CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltäcke på eller av?  (läst 16174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad crash

Pooltäcke på eller av?
« skrivet: juni 02, 2007, 13:01:55:55 »
Nu har jag funderat på detta tillräckligt länge. Det har ju diskuterats här huruvida man ska ha solfolie på eller av under soliga dagar. Men vad ger egentligen mest när man som jag har ett tätt pooltäcke som hänger ovanför vattenytan (typ Bieri Rollschutz)? Idag är det klarblå himmel och 18-19 grader i skuggan, inte särskilt blåsigt. Pooltemperaturen är ungefär 26 grader, men jag vill ju ha 30 grader fortast möjligt!!!!

Jag värmer med en Pahlen Maxitemp 51 som är i slöaste laget för mina 40m3 tillsammans med ett "frihängande" poolskydd.

Pooltäcket på eller av???? Vad tror panelen???
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Pooltäcke på eller av?
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2007, 16:29:05:05 »
Efter att ha läst lite i en del av trådarna om pooltäcke av/på beslöt jag mig för att göra ett enkelt test. Eftersom jag inte har någon pool (ännu) så gjorde jag testet med ett par stora baljor (vita i färgen och ca 50l/st) med kallt vatten från vår sjö (ca. 12gr). Grävde ner dom i marken så att bara kanten stack upp. Lät den ena vara helt öppen och täckte den andra baljan med vanlig bubbelplast. Den med bubbelplast var efter 4h drygt 2gr varmare än den utan plast. Bytte vatten i båda baljorna och täckte den ena med en bit grön pressening (tjock modell) och den andra var öppen. Nu var skillnaden ännu större efter 4h då tempen stigit 3,5gr i den med pressening på.

Iofs inte ett helt vetenskaplig experiment då det rör sig om små volymer med vatten men jag drar iaf den slutsatsen att det är bättre med bobbelplast än ingenting och ett riktigt pooltäcke skulle kunna vara ännu bättre än bubbelplast. Nu kanske de "speciella" poolbubbelplasterna är effektivare än vanlig bubbelplast

Utloggad crash

SV: Pooltäcke på eller av?
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2007, 17:44:34:34 »
Bra experiment! Det skulle ju också vara väldigt intressant att veta resultatet om du låter vattennivån sluta en bit under överkant på baljan och spänner presenningen över kanten. Det skulle ju simulera principen med mitt täcke som hänger fritt över vattenytan. Hmmm, kanske ska köpa ett par baljor och testa själv...
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad utopiazz

SV: Pooltäcke på eller av?
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2007, 20:39:29:29 »
När jag testade med bubbelplast klippte jag till en bit som låg den direkt på vattenytan. Presseningen däremot låg en bit upp då den är rätt styv. Då jag inte ville klippa sönder den lät jag bara ett hörn ligga över baljan.

/Johan

Utloggad matsa

SV: Pooltäcke på eller av?
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2007, 21:05:55:55 »
 O0
Intressant test   8)

Undrar om solstrålarna tränger genom en blåfärgad bubbelplast så att de värmer vattnet ?
Eller är det så att strålarna genom plasten inte har nån direkt verkan här,skulle förklara en del eftersom att pressenningen var gissnings vis mörkare så blev den varmare av solen än den ljusare bubbelplasten och gav därigenom mer värme till vattnet ?

I så fall borde ju en svart bubbelplast vara idealet  :-\
Perfekt både på dagen och natten LR?
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad aromata

SV: Pooltäcke på eller av?
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2007, 22:52:05:05 »
Solstrålarna tränger genom den blåfärgade bubbelplasten. I processen ändras våglängden så att strålarna inte kan gå ut igen. Värmen stannar i vattnet. Denna effekt utnyttjar alla växthusodlare (växthuseffekten). Solsolien är kall om man känner på den. Detta indikerar att procesen är effektiv.

Svart bubbelplast blir varmare. Strålningsvärmen från denna värmer upp vattnet. Eftersom den svarta plasten är "varm" får du förluster till omgivande luft och processen blir mindre effektiv.

I försöket med baljorna tror jag att vattnet med presseningen blev varmare för att vattenvolymen var så liten. In real life med stor volym funkar det sämre. Jag fick "ärva" en svart bubbelplast när vår pool var ny och den var i stort sett värdelös förutom att den hindrade avdunstningen.

Utloggad utopiazz

SV: Pooltäcke på eller av?
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2007, 00:25:47:47 »

Det är mycket möjligt att det är bättre med bubbelplast. Testet som jag gjorde är ju inte direkt vetenskapligt.

En fundering som jag haft ett tag är det här med säkerhet. Många verkar ju täcka sina pooler med bubbelplast för att ta tillvara på värmen bättre. Men hur är det då  med säkerheten? Med poolskydd på är det ju inget problem och med skyddet av så gäller det att man är simkunnig om man ramlar i. Om det däremot ligger bubbelplast på poolen hjälper det knappast att vara simkunnig då man troligtvis blir "insvept" i plasten om man ramlar på den  <hmm> Är det någon som vågat testa att hoppa i poolen med plasten på?

/Johan

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pooltäcke på eller av?
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2007, 07:43:39:39 »

.... Testet som jag gjorde är ju inte direkt vetenskapligt.....

Nei, men ikke mindre viktig. Bra noen har tid til "dypere tenking" så det ikke blir otur hver gang vi tenker  >rulla<

Utloggad aromata

SV: Pooltäcke på eller av?
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2007, 17:29:13:13 »
Nä, bubbelplast eller solfolie skyddar inte från ofrivilliga dopp. Kanske försvårare den att man kan ta sig upp igen. Hoppar du på solfolien åker du rakt igenom, i alla fall om den är några år gammal. Jag vet en som provat ... och det var inte jag.

Utloggad utopiazz

SV: Pooltäcke på eller av?
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2007, 23:38:36:36 »
Om du hoppar på solfolien med fätterna före kanske du åker igenom. Hamnar du raklång kommer du att ta med dig solfolien ner i vattnet. Bottnar man så är det nog inget problem men om man inte gör det blir det nog lite jobbigt då man blir inlindad som en koldolme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag