplater og han mener bestemt å miste en del pga. direktestrålingen uteblir.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag