CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sand  (läst 4706 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe

Sand
« skrivet: augusti 11, 2014, 02:52:50:50 »
Hej!

Det finns säkert massor med inlägg angående filtersand men..
Hur är det egentligen.
Är tex Bauhaus blästersand helt ok att använda i sandfiltret?????
Med vänlig hälsning
Uffe

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Sand
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2014, 09:43:31:31 »
Nä varför chansa o snåla på en sån sak  :-\ köp riktigt sand har maninte råd till det skall man nog inte ha pool

Utloggad Uffe

SV: Sand
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2014, 21:43:05:05 »
Va tråkigt att få en sån kommentar. Det hela handlar inte om snålhet utan att orsaken är att jag har 15 mil att köra för att komma till en poolbutik. Däremot finns blästersand nära!!!
Som sagt riktigt tråkig kommentar av någon som verkar gilla att vara en besserwisser i ett forum!

Utloggad TommyC

SV: Sand
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2014, 21:59:03:03 »
Jag har ingen koll på sand till filter (då jag aldrig bytt sand) men minns att någon här på forumet hade köpt sand med för grov kornstorlek och fick mycket bättre filtrering när sanden byttes mot finare kornstorlek.

Jag föreslår att du söker här på forumet på: sand kornstorlek, så hittar du nog svaret.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sand
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2014, 22:24:05:05 »
Jag har avstått från att svara hittills då jag inte vet. Jag har fördelen att det finns poolbutiker i närområdet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Sand
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2014, 00:05:41:41 »
Hej,

Bara som en liten avstickare.....
Jag var oxå ute efter sand eller glas till mitt filter nyligen. Då var det någon som tipsade mig om att kolla med byggfirmorna om de kunde ha blästersand alt blästerglas i rätt kornstorlek.. (Men det fanns inte).. O jag vet inte om det är någon skillnad på blästersand o "poolfiltersand"...

Jag ville helst ha filterglas istället för sand, den "lokala" poolfirman(folkpool) hade nanopearls 12,5kg för 495kr vilket jag tyckte var lite saftigt... skulle gå på nästan 3500 för mitt filter.

Idag så la jag istället en beställning hos poolstore.se idag på deras filterglas. blev totalt inklusive frakt ca 1300kr. Aningen osäker på vad det är för kvalitet på glaset jag beställt men hoppas på att det skall bli bra :)

Kolla i alla fall först upp vilken kornstorlek du skall ha till ditt filter :)

MVH/A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Uffe

SV: Sand
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2014, 02:15:23:23 »
På eftermiddagen var jag och handlade sand på poolfirman som ligger närmast. Jag fick veta från leverantören av sandfiltret att det skulle vara 0,6-0,8 mm.
Nu har jag sand. Ska limma rören i morgon. Säljaren var trevlig på poolfirman så frugan och jag höll "nästan" på att köpa ett spabad också. hmmm.
Tack för alla bra svar!
Med vänlig hälsning
Uffe

Utloggad Holton

SV: Sand
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2014, 09:26:56:56 »
Nu har du ju hittat sanden, men likväl bra att du skriver vilken kornstorlek man bör ha. Detta med pool innebär ju alltid att det vimlar av produkter märkta "pool-..." Och inte allt för sällan innebär just det där "pool-..." att det kostar en del extra. Jag tror att om vi trotsar Nyborgare här ovanför och törs handla likvärdiga produkter, som t.ex. Blästersand om den nu har rätt storlek, eller andra saker med samma innehåll som de som har poolfirmorna försöker ta dubbla priset för så pressar vi dessa firmor att hålla mer rimlig prisnivå. Sedan, som du skrev, vi är flera som har långt till poolbutiken och många av oss är kanske inte livrädda heller att testa lite heller.
Argument som att om man inte har råd med "äkta pool..." Så ska man kanske inte ha pool är bara ett dumdrygt sätt att påstå att pool bara är för rika. Rena dumheter, vi har alla olika ekonomiska förutsättningar och vi gör nog avvägningar av vad vi har råd med utan herr Ny-borgares nyrika attityd!
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad psau

SV: Sand
« Svar #8 skrivet: augusti 12, 2014, 09:48:15:15 »
Som liten passus skulle jag aldrig tänka mig att köra blästersand I ett vattenfilter, sök på filtersand isf pool dito så finns det många prisvärda alternativ, blästersanden har inga krav på renhet utan kan innehålla metallrester etc från hanteringen innan packning.
Sist jag köpte blästersand hos en gross låg det en hög med återvunnen blästersand från ett varv I en hög på gården och I högen bredvid låg ny blästersand, jag vill iaf inte ha rester av bottenfärg I min pool eller vad man nu kan tänkas fått sanden smittad med.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag