Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: själv byggare  (läst 15898 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanZ

SV: själv byggare
« Svar #10 skrivet: februari 19, 2007, 16:32:28:28 »
Det borde väl gå att limma duken? Det gör man ju när man lagar hål.
200kr/m2 låter hiskeligt dyrt för duk på lösvikt. (Inte för att jag har något att jämföra med men jag är ju en snål Smålänning)
« Senast ändrad: februari 19, 2007, 16:37:45:45 av JohanZ »
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Poolgiganten

Utloggad nippon

SV: själv byggare
« Svar #11 skrivet: februari 20, 2007, 20:02:23:23 »
Nix! Limma går inte.

Utloggad JohanZ

SV: själv byggare
« Svar #12 skrivet: februari 21, 2007, 01:03:44:44 »
Varför skulle det inte gå att limma? Du får nog komma med ett lite bättre argument än ett "Nix"...
Har man rätt lim så blir fogen lika stark och flexibel som en svetsad.
Plus att det borde vara mycket enklare för en gör-det-självare.

Det är ju helt otroligt vilka överpriser som tas ut för saker bara för att det säljs som pooltillbehör.

Några exempel:
En presenning 4x8m ("överdrag"): 10.000:-
En upprullare för överdrag (ett plaströr med ett hjul i varje ände) 4.000:-
"Vinterplåtar": 30% dyrare än att köpa samma plåt i bygghandeln.
Bubbelplast: Samma plast säljs för halva priset hos Willab när det används till växtodling.
osv osv
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad PelleSthlm

SV: själv byggare
« Svar #13 skrivet: februari 21, 2007, 08:48:36:36 »
Har för mig att man limmat förr med något PVC-lösande ämne, men slutresultatet blev inte alltid så bra vilket ledde till läckage. Därför rekommenderas det att man svetsar den med värmepistol istället idag (man vill ju inte riskera läckage). Om du kollar i alla manualer från tillverkare av liner så ser du att den skall svetsas vid platsinstallation. Anledningen till att linern kostar 200 kr/kvm är dels att den är 1,5 mm tjock och armerad till skillnad från den vanliga linern som säljs till privatpooler sen så är Sverige inte ett så stort "pool-land" vilket innebär att prispolitiken från de större europeiska poolproduktstillverkarna är att inte sälja sina produkter med bästa rabatt (det är inte samma konkurrens på den svenska marknaden som t ex den spanska eller franska)...

Utloggad crash

SV: själv byggare
« Svar #14 skrivet: februari 21, 2007, 15:31:50:50 »
Crille, var köper du 1,5mm liner för 200kr/kvm? Har du hittat något annat än enfärgat? Funderar själv på murad trappa och en grundare "barndel" i poolen i stället för att köpa en romersk trappa och färdig påse.
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad nippon

SV: själv byggare
« Svar #15 skrivet: februari 21, 2007, 21:12:34:34 »
Nix är kanske inget uttömmande svar men fundera själv över hur du skulle gå tillväga.
Kladdigt lim överallt, och hur får man en limfog på 1.5 m bra...?
Det skulle likna ankskit och säkert inte hålla tätt heller.

Utloggad crille

SV: själv byggare
« Svar #16 skrivet: februari 21, 2007, 21:28:39:39 »
Hej
Om man kollar var en vad en takläggare använder idag när de lägger plast tak det är samma typ av liner 1.5mm amerad.De har färdiga inner och ytter hörn som man lägger under liner och bara värmer till blir hur snyggt som helst.Den provbit som jag fick var grå men det ska finnas en blå också.Det vi inte vet om den klarar av kloret.Om den gör det så känns det som att formsvetsning av pool stått stilla i utvecklingen mot takläggning.Den provbit jag fick värmde jag ihop med en vanlig värmepistol lovar att den blev bättre än en färdig linerskarv.

// crille

Utloggad nippon

SV: själv byggare
« Svar #17 skrivet: februari 21, 2007, 21:33:17:17 »
Okej, jag ger mig...

Utloggad JohanZ

SV: själv byggare
« Svar #18 skrivet: februari 22, 2007, 00:49:09:09 »
Nix är kanske inget uttömmande svar men fundera själv över hur du skulle gå tillväga.
Kladdigt lim överallt, och hur får man en limfog på 1.5 m bra...?
Det skulle likna ankskit och säkert inte hålla tätt heller.

Tja så här ungefär...
Jag skulle börja med att hänga dit långsidorna som skulle räcka en bit runt hörnet på kortsidan och en bit ut på bottnen.
Därefter skulle jag hänga dit kortsidorna som skulle vara någon cm kortare än poolens kortsidor men räcka ut på bottnen.
Jag skulle sedan limma kortsidorna ovanpå långsidorna i hörnen.
Sist skulle jag lägga ditt bottenbiten och limma den ovanpå sidorna.
Eventuellt behöver bottenbiten skarvas på längden beroende på hur bred duken är.
Klart!

Jag undrar om det skulle gå att använda våtrumsmatta.  <hmm>
Den är ju ordentligt tjock i alla falll...
Och kostar troligen mindre...
Och man kan få balla mönster...
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad PelleSthlm

SV: själv byggare
« Svar #19 skrivet: februari 22, 2007, 09:04:33:33 »
Svetsning av liner görs på samma sätt som du inom industrin lägger liner till tankar och behållare med aggressivt media. Uppenbarligen är det väl så att de som har detta som yrke empiriskt kommit fram till att resultatet blir bäst om man svetsar det till pooler etc. Du har ju en mycket större koll på själva svetsfogen om man använder sig av värmepistol än om du skulle limma. Limmet löser ju upp PVCn och alla vet ju att det då och då även blir läckage i de limningar som görs gällande vanliga PVC-kopplingar.

Gå gärna in på länken nedan för att läsa angående en av de största tillverkarna av liners rekommendationer. Alkorplan är ju ett ganska välkänt begrepp inom poolbranschen...;)

http://www.renolit.com/English/BUSINESS_UNITS/_b_RENOLIT_b_i_WATERPROOFING_i_/Swimming_Pool/Installation.htm


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag