CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolpump?  (läst 7976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankan

Poolpump?
« skrivet: maj 14, 2007, 10:09:15:15 »
Hoppas på lite hjälp?  :) Det är dags att byta pump dels eftersom vi förra året satte upp solfångare, dels för att pumpen börjar bli gammal. Kort sagt, den verkar inte orka dra runt vattnet ordentligt. Men, vad ska man välja??  <dontkn> Pumparna beskrivs ju med hk + volt + m3/h + tum + ampere =?? Det blir lite snårigt för min lilla nalle puh hjärna  ::). Vad är det jag ska tänka på? Vill ju gärna hålla ner priser oxå...

Vi har en 4 x 8 pool (folkpool från sjuttiotalet) + 12 m2 solfångare som sitter drygt två meter ovanför pumpen. Vattnet går således först från poolen till pumpen (ca 3 m) och därefter upp (ca 2 m) för att sedan ramla ner i poolen. Vilken pump behöver jag för att få maximal effekt?

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Poolpump?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2007, 10:35:36:36 »
Hej,

Välj en tre-fas pump dom drar mindre ström, enligt min el-gubbe.
Jag har haft/har en 0,75 Hk kripsol koralpump.
Min förra pump drev pool och solfångare och det funkade kanon.
Dessutom hade min förra pool längre avstånd en vad du har.

Strunta i Ampere och kolla volt, HK och m3/h
Du skall pumpa din volym "m3" i pool 4-5 gånger per dag.


//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad JohanZ

SV: Poolpump?
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2007, 18:01:40:40 »
Välj en tre-fas pump dom drar mindre ström, enligt min el-gubbe.

En 3-fasmotor drar mindre ström per fas, dock så är totala strömmen (eller effekten rättare sagt) densamma. Har du i dag en 1-fas pump ser jag ingen anledning att krabba till det med att byta till 3-fas med allt vad det innebär av ändring av det elektriska eller vice versa.

Läs på typskylten på din nuvarande pump vad det är för typ.

Förenklat kan man säga att:
220-240 volt -> 1-fas (en säkring)
380-400 volt -> 3-fas (tre säkringar)

Effekt mäts i antingen watt eller hästkrafter. En hästkraft motsvarar 736W.
0.75hk är alltså samma som 552W eller ca:0.5 kW (k står för kilo och betyder "gånger tusen")
Detta är ett mått på hur "stark" motorn som driver pumpen är.

Den enda begränsningen du har med en 1-fas motor är att maximal effekt du kan plocka ut om du kopplar den till en vanlig 10A säkring är drygt 2000W eller 2,7hk. Dvs det är ingen begränsning i ditt fall. En 3-fas motor som ju matas via tre säkringar kan vara tre gånger så kraftig utan att säkringarna går.

Sen kan man om man vill gå in på detaljer kolla datablad och se hur många liter per timme den pumpar beroende på hur högt den ska pumpa vattnet. Ju högre upp vattnet ska desto större effekt behövs det för att få ett visst flöde.

Sist så måste du kolla vad det är för storlek på anslutningarna mot pumpen så att du kan skruva dit dina nuvarande rör utan att behöva skaffa adaptrar.
Dessa mäts av historiska skäl i den idiotiska måttenheten "tum" (förbannelse över alla jänkare och deras idiotiska måttsystem), där en tum är 25.4mm. De brukar dessutom anges i bråkdelar och inte med decimaler. 1 1/4 tum till exempel är 1.25*25,4=31,75mm.
Dock ska du inte tro att det är så enkelt att en gänga som har beteckningen 1"1/4 är 31.75mm tvärsöver utan detta är innermåttet på de gammaldags järnrör som sedan gängades utvändigt.
Rinkaby rör har en pedagogisk tabell:
http://www.rinkabyror.se/rn.pop.asp?hLCo2SRee8Gc3GU8293xZtJP@rnPOsg20428859082931646
 
Men misströsta inte, det är bara att ta fram linjalen och mäta och titta i tabellen ovanför för att få svaret. Det är så pass stora steg mellan dimensionerna så det gör inget om du skille mäta ett par mm fel,du hamnar rätt ändå.

Sammanfattningsvis:
--------------------
Köp en pump med samma anlsutningar (1- eller 3-fas? röranslutningar?) som den du har och välj en med tillräcklig effekt. (1hk = 736W)

Vilken effekt som är lämplig för din installation får andra tipsa om.

Kom ihåg att om pumpen är en fast installation (dvs den sitter inte med stickpropp) så ska en auktoriserad elektriker koppla in den nya!

hobbyelektriker + el + vatten = död hobbyelektriker...

Lycka till!
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad Ankan

SV: Poolpump?
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2007, 11:11:44:44 »
Tack för den ytterst pedagogiska genomgången O0! Det uppskattas!

Elkopplingar hade jag inte ens tänkt på än, men devisen: "Friskt kopplat, hälften brunnet!" gäller väl här!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag