Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pålitliga tillverkare  (läst 5807 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rude Boy

Pålitliga tillverkare
« skrivet: augusti 15, 2012, 10:21:49:49 »
Hej alla,

Gör min debut på PF med en fråga pålitliga leverantörer att ta in offert från. Är inte intresserad av budgetalternativ men samtidigt inte heller villig att lägga 400-500k på en pool.

Har ni tips på pålitliga leverantörer som är stabila i branschen så är alla förslag välkomna.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Pålitliga tillverkare
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2012, 11:08:34:34 »
Hej o välkommen.  :)

Vilken typ av pool har du tänkt dig? Plåt, termoblock, , trästomme, plast, rostfritt, mura med lekasten?
Form, storlek, djup? De tillhanda håller ju lite olika ramar.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pålitliga tillverkare
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2012, 11:09:59:59 »
Det är nog svårt att säga vilka som är pålitligare än andra.
Ett tips kan vara att kolla upp bolagen på www.allabolag.se där du kan se de tre senaste årens omsättning, vinst/förlust.
Det ger ju en vink om hur solida företagen är.
Där kan du även se registreringsår.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Pålitliga tillverkare
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2012, 13:03:15:15 »
Välj en konstruktion och utrustning som inte är specifikt för en viss poolaffär så klarar du dig vid ett ev företagshaveri....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rude Boy

SV: Pålitliga tillverkare
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2012, 20:41:17:17 »
Det är nog svårt att säga vilka som är pålitligare än andra.
Ett tips kan vara att kolla upp bolagen på www.allabolag.se där du kan se de tre senaste årens omsättning, vinst/förlust.
Det ger ju en vink om hur solida företagen är.
Där kan du även se registreringsår.

Bra tips! Soliditeten syns ju väldigt väl vid en snabb koll på allabolag.

Utloggad Rude Boy

SV: Pålitliga tillverkare
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2012, 20:46:05:05 »
Hej o välkommen.  :)

Vilken typ av pool har du tänkt dig? Plåt, termoblock, , trästomme, plast, rostfritt, mura med lekasten?
Form, storlek, djup? De tillhanda håller ju lite olika ramar.

Många frågor som jag inte ens har svar på själv...  ::)  Det är precis därför jag är inne på detta forum för att förhoppningsvis lära mig ett och annat.

Tänkte mig en rektangulär 4x8 med trappa och 1,5 djup.

Vilken konstruktion har jag ingen aning om. Antar att det har med kvalitet??? Har du lust att ranordna (kan man det??) från budget till lyx så blir jag  O0

Utloggad Ingvar

SV: Pålitliga tillverkare
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2012, 22:59:34:34 »
Om det är viktigt att djupet ska vara 150cm, så går ju de flesta tillverkare bort direkt. Det innebär ju att poolens vägghöjd behöver vara ca 165 cm. Efter att Svenska Poolfabriken gick i KK, vet jag inte var man till vettigt pris hittar färdiga paket med det djupet. I regel är baddjupet ca 130-140cm för markpoolspaket. Detta fungerar bra för korta till medellånga personer, men för de som är lite längre är det definitivt klokt att satsa på en djupare pool. Kanske ett alternativ då kan vara att bygga stommen själv med t.ex. murad leca eller termoblock?
« Senast ändrad: augusti 16, 2012, 07:33:24:24 av Rickard »
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad MathiasS

SV: Pålitliga tillverkare
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2012, 23:18:36:36 »
Plastpooler vet jag inget om baddjup på eftersom dessa föll ur min upphandling av andra skäl. Bland övriga rampooler hittade jag bara ett alternativ som hade variabelt djup och det var som Ingvar säger SPF's rostfria ram som utan avsevärd merkostnad kunde få extra baddjup.

Med thermomurblock är det busenkelt och billigt att bygga lite djupare. Antingen kapar man ett normalblock eller så lägger man till två varv med stripes (Dorocells sortiment) som då ger 10 cm extra + att man monterar breddavloppet direkt under sargen. Då blir baddjupet 150cm.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Pålitliga tillverkare
« Svar #8 skrivet: augusti 16, 2012, 02:54:36:36 »
Om företaget  i fråga använder standardkomponenter som alltid går att få tag på så är man ju i en tryggare sits än om de använder egna importerade specialprylar som man inte vet var man kan hitta dem om företaget försvinner. Nu tänker jag då på sådant som pumpar, filter, lampor, in- och utlopp, styrsystem m.m.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pålitliga tillverkare
« Svar #9 skrivet: augusti 16, 2012, 07:31:57:57 »
Om det är viktigt att djupet ska vara 150cm, så går ju de flesta tillverkare bort direkt. Det innebär ju att poolens vägghöjd behöver vara ca 165 cm. Efter att Svenska Poolfabriken gick i KK, vet jag inte var man till vettigt pris hittar färdiga paket med det djupet. I regel är baddjupet ca 130-140cm för markpoolspaket. Detta fungerar bra för korta till medellånga personer, men för de som är lite längre är det definitivt klokt att satsa på en djupare pool. Kanske ett alternativ då kan vara att bygga stommen själv med t.ex. murad leca eller termoblock?

SVPF drivs vidare i ny regi, så det torde inte vara omöjligt att köpa den stommen, men jag vet inte exakt om/hur de kommer att ändra i sortimentet.

Däremot vet jag inte om jag skulle vilja ha 150 cm baddjup, vissa av våra (vuxna) bekanta skulle inte bottna om vi hade det djupet, jag tycker att ett djup på ca 135 cm är helt OK, det gör att även korta personer kan bada utan problem.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag