Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lyfta spabad  (läst 6018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beppo

Lyfta spabad
« skrivet: juli 13, 2017, 19:08:47:47 »
Jag har ett Viskan Lindö, som jag har haft i tre år och är mycket nöjd med. Ångrar dock att jag inte köpte locklyft från början, och därför har jag nu börjat fundera på ett sådant. Jag är intresserad av varianten som kallas locklyft II i Viskans sortiment, då jag har sjöutsikt från spabadet som jag inte vill förstöra. Och jag har även möjlighet att använda denna variant då jag har fritt utrymme åt det håll där locket ska hänga ned.
Problemet med den varianten är att den bygger på att man skjuter in plattor under Spabadet för att stabilisera konstruktionen. Jag hade fått för mig att det gick att skjuta in plattorna i de uttag som finns under badet, men så var tydligen inte fallet med denna modell.
Frågan är hur man skulle kunna lyfta badet för att få plattorna på plats? Kan man använda en ledstaplare för att lyfta lite försiktigt och skjuta in plattorna? Badet står på frigolit idag, så ledstaplaren lär ju sjunka lite i frigoliten...Hur gör man detta på smidigaste sättet?
När plattorna väl ligger under badet, så kommer ju den sidan där de ligger att vara något högre än sidan utan plattor. Kommer detta att märkas i badet?
Viskan spa Lindö

Poolgiganten

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lyfta spabad
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2017, 08:13:13:13 »
Ledstaplare vet jag inte vad det är, eller menar du en truck?

2 plattjärn 8-10 mm tjocka som du lägger åt vardera håll i hörnet, några cm utanför själva bottenramen, sedan två kofotar som gör att du kan lyfta på var sida om hörnet och skjuta in plåten under.
Gör ett hörn åt gången.

Plåten borde väl inte vara mer än max 3 mm, så nån större skillnad borde du inte se på hur badet lutar, men visst, om du har det helt i våg idag så blir det ju lite snett...
Kanske om du kunde få fatt i några plastremsor i "rätt" färg och samma tjocklek som plåten och lägga under resten av bottenramen?

Jag tror att sikten kommer att skymmas även med den locklyften om locket ligger i den riktningen ni har sjöutsikten...
Man har ju normalt inte huvudet sååå högt över kanten på spabadet.

Sen kan man väl fråga sig om frigoliten kommer att hålla för vikten av locket och den kraft som det påverkar plåtbiten under spabotten med?
Det blir rätt stora krafter speciellt om man har lite snö eller is fastfruset på locket vintertid.
« Senast ändrad: juli 14, 2017, 08:21:25:25 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Lyfta spabad
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2017, 08:35:08:08 »
Tror att du kommer att få problem med att plattorna som du stoppar under badet kommer att "gröpa ur" frigoliten som du har under badet då hela vikten från locket tas upp av dessa som har en relativt liten yta att stå på.

Då kommer du att få en lyftare som blir sladdrig och inte är stabil.

Skulle nog rekommendera CM2 utan plattorna som du skruvar fast i badet för att få det stabilt på sikt, och då behöver du heller inte lyfta badet.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lyfta spabad
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2017, 09:30:50:50 »
Ledstaplare.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Beppo

SV: Lyfta spabad
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2017, 09:45:05:05 »
Plattorna är ju ganska stora, så vikten borde fördelas ut ganska bra. Men det kanske är som ni säger, att frigoliten (cellplasten) kommer ta stryk och att lyften då blir sladdrig.
Jag ville inte ha den som man skruvar fast i badet, då jag helt enkelt inte vill skruva något genom panelen!
Jag kollade inte så noga när jag köpte lyften, jag trodde principen var ungefär som locklyft I, att man skjöt in plattorna i urtagen på badet.
Jag får nog överväga om någon av de andra modellerna passar bättre, och kolla med firman om jag får byta modell...
Viskan spa Lindö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag