VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovera pool med (rostig?) stålstomme  (läst 1173 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fedge

Renovera pool med (rostig?) stålstomme
« skrivet: oktober 16, 2020, 09:13:55:55 »
Hej på er!

Jag bor i ett hus med en 3x7m markpool som byggdes 2010. Stommen är av galvat stål och är från en av de ledande leverantörerna av sådana pooler.

Linern börjar bli sliten och jag är sugen på att renovera poolen och fräscha till den. Tyvärr är jag orolig för att stommen på baksidan av linern är rostig - då linern på vissa ställen känns 'bucklig'.

Nu till min fråga: har någon av er här genomfört en renovering av stålstommepool som varit rostig? Hur gick ni till väga? Bytte ni hela stommen eller slipade ni ner och målade med rostskydd? I detta fall har stommen en garanti på 20 år - lyckades ni lösa detta på ett bra sätt via leverantören?

Tack på förhand,
Philip

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Renovera pool med (rostig?) stålstomme
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2020, 09:33:23:23 »
Vilket poolfabrikat gäller det, och vad täcker garantin?
Är poolen nedgrävd helt?
Vad finns runt omkring, trall, plattor, betong?
Det finns många saker som spelar in, men det är ju svårt att veta hur dålig stommen är innan du avlägsnar linern...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad fedge

SV: Renovera pool med (rostig?) stålstomme
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2020, 09:52:24:24 »
I detta fall är det Poolkungen. Osäker på vad garantin gäller men jag är inställd på att det kommer bli en del tjafs när detta tas upp.

Runt poolen ligger det komposittrall (som jag inte vill förstöra, men ta bort kan man ju göra) och under detta finns det sand/jord. Vet inte hur lätt det är att byta specifika sektioner av stommen utan att allt faller ihop?

Widarsilje

  • Gäst
Widarsilje
SV: Renovera pool med (rostig?) stålstomme
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2020, 13:20:48:48 »
Hej. Jag hade börjat med att ta den linern och inspektera eventuella skadan om ni ändå hade tänkt att byta liner.

De har inte lagt någon matta på väggarna bakom så det är den som har knugglat ihop sig?

Eftersom du inte vet vad som döljer sig bakom utan att du är orolig/antar så är det svårt att komma med bra råd tycker jag.

Men om det skulle visa sig vara rost och du har 20 års garanti mot rost så har du en bra förutsättning att garantin ska gälla.

Sen vet jag inte har kör ni med saltklorinator?

För jag tror att de inte rekomenderar att använda saltvatten till en stålstomme då kanske andra förutsättningar gäller angående garanti.

Mvh

Emil

Utloggad fedge

SV: Renovera pool med (rostig?) stålstomme
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2020, 20:44:59:59 »
Tack för svar. Förstår också att det är svårt att komma med tips utan att egentligen veta hur det ser ut bakom linern. Vi har inte kört med saltklorinator. Om det är någon som har åtgärdat rostig poolstomme så får ni gärna skriva i denna tråd hur ni gick till väga i erat specifika fall.

Mvh,
Philip

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan