Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frågor om bypass och (för) snabb uppvärmning  (läst 7382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Frågor om bypass och (för) snabb uppvärmning
« skrivet: augusti 02, 2015, 09:29:26:26 »
Drog igång VPn igår och på 22 timmar så har värmen stigit från 19 till 22,5 grader. Poolen är 8x4x1,5 meter och har tak som sitter på. Enligt vad jag läst mig till så kan man förvänta sig en ökning på 1-2 grader per dygn. VP är en Echoheat II från poolkungen. http://www.poolkungen.se/pooltillbehor/varme/varmepump/

Nästa fråga är flödet till VP. Enligt bifogad bild så ser ni att ventilen knappt är öppnad men ändå drog VP igång (den startade inte när ventilen var helt stängd). Hur mycket har ni öppnat era ventiler? Detta torde iofs inte vara något givet temeperaturökningen.

Någon som har några tankar om detta?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Frågor om bypass och (för) snabb uppvärmning
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2015, 10:20:37:37 »
Dina siffror låter helt normala.

Min ventil står på samma sätt som din, men visst betyder det att den vertikala ventilen är nästan helt öppen, inte nästan helt stängd som du skriver? Annars har du nog Bytt läge på handtaget.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Frågor om bypass och (för) snabb uppvärmning
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2015, 10:26:30:30 »
Dina siffror låter helt normala.

Min ventil står på samma sätt som din, men visst betyder det att den vertikala ventilen är nästan helt öppen, inte nästan helt stängd som du skriver? Annars har du nog Bytt läge på handtaget.....

Korrekt. Lite morgontrött...  :-)

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Frågor om bypass och (för) snabb uppvärmning
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2015, 10:28:45:45 »
Många faktorer dom bidrar till hur snabbt/trögt VP'n ökar temperaturen, men jag tycker inte 3-4 grader/dygn låter konstigt. Min erfarenhet är på ungefär samma nivå, men det går trögare med dom temperaturer vi har haft under stora delar av "sommaren" i år.
Hade 19 grader i poolen när vi kom hem från semester på Onsdag, 26 grader igår, så ungefär 2,5 grader/dygn. Jag har inget pooltak, så jag förlorar antagligen lite mer en det du gör, och jag får inte samma "hjälp" av solen, så inget konstigt att det går något snabbare för din del.
Samma sak med inställning av bypass, vi har alla olika rördragningar, pumpar, m.m. Lite osäker om jag fattar din text och bild helt rett, da jag tycker det ser ut som att ventilen på bypassen står nästan helt öppen, inte stängd.
Oavsett, detta blir också mycket individuellt, men för min del fungerar det så här: (Lite olika inställningar beroende på hur jag kör pumpen, da jag har en varvtalstyrd pump).
- Full fart på pumpen, bypass helt öppen
- 2/3 fart på pumpen, bypass 50% öppen
- 1/3 fart på pumpen, bypass stängd
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor om bypass och (för) snabb uppvärmning
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2015, 11:06:52:52 »
Jag har en fråga, kör min poolcirkulation dygnet runt och det finns bara ett läge så den går på max, jag har min bypass helt stängd så allt går genom värmeväxlaren, är det fel??? Värmer med nibe 1235 och bärgvärme.

Utloggad MathiasS

SV: Frågor om bypass och (för) snabb uppvärmning
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2015, 12:25:05:05 »
Värmeväxlare är något annat. Du ska sträva efter att ha så stor tempdiff som möjligt mellan in och ut. Då blir växlaren som enhet mest effektiv. För att hela värmemaskinen ska arbeta effektivast behöver du också ta hänsyn till värmepumpens effektivitet vid olika temperaturer.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Frågor om bypass och (för) snabb uppvärmning
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2015, 12:29:10:10 »
Jag har en fråga, kör min poolcirkulation dygnet runt och det finns bara ett läge så den går på max, jag har min bypass helt stängd så allt går genom värmeväxlaren, är det fel??? Värmer med nibe 1235 och bärgvärme.
Nu ändrar du temat om jag inte missuppfattar, da det började med en poolvärmepump, och du har en värmeväxlare. Borde väl stå något om rekommenderade flöden i manualen för värmeväxlaren, men såvitt jag har förstått körs normalt sett hela flödet igenom värmeväxlaren om man använder en sådan.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Frågor om bypass och (för) snabb uppvärmning
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2015, 06:47:38:38 »
Tack så mycket för hjälpen!!

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Frågor om bypass och (för) snabb uppvärmning
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2015, 18:21:23:23 »
Värmer 1 grad på 3 h, vp o vv :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag