VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Frågor om montering av liner – Tjälldén  (läst 1131 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cy_berg

Frågor om montering av liner – Tjälldén
« skrivet: juli 03, 2022, 11:36:38:38 »
Hej forumet!
Jag har precis monterat liner i en Tjälldén 8*4 meters pool. Tjälldén har väldigt bra instruktionsmaterial så det har varit väldigt enkelt att göra arbetet fram tills nu. Eftersom man bygger stommen av byggblock som är antingen 300 eller 600 mm breda, och allt görs enligt en ritning med vilka block som ska sitta var, är det nästan omöjligt att bygga poolen i fel mått. Jag har kontrollmätt med lasermått nu när skyddsduk och liner är monterat, och jag ligger någon cm under 8 respektive 4 meter, vilket det känns rimligt.

Jag följde instruktionerna som finns hos Tjälldéns, d.v.s. börja hänga upp linern vid hörntrappan, och sedan upp med linern i hörnen för att få den jämnt fördelad. Utan vatten i poolen satt hörnen bra, snapin-listen gick ända in i hörnorna så att (inte direkt rundad, som om linern var för liten eller poolens väggar felmonterade). Jag gick längs kanterna på poolen och försökte sträcka linern genom att försiktigt trycka hälarna mot hörnen där botten och vägg möts, för att sträcka ut linern. Man kunde se lite ojämnheter i linern vid detta stadie, även om det var 25 grader i luften fanns det små veck/bulor i linern som inte helt slätades ut p.g.a. att materialet i linern är ganska styvt. Men inga stora veck, de slätade jag ut helt.

Jag fyllde på en decimeter vatten i poolen och sopade med en mjuk borste över något veck som var kvar, men när jag nu gick på botten kände man inte längre det som tidigare var så bulor (från när linern var ihopvikt när den kom levererad). Allt såg bra ut vid trappan, och även hörnen. MEN, nu har jag ungefär 30cm vatten i poolen, och är lite bekymrad över ett par saker som jag beskrivit ovanför respektive bild, och undrar om någon klok människa kan hjälpa mig.

Här ser man linerns skarv mellan första trappsteget och bottnen, den ser ut att sitta helt rätt. Hörnan på snapin-listen sitter korrekt monterad i hörnan ovanför trappan. Kanske ser ut som veck i linern men det är bara en illusion av vågor på vattnet.


Snapin-listen har släppt lite i hörnan, men om jag satt tillbaka den skulle den bildat ett hörn och inte varit rundad i en radie i hörnan. MEN, kolla resten av linern i hörnet, den är väldigt spänd och har en stor radie. Längst ner under vattenytan, är den dock ganska intryckt i hörnan av vattentrycket. Det konstiga är att när poolen var helt tom, eller vara hade ca. en dm vatten i botten, kunde jag nästan trycka in hörnan av linern mot väggarna, då var den inte alls så här spänd. Jag har nu försiktigt testa att trycka in den mot hörnan mellan väggblocken, men tycker den är mycket mer spänd nu än innan. Jag vet att en fabrikssvetsad liner kommer att ha lite rundade hörn, men jag är rädd för att jag gjort något fel och att linern kommer att riskera att gå sönder när jag fyller upp hela poolen med vatten, att hörnorna ska spricka?


Såhär ser linern ut ovanifrån, där man ser att skarven mellan golv och vägg just nu inte är uttryckt i hörnet mellan den gjutna plattan och väggblocket utan går ett antal cm in på plattan. Det är ungefär lika många cm på alla fyra sidor i poolen, linern är alltså centrerad som den ska. Ska det vara såhär? Borde jag INNAN jag fyllde med vatten mekaniskt spänt ut linern på marken med en massa tyngder för att den skulle ligga i spänn när jag sedan började fylla på med vatten? Är det därför det som ut som det gör i hörnen? Det står inte i Tjälldéns instruktioner, men det kanske är något man borde förstått ändå och som jag missat?



Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor om montering av liner – Tjälldén
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2022, 12:39:01:01 »
Hej, kul att det är på gång det är nära nu!

Linern är mindre än poolen, det är helt i sin ordning. Den kommer sträckas eftersom du fyller på mer vatten. Använd gärna varmt vatten då blir den mer följsam. Jag hade liknande farhågor när jag monterade min men det blev bättre allt eftersom jag hällde i mer. Jag fyllde med trädgårdsslang, kallt samt en från duschen, varmt.

Hoppas svaret hjälper/lugnar dig. Snart är det baddags.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad cy_berg

SV: Frågor om montering av liner – Tjälldén
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2022, 19:21:02:02 »
Hej, kul att det är på gång det är nära nu!

Linern är mindre än poolen, det är helt i sin ordning. Den kommer sträckas eftersom du fyller på mer vatten. Använd gärna varmt vatten då blir den mer följsam. Jag hade liknande farhågor när jag monterade min men det blev bättre allt eftersom jag hällde i mer. Jag fyllde med trädgårdsslang, kallt samt en från duschen, varmt.

Hoppas svaret hjälper/lugnar dig. Snart är det baddags.

Tack för snabbt svar! Det låter ju betryggande  :) O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan