Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga pool, HJÄLP!  (läst 1785 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JensM

Bygga pool, HJÄLP!
« skrivet: mars 04, 2021, 21:44:10:10 »
Hejsan! Helt ny här inne och jag ber om ursäkt ifall dessa frågor redan är ställda.

Jag och min sambo håller på att planera hus, och vi är väldigt sugna på pool till detta.
jag är ganska händig och har möjlighet att ta hjälp av vänner så jag kan göra det mesta själv.

Första jag håller på att jämföra med är lite av tillvägagångssätt, jag har än så länge tittat lite priser på att bygga med lecablock samt ECO Premium Pool från poolkungen. jag har tänkt gjuta en platta, är det såfall prisvärt och smidigt att kanske redan direkt gjuta hela poolen? jag har även funderat på att köra med mosaik, men vad är det som skiljer sig mellan liner och mosaik? är det hållbarhet eller bara utseende?

uppvärmning, jag jobbar som säljare för golvvärme, tappvattensystem, markvärme och avlopp, är det värt att lägga värme i plattan vad är fördelar och nackdelar med det?

Jag funderar ju även på det att köra igång så tidigt som möjligt under byggnationen av huset, men finns det fördelar att förbereda med till exempel vatten ut till pumpstation, el osv hur skulle ni gjort?

när det kommer till material, pumpar filter och allt, är det någon som skulle kunna lägga ut en material lista från sitt egna projekt och berätta lite?



Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Bygga pool, HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2021, 13:01:59:59 »
Hejsan! Helt ny här inne och jag ber om ursäkt ifall dessa frågor redan är ställda.

Jag och min sambo håller på att planera hus, och vi är väldigt sugna på pool till detta.
jag är ganska händig och har möjlighet att ta hjälp av vänner så jag kan göra det mesta själv.

Första jag håller på att jämföra med är lite av tillvägagångssätt, jag har än så länge tittat lite priser på att bygga med lecablock samt ECO Premium Pool från poolkungen. jag har tänkt gjuta en platta, är det såfall prisvärt och smidigt att kanske redan direkt gjuta hela poolen? jag har även funderat på att köra med mosaik, men vad är det som skiljer sig mellan liner och mosaik? är det hållbarhet eller bara utseende?

uppvärmning, jag jobbar som säljare för golvvärme, tappvattensystem, markvärme och avlopp, är det värt att lägga värme i plattan vad är fördelar och nackdelar med det?

Jag funderar ju även på det att köra igång så tidigt som möjligt under byggnationen av huset, men finns det fördelar att förbereda med till exempel vatten ut till pumpstation, el osv hur skulle ni gjort?

när det kommer till material, pumpar filter och allt, är det någon som skulle kunna lägga ut en material lista från sitt egna projekt och berätta lite?

Välkommen Jens!

Vad kul att ni ska skaffa pool, det kommer ni inte att ångra.
Som alltid handlar det ju om budget och vad man gillar.

Om du tänker dig gjuten pool typ thermopool så blir det ju först en gjutning när du gör plattan och då kanske du gjuter plattan till huset samtidigt sen måste du ju gjuta en gång till efter någon vecka när plattan brunnit klart och du har staplat väggblocken. du får en väldigt välisolerad och stabil pool som kommer hålla många år.

Kör du eco premium kan du ju sätta väggar vid ett annat tillfälle och bara låta poolen vara ett tag. ingen dålig stomme det heller. alla pooler har ju fördelar och nackdelar. mycket som avgör är ju även var poolen är placerad, ska den vara helt eller delvis nedgrävd eller helt friståeende, kommer du behöva tömma poolen helt, var i sverige.

Sätta mosaik är såklart fint men i sverige har vi kallt och is vilket kan skapa problem med mosaik i utomhus pooler. det absolut vanligaste är ju därför linerpooler här (dvs om du inte har ett färdigt kar typ pp pool eller glasfiber)

när det gäller de tekniska bitarna så ska du inte lägga slinga i plattan det är bortkastade pengar. däremot ska du dimensionera värmen i huset för att även kunna värma poolen via vvx samt då att förbereda en kulvert för detta när du ändå gräver och fixar lika så vad gäller el. mitt tips när det gäller elen är att lägga ner massa gul rör där du kan tänkas behöva det samt så att du kan utöka i framtiden. tänk på att du redan nu kan förbereda för all belysning i trädgården/uteplatsen samt infravärme m.m. ha gärna någon grupp extra ledig oxå om du vill göra ändringar i framtiden.

Att ha vatten framdraget till pumpstation i närheten av poolen är även det guld värt, tänk även på att du kanske vill ha en dusch i anslutning till poolen oxå.

material och pumpar kolla typ poolstore eller poolkungen så får du fram det många av oss använder sen om du vill jaga priser kan du leta efter samma delar på nätet för att kanske kuna göra klipp
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad TommyC

SV: Bygga pool, HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2021, 11:24:18:18 »
Att läsa byggtrådar tycker jag är väldigt lärorikt. Speciellt när man är nybörjare. Utformning av olika pumprum och mycket annat behöver man studera noga för att kunna välja rätt lösningar och komponenter för ens egna förutsättningar.

I den här tråden lade jag länkar till flera bra byggtrådar. https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14669.msg108616#msg108616 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Kallebo

  • Gäst
Kallebo
SV: Bygga pool, HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: april 05, 2021, 16:41:17:17 »
Varför är det bortkastat att ha en golvvärmeslinga i betongplattan? Har den allt för dålig värmeöverföringskapacitet?

Utloggad TommyC

SV: Bygga pool, HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: april 07, 2021, 22:28:54:54 »
Det finns gamla trådar med svaret på den frågan. Jag minns inte helt men dålig värmeöverföring från bottenplattan till vattnet och uppvärmning av marken under plattan ger dålig verkningsgrad. Svaret finns här om du orkar leta eller lita på att om det hade varit en bra lösning så hade den varit vanlig vilket den inte är  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan