VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmeekonomi  (läst 1824 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 80
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
Värmeekonomi
« skrivet: mars 31, 2018, 15:59:17:17 »
Hej,

helt ny inom poolens värld och undrar hur jag bör tänka för optimal värme-ekonomi.
Har en kaklad pool 5x10 och 1.6m djup i Skåne med vanlig täckning (Waldu?)  med  stålrör.  Vet ej hur (om alls) den är isolerad. Poolen värms  upp med luftvärmepump, en stor rackare på 13.6kWh.  Tänker lägga mig på 25C.
Frågor:
1. Ska man ställa in så att den inte värmer på natten eller är det strunt samma?
2. När bör man  öppna den  och dra  igång  åtminstone pumpen?
3. Tips på bra vattentestare hade uppskattas, efter läst lite verkar många vara värdelösa.

Tack på förhand!
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Poolgiganten

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Värmeekonomi
« Svar #1 skrivet: mars 31, 2018, 16:55:21:21 »
Mina svar:

1: Vi kör bara dagtid, skönt o slippa ljudet nattetid med, verkningsgraden på pumpen är sämre när det är kallare.

2: De flesta brukar nog starta upp poolen när vattentempen närmar sig 10grader, då kan alger o annat börja växa.

3: Jag kör med en Scuba2, verkar funka gott ong åt mig iallafall. :)

Sen en sak till, 25 grader, det är knappt badbart, vi kör 30, kliver inte i om det är under 28, har man pool (och värmepump) så skall det minsann vara varmt o skönt :)

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 80
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Värmeekonomi
« Svar #2 skrivet: mars 31, 2018, 17:13:39:39 »
Tack för svaret.
Oj, 30C det låter galet dyrt i typ 5 månader det. Första året med pool och är lite nervig för att det ska skena med 80kubik vatten som skall värmas upp till 25-30C. Angående ljudnivån tycker jag inte den låter så mkt och står heller inte så den stör.
Ska titta på en scuba.
10C i vattnet, lär väl bli någon gång i april det tänker jag.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad TommyC

SV: Värmeekonomi
« Svar #3 skrivet: april 01, 2018, 08:31:25:25 »
Jag håller med Mappe. När vi flyttade in hade poolen varken värmepump eller pooltak. Några få dagar per sommar kom temperaturen upp till 28 grader om det var en bra sommar och då tyckte vi att det var jättevarmt. Nu är 28 grader på gränsen till badbart. VP är ställd på 31 grader, med 1 grad hysteres så hålls vattnet mellan 30 och 32 grader. När solen ligger på kan det bli 33 eller mindre ofta 34 och då börjar det bli för varmt.

Scuba2 lär vara en av få vattentestare som verkligen fungerar. Någonstans här finns ett väldigt grundligt test av vattentestare som någon gjorde. Går nog att hitta med flitig sökning. Är man sparsam eller snål kan man testa pH och klor med tabletter. Billigt och väl fungerande. Mätstickor fungerar bra för några men de flesta tycker inte så.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Värmeekonomi
« Svar #4 skrivet: april 01, 2018, 10:42:52:52 »
Tack för svaret.
Oj, 30C det låter galet dyrt i typ 5 månader det. Första året med pool och är lite nervig för att det ska skena med 80kubik vatten som skall värmas upp till 25-30C. Angående ljudnivån tycker jag inte den låter så mkt och står heller inte så den stör.
Ska titta på en scuba.
10C i vattnet, lär väl bli någon gång i april det tänker jag.

Näe, det är inte galet dyrt om du har en bra pooltäckning. Mest värme förlorar du genom avdunstning från vattenytan. Förlusterna åt sidan och nedåt är avsevärt mindre.

I stockholm under pooltak kostar det cirka 2500kwh att värma 42kubik till 31-32grader en säsong, så några fantasipengar handlar det inte om....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 80
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Värmeekonomi
« Svar #5 skrivet: april 03, 2018, 18:52:43:43 »
Tror nog att pooltäcket är ok. Har visserligen en liten reva, går denna att laga?
Pooltak hade jag gärna haft men kräver bygglov här över 60cm höjd. Med 5x10 så går det inte att klara sig under 60cm i höjd tyvärr. Taket räknas dessutom in  i den totala byggytan. Tak är inte vackra men ger grym värmeekonomi, mindre kemiska insatser och längre säsong så hade annars kunnat leva med utseendet.

Köpte Lamotte's test efter läst spaltmeter i detta grymma forum.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Värmeekonomi
« Svar #6 skrivet: april 06, 2018, 22:43:42:42 »
Tror nog att pooltäcket är ok. Har visserligen en liten reva, går denna att laga?
Pooltak hade jag gärna haft men kräver bygglov här över 60cm höjd. Med 5x10 så går det inte att klara sig under 60cm i höjd tyvärr. Taket räknas dessutom in  i den totala byggytan. Tak är inte vackra men ger grym värmeekonomi, mindre kemiska insatser och längre säsong så hade annars kunnat leva med utseendet.

Köpte Lamotte's test efter läst spaltmeter i detta grymma forum.

Kan du klara dig med ett pooltak med innermått 5.2x10.1m så blir ett Gullberg & Jansson Alva med dessa mått 52cm högt.

Hör av dig om du vill veta mer.

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 80
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Värmeekonomi
« Svar #7 skrivet: april 09, 2018, 17:36:55:55 »
Kan du klara dig med ett pooltak med innermått 5.2x10.1m så blir ett Gullberg & Jansson Alva med dessa mått 52cm högt.

Hör av dig om du vill veta mer.

Med vänlig hälsning,
Martin

Önskar jag hade kunnat svara ja men med poolstenen så kommer jag över dessa mått. Frågan är om det  är värt göra om stensättningen bara av den anledningen eller om det kommer se fult ut.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmeekonomi
« Svar #8 skrivet: april 10, 2018, 17:18:48:48 »
Vad är risken att någon skulle kolla eller anmäla höjden på pooltaket om du säger att det är 52 cm?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 80
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Värmeekonomi
« Svar #9 skrivet: april 10, 2018, 21:52:03:03 »
Vad är risken att någon skulle kolla eller anmäla höjden på pooltaket om du säger att det är 52 cm?

Svårt att sia om men vill kunna sova gott om natten och inte riskera få "kasta"/sälja ett pooltak med värde som en mindre ny bil.   :-\
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan