VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: dräneringsfråga  (läst 4998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlotte i Linköping

dräneringsfråga
« skrivet: juni 04, 2012, 14:55:12:12 »
Så kommer jag med mina tusen frågor igen... Vilken tur att ni finns! :)

Jag hade fått uppfattningen att det räckte med grus/makadam som dränering, vilket även grävaren verkade vara med på. Men nu när jag läser monteringsanvisningar, pratat med en snickare och läst fler byggtrådar verkar det som att det behövs mer dränering i form av brunn eller pump. Det hade jag ju inte räknat med. En kostnad till men jag funderar mest på hur det ska gå till helt praktiskt. Dräneringsslang runt poolen så långt är jg med, men var placerar man en dräneringspump och hur ska den kopplas? Att gräva ett 2,5 m djupt hål för brunn känns som mission impossible bland våra stenar (ska dock höra med grävaren vad han säger) Hur gör man isåfall, om man väljer brunnalternativet? Ska det kopplas vidare någonstans eller räcker det med brunnen? Jag får erkänna att jag är helt lost när det gäller det här och har absolut inga som helst kunskaper kring den biten.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: dräneringsfråga
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2012, 17:41:43:43 »
Detta är nog inte så märkligt som du tror.

I marken finns vatten. Mycket eller lite beroende på var du befinner dig och årstid etc.

Om du gräver ett hål, lägger ett lager makadam och ställer en pool ovanpå har du inte gjort annat än att skapa en ficka dit vattnet i omgivande mark kan och vill rinna. Vattnet rinner dit det är lägst tryck  eller "motstånd" om det är lättare att tänka sig.

Så, eftersom vi inte vill ha vatten runt poolen (det kyler poolen bland annat) så vill vi transportera bort vattnet. Till detta har vi dräneringsrör.

Var leder man då vattnet? Har man inte naturligt fall på tomten så att man kan leda vattnet till en lågpunkt via självfall får man leda vattnet till en brunn och pumpa bort det. Räkna med att ha 60-80cm av brunnen under dränrörens nivå så får du en rimlig volym att pumpa bort. Använd ett 38-40cm rör.

Som pump kan du använda en billig dränkbar pump helst en utan extern flottör eftersom dom gärna fastnar i ett 38cm rör. Bauhaus har billiga pumpar med 5 års garanti. Köp så liten (låg effekt) som möjligt.

För grävaren handlar det om att ta ytterligare ett spadtag och sedan är det klart.Slangen från brunnen, tex 32mm pem slang, kan du säker gräva ner själv så slipper ni förstöra så mycket på tomten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: dräneringsfråga
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2012, 18:06:42:42 »
Många pool-leverantörer kräver att det är dränerat för att garantin ska gälla också... Har ni stenigt så räcker det med att få ur så mycket så ni får ner dräneringsrör och får lite fall på dem mot en djupare grävd brunn (som nämnt redan räcker ett dryga 40 cm rör för brunn).

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: dräneringsfråga
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2012, 01:09:22:22 »
Det var precis ett sådant utförligt svar jag behöver :) Tack Mathias och Anders! Det kommer säkert följdfrågor framöver... O0

Utloggad cg_joh

SV: dräneringsfråga
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2012, 09:24:46:46 »
Vi gjorde precis såsom MathiasS beskriver och det har fungerat utmärkt i flera år. En billig dränkbar pump från Clas Ohlson sköter jobbet.

Utloggad Hornpe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • JoF fritid storpool delux. Rund 4,5m nedsänkt.
    • Visa profil
SV: dräneringsfråga
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2012, 09:56:29:29 »
Hej!
Jag håller precis på att montera upp min JoF storpool och har haft samma bryderier som dig. Vi la dräneringsslang under makadamen och kopplade den till en 38cm brunn (kostar ca 1000kr plus moms i bygghandeln). I brunnen har vi ställt en dränkbar pump från Bauhaus med intern flottör. (kostade typ 650kr). Just nu håller jag på att koppla den med en 25mm PEM slang till dagvattenledningen från huset för att bli av med vattnet. Det är en smidig lösning om poolen står nära huset.
Kolla in min byggtråd (4,5m JoF storpool) så får du se lite bilder. Jag har en provisorisk gul slang inkopplad för tillfället. :)
Lycka till!
Det gäller att ALDRIG fega ur!

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: dräner ingsfråga
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2012, 13:32:18:18 »
Tack! Ska kolla in din byggtråd! O0

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: dräneringsfråga
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2012, 13:38:32:32 »
Hej

Om du kollar i min byggtråd så ser du en bild jag fick
av Anders här på forumet.. Klockrent upplägg hur
man lägger resp skikt.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: dräneringsfråga
« Svar #8 skrivet: juni 05, 2012, 14:36:13:13 »
Kanon! Tack! Vad härligt det ser ut när det börjar bli klart :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan