VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolering, Tjälldéns vs Folkpool Classic Original  (läst 2536 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikeriksson

Isolering, Tjälldéns vs Folkpool Classic Original
« skrivet: februari 25, 2019, 23:12:26:26 »
Jag fastande för Tjälldéns pool för att den verkar vara ganska enkel att bygga samt att den är rejält isolerad. Men så pratade jag med Folkpool idag och då påstod dom att det var verkligen marginellt man vinner på att ha en isolerad pool den största värmeförlusten är uppåt. Folkpool menade att trä inte leder värme/kyla och därmed har man inte så stor kylning från mark.

Så skulle gärna vilja ha hjälp av någon här på forumet som kan med fakta påvisa hur mycket man vinner med 300mm cellplast isolerad pool från Tjälldéns jämfört med Folkpool Classic som inte har isolering alls.
Uppsala
Folkpool Classic 4m x 8m med gaveltrapp
HeatForce Inverter Plus 95
Pooltak Galant Opal

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Isolering, Tjälldéns vs Folkpool Classic Original
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2019, 06:12:30:30 »
 hej,
Jag tror foolkpool har delvis rätt. Med en träpool så fås initiellt högre uppvärmningskostnad då man värmer upp omkringliggande mark mera/snabbare. Den högre marktemperaturen ökar värmemotståndet i systemet och förlusterna minskar ganska snabbt den vägen. Då största förlusten är uppåt pga temp o avdunstning så blir det nog ingen jätteskillnad avseende vägg/botten isolering. All omkringliggande mark isolerar ju mycket bra den med.
Jag har en tjälldenpool. Att jämföra energiförbrukning är nog vanskligt då det sällan är lika förutsättningarna (storlek, poolskydd, uppvärmningssystem, vattentemp, omgivningstemp, pumpmodell).

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Isolering, Tjälldéns vs Folkpool Classic Original
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2019, 08:39:09:09 »
Den största skillnaden märker du nog av om du skulle ha dåligt dränerat.
Det stämmer att den mesta värmen försvinner uppåt så tittar du bara energimässigt så ska du skaffa pool tak till.

Däremot finns det ju en massa andra anledningar till varför jag skulle välja en Tjälldén framför en träpool men då pratar vi inte enbart energi.
Mitt val föll på en Thermopool från poolstore då jag gillade tekniken vad bra isolervärden (alla bäckar små) självbärande och i bestående material.

Så utifrån mina känslor och tankar skulle jag köpa en Tjälldén om jag var du.

Finns dock säkert lika många åsikter om vad man ska ha som det finns pooler  :D
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad erikeriksson

SV: Isolering, Tjälldéns vs Folkpool Classic Original
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2019, 21:10:36:36 »
Tackar för svaren! Jag är mest sugen på Tjälldén fortfarande men det som tar emot lite är att det verkar vara väldigt mycket mer jobb jämfört med Folkpool Classic.

Uppsala
Folkpool Classic 4m x 8m med gaveltrapp
HeatForce Inverter Plus 95
Pooltak Galant Opal

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Isolering, Tjälldéns vs Folkpool Classic Original
« Svar #4 skrivet: mars 01, 2019, 08:43:04:04 »
Nja låt mig säga så här visst det är absolut en del jobb med att bygga pool men det är faktiskt inte så krångligt.
Skulle nog säga att en thermopool är lite pilligare än Tjälldén då det är fler block och mer gjutning.
Oavsett vilken pool du väljer ska det först grävas en grop dräneras och planas av. där är det lika för alla. Sen börjar skillnaderna komma om du har en sandbotten eller gjuten platta m.m
Personligen gillar jag gjuten platta för då finns det ingen risk för avtryck i framtiden eller ojämnheter.

Stapla själva blocket går fort. riktigt fort till och med. sen är ju frågan om du köper in betong med bil eller blandar själv. blandar du själv tar det ju mer tid och är jobbigare såklart.

Nästa stora skillnad är ju att i en betongpool har du ju torktiden, på thermopool räknar man väl med 3-4 veckor innan man kan återfylla men man kan ju fortfarande fortsätta med det invändiga jobbet.

en folkpool kan du ju börja motfylla så fort du fått i linern så på så sätt går väl den snabbare att bygga men jag skulle nog inte vilja säga att det är mer eller mindre jobb att bygga poolen oavsett vilken av dom poolerna du väljer, det är bara olika system med sina utmaningar.

Är själv inte van med att gjuta men det var inga problem kan jag lova dig :)

Det jobbet som för mig tar längst tid det är ju att bygga den där jävla altanen runtomkring poolen
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan