Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Teknik => Ämnet startat av: poolarenspoolare skrivet september 17, 2018, 09:23:13:13

Titel: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet september 17, 2018, 09:23:13:13
Hejsan,

Ska koppla in elen till poolen på riktigt nu. Har varit lite provisoriskt fram tills nu. Men motorskyddet ger mig flera frågetecken, ni kanske kan hjälpa mig att reda ut begreppen. Den enda dokumentationen jag har är bifogat inkopplingsschema.

Först: Jag gissar att ett motorskydd kollar om någon fas försvinner, då bryter den. Men som i mitt fall med en enfas-pump, vad är vitsen då? Om den enda fasen försvinner så stannar ju pumpen i alla fall.

Sen: Poolsnubben som hjälpte mig koppla in allt sa att det är smart att lägga pumpen på en fas och UV-lampan på en annan fas. Typ för att skydda den mot eventuella backspänningar mm. Och UV-lampan bör ju bryta samtidigt som pumpen stannar/stängs av så att den inte går varm? Är detta rätt tänkt? Eller är det dåligt för lampan att slås på/av flera gånger vid tex backspolning?

I så fall: Kan man nyttja motorskyddet till att bryta två separata faser (en till pumpen och en till UV-lampan)? Hur skulle jag koppla då?

Sista av allt: Har även en MiniMaster. Den skulle eventuellt kunna få sin egen fas den också, om det finns någon vits med det. Den tror jag inte ska styras av motorskyddet. Via sin flödesgivare så stänger den ju ändå ner sin dosering om pumpen stannar. Tänker att bara för att jag står på och av pumpen, vid tex backspolning, så ska inte MM behöva slår på och av hela tiden...

Tacksam för råd från alla kunniga i forumet  ::)
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erik N skrivet september 17, 2018, 09:39:13:13
Motorskydd ställer man in exakt på den ström motorn drar. Om den t.ex. går trögt så den drar mer ström så bryter den innan motorn går sönder pga överhettning. Det klarar inte en säkring av.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet september 17, 2018, 10:48:11:11
Beroende på vad du har för pump så varierar driftströmmen mellan 1-2.5 A för en trefaspump, givetvis mera för en enfas. En säkring skyddar mot kortslutning, så att det inte börjar brinna i huset p.g.a. överhettade ledningar, men den skyddar inte din motor mot överbelastning eller, om det är en trefaspump, inte mot om en fas faller bort. Ett motorskydd klarar de uppgifterna.

Vad det gäller enfasmotorer så är de väldigt ofta försett med ett inre motorskydd i form av en termokontakt och behöver då inte nödvändigtvis ha något motorskydd, även om det ger en extra säkerhetsnivå - fördelen med motorskyddet är bl.a. att det löser ut definitivt tills du återställer det, medans inbyggda termokontakter i de flesta fall åter kopplar till strömmen när motorn har svalnat.

Om du lägger UV-lampan genom motorskyddet men på en annan fas, vilket går bra eftersom din pump bara använder en fas, och du sedan lägger minimastern på en tredje, så skall du då lämpligen mata detta från en trepolig dvärgbrytare (automatsäkring). Har du gammaldags gängsäkringar i din central går inte detta, men då skall säkringarna utgöra en trefasgrupp och sitta intill varandra. Du matar då med en 5-ledare från centralen.

Att mini-mastern blir strömlös vid pumpstopp ger ju en extra säkerhet, även om min-mastern har en flödesvakt. Vi har ett äldre automatiksystem, samma funktion som mini-mastern men med äldre teknik. Det systemet har ingen flödesvakt, men eftersom matningen är kopplad så att pumparna för kemikalierna stannar om pumpen stannar så får vi samma effekt - utom möjligen då om cirkulationen stannar av något annat fel - t.ex. stopp i rör eller filter, pumpen suger luft eller liknande.

Problemet med att lampan släcks och tänds gång på gång vid backspolning kan du ju lätt lösa med att slå av den manuellt vid sådana tillfällen. Den skall ju ändå ha en egen arbetsbrytare om den är fast ansluten.

Observera att sådana här kopplingar kräver elbehörighet eftersom det handlar om fast installation.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Rickard skrivet september 17, 2018, 11:06:55:55
Rätt, men i grunden så är väl motorskydd vanliga på trefas motorer just för att de inte skall brinna om en fas försvinner av någon anledning.
Riskerna att nåt skall få en enfas cirkpump att gå så trögt att den brinner utan att du märker det på annat sätt (läckage, varmgång/lukt eller missljud) känns långsökt.
Har du (som det ser ut) ett trefas motorskydd? vill du använda det för en enfas motor så skall alla tre faserna ha ström genom sig.
Alltså in och ut på fas ett, sedan vidare till fas 2 in och ut, och så vidare till fas 3 in/ut.
Är motorn på 3 ampere så ställer du motorskyddet på det.

När det gäller UV-lampan och så vidare så borde det väl finnas någon instruktion till dessa över hur de skall förreglas eller om det är nödvändigt.
Jag kan tycka att både kemidoseringen och UV-lampan borde stoppas när cirkpumpen stoppas.

Jag är lite ringrostig när det gäller elen, men om jag inte misstar mig så borde drivspänningen till både UV-lampa och dosering kopplas in via potentialfria brytande kontakter på både kontaktorn för cirkpumpen och över själva motorskyddet (Potentialfri kontakt på motorskydd).

Alltså från säkring för UV-lampa och kemidosering via eventuella manuella brytare och sedan vidare till potentialfri kontakt på både kontaktor för cirkpump och potentialfri kontakt på motorskyddet.

Alternativt kan du koppla in ett externt relä som drar när motorn får ström till sig (utgående terminal på motorskyddet), och använda det reläts kontakter som förregling för UV och Kemi.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet september 17, 2018, 11:39:36:36
Ja det stämmer att för vissa motorskydd som har ett specifikt fasavbrottsskydd så måste strömmen vid enfas gå igenom alla faserna, annars löser det ut felaktigt p.g.a. asymmetri . Alla motorskydd har dock inte den funktionen. Har du ett skydd med den funktionen passar det inte för den kopplingen som TS är inne på. Skillnaden mellan de två typerna är att ett med fasavbrottsskydd även löser ut p.g.a. asymmetri medan ett utan detta löser ut om någon av faserna har en ström som överstiger inställningsvärdet.

Att koppla genom hjälpkontakter på kontaktor till motorn fungerar ju bra, men förutsätter då att det finns en kontaktor i systemet, vilket det inte nödvändigtvis gör. Potentialfria kontakter på motorskyddet är givetvis en bra lösning, men det förutsätter att du köpt ett motorskydd som har dessa extra hjälpkontakter.

Givetvis får man den mest stringenta och klara kopplingen om man har ett hjälprelä för UV-lampa resp. mini-master och kör dessa på egna säkringsgrupper.  Vi har ingen UV-lampa men vi har ju förreglat kemikalieinmatningen mot pumpen och kopplat olika larm m.m. Eftersom vi kör dessa säkerhetssystem på 24 V DC så slipper vi också främmande nätspänning i de olika kretsarna vilket höjer säkerheten ytterligare.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet september 17, 2018, 12:20:36:36
Tack för alla bra svar så långt!

Jag har tyvärr ingen mera info på mitt motorskydd annat än det bifogade kopplingsschemat ovan. Där finns två inkopplingar; den för en-fas som jag kör nu. Där går nollan genom både fas 2&3 plintarna. Sen finns den för en 3-fas motor (som jag inte har). Antar att om mitt motorskydd funkar så att den inte jämför belastning mellan faserna, utan endast bryter om någon fas belastas för hårt, så borde jag kunna använda trefas inkopplingen men använda en fas 1 för motor, fas 2 för UV och fas 3 for MM ...

Och bra tänkt, att ha egna brytare för UV och MM, som man enkelt kan bryta när man backspolar mm. Motorskyddet är ju endast till för att vara just ett skydd, och då är det nog smart att det bryter allt...
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: MathiasS skrivet september 19, 2018, 16:15:30:30
Om du orkar leta så är det beskrivet hur detta kopplas i min tråd. Fråga mig bara inte var, det har diskuterats i ett par omgångar.

Jag skulle skippa motorskyddet helt om jag hade en enfaspump, och använda ett relä för att bryta MM/UV om säkringen går ELLER om du slår av huvudströmbrytaren för pumpen, dvs styrsignal till reläet tar du på utgående "fas" från huvudströmbrytaren/arbetsbrytaren till pumpen.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet september 21, 2018, 19:24:09:09
Så där ja, nu har jag lärt mig lite mera både här i forumet och av kunniga personer på mitt jobb!

Det motorskydd som jag har är helt meningslöst: Minimim inställbart är 6A, pumpmotorn har en märkström på 3,7A :( Sen är inkopplingen idiotisk, genom nollan går ingen ström, ändå går nollan genom två poler på skyddet. Dvs motorskyddets känslighet är endast 1/3. Dvs hela pumpen lär ju brinna upp innan något motorskydd eventuellt löser ut.

Så, på jobbet hittade jag ett motorskydd av rätt storlek (det på bilden). Sen ska man dra fasen till motorn i serie genom alla 3 poler i motorskyddet. Då funkar det som tänkt. Sen använder jag slavrelät på motorskyddet till att dra min kontaktor som även får bryta nollan, klart  O0. Om nu någon förstod något av vad jag försökt förklara  :D
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet september 21, 2018, 20:06:54:54
Så där ja, nu har jag lärt mig lite mera både här i forumet och av kunniga personer på mitt jobb!

Det motorskydd som jag har är helt meningslöst: Minimim inställbart är 6A, pumpmotorn har en märkström på 3,7A :( Sen är inkopplingen idiotisk, genom nollan går ingen ström, ändå går nollan genom två poler på skyddet. Dvs motorskyddets känslighet är endast 1/3. Dvs hela pumpen lär ju brinna upp innan något motorskydd eventuellt löser ut.

Så, på jobbet hittade jag ett motorskydd av rätt storlek (det på bilden). Sen ska man dra fasen till motorn i serie genom alla 3 poler i motorskyddet. Då funkar det som tänkt. Sen använder jag slavrelät på motorskyddet till att dra min kontaktor som även får bryta nollan, klart  O0. Om nu någon förstod något av vad jag försökt förklara  :D

Nja, riktigt så fungerar inte några normala motorskydd. det blir inte 1/3 av strömmen för varje fas har sin egen bimetalltunga och känner av sin egen ström, oberoende av de två andra faserna. En viss liten skillnad kan det bli efter en längre drift p.g.a. tre tungor värmer hela skyddet mer än en enda, men det blir en marginell skillnad. Däremot stämmer det ju att en motor med en driftström på 3,7 A omöjligen kan skyddas på avsett sätt om skyddet har en lägsta inställningsgräns på 6A. Men som jag skrev tidigare, med motorskydd som löser ut på asymmetri genom en speciell fasavbrottsskyddsfunktion  måste strömmen för en enfasmotor skickas genom alla tre faserna.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet september 21, 2018, 20:23:40:40
Ok, så är det kanske, fast med mina amatör ögon så läser jag på märkskylten av motorskyddet 1/3 vid 1-fas inkoppling, men jag kanske missförstår detta. Strunt samma, med nya motorskyddet blir det i alla fall rätt. Dessutom får jag två lediga platser i min kontaktor till UV och MM, så det blir en kompakt och snygg lösning.

Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Zenon skrivet september 30, 2018, 10:56:59:59
Motorskydd ställer man in exakt på den ström motorn drar. Om den t.ex. går trögt så den drar mer ström så bryter den innan motorn går sönder pga överhettning. Det klarar inte en säkring av.

FEL!!!!
Dom drar mindre ström när dom går trögt "WATT" snackar jag om. Otroligt viktig info som majoriteten verkar ha fel om. Har bränt flertalet pumpar så jag vet, och läst av dom med smartplugg.!


Finns det btw någon smartplug med motorskydd där man kan ställa in valfritt watt intervall osv för skyddet? Inte hittat någon.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet september 30, 2018, 20:42:34:34
Nej, strömmen till en normal motor ÖKAR om motorn överbelastas, vilket den kan göra om något hindrar den från att rotera på normalt sätt. Motorskydd bygger alltid på strömmen - motorskydd som mäter aktiv effekt (W) finns inte annat än i mycket speciella tillämpningar och då är oftast huvudsyftet ett annat - t.ex. kan man genom att mäta aktiv effekt eller fasfaktor konstruera ett överlastskydd för lyftanordningar. Men priset på den typen av produkter hamnar långt över det för vanliga motorskydd av strömkännande typ. Något behov av effektmätning, som är mycket mera komplicerad än mätning av ström, finns inte för motorskyddsfunktioner eftersom det är överström som i slutändan medför att motorn bränner.

Om motorn hindras i sin rotation så försöker den att ändå hålla varvtalet, men skillnaden mellan synkront varvtal och verkligt varvtal ökar. Strömmen ökar. Om du kunde öka antalet watt utan att öka strömmen så skulle du få en evighetsmaskin - mer avgiven effekt än vad som belastas från elnätet, vilket givetvis är en omöjlighet. Det är för övrigt strömmen, inte effekten som avgör hur mycket tråden i lindningarna värms upp och det är upphettningen som till slut kan förstöra motorn om den går över en viss gräns.

Eftersom det ofta är enklare att mäta effektfaktorn än att mäta aktiv effekt (W) så använder man om huvuduppgiften är att mäta just effektiv belastning i stället ofta ett relä som känner av fasfaktorn, som ju också varierar med belastningen, se t.ex. https://www.oemautomatic.se/produkter/elsk%C3%A5pskomponenter/kontrollrel%C3%A4er/belastningsvakt-_-325803 (https://www.oemautomatic.se/produkter/elsk%C3%A5pskomponenter/kontrollrel%C3%A4er/belastningsvakt-_-325803). Den är avsedd för 3-fas motorer och larmar just för för stor (eller för liten) belastning på motorn. Men om man bara skall skydda motorn är ett motorskydd ett bättre val och vanligtvis klart billigare.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet oktober 03, 2018, 12:39:26:26
För den intresserade  :D Här är kopplingsschemat för motorskydd med kontaktor och på/av knapp. Hoppas det kommer funka som tänkt.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet oktober 04, 2018, 11:59:20:20
Fungera bör det göra, men det finns ett par saker man brukar lösa annorlunda.

Dels använder man , om man har en kontaktor till motorn, oftast ett termiskt överlastrelä på kontaktorn i stället för en motorskyddsbrytare.

Dessutom så finns det en inbyggd risk i din konstruktion: du tar ut manöverspänning till kontaktorn före motorskyddsbrytaren. Det innebär en risk så till vida att om motorskyddsbrytaren verkligen har löst ut och du går och återställer den så ligger kontaktorn fortfarande tillslagen och du får en kanske oönskad start av motorn. En återställning av ett skydd skall inte ge start förrän efter att du också tryckt på startknappen, vilket gör att du bör flytta ditt uttag av manöverspänning till efter motorskyddsbrytaren. Då måste du först återställa motorskyddsbrytaren och sedan trycka på startknappen innan motorn får spänning.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erik N skrivet oktober 04, 2018, 12:21:30:30
Men det har han ju. Han har en kontakt i serie från motorskyddet, så löser motorskyddet faller kontaktorn.

Fast jag hade nog inte ritat kontakten så, för motorskyddet är ritat i öppet läge, så i det läget ska kontakten i serie med kontaktorn också vara öppen.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet oktober 04, 2018, 13:11:46:46
Tack Erika för synpunkter - det uppskattas!

Citera
Fast jag hade nog inte ritat kontakten så, för motorskyddet är ritat i öppet läge, så i det läget ska kontakten i serie med kontaktorn också vara öppen.
Och tack Erik, för ditt observanta öga, ska ändra på schemat
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet oktober 04, 2018, 21:19:20:20
Jag förstorade inte upp schemat så pass så att jag såg littrat och antog att den ritade hjälpkontakten var frånslagsknappen. Men littrat anger den ju som en hjälpkontakt så då stämmer det ju, men då finns ingen frånslagsknapp till kontaktorn som brukar vara standard - man måste alltså öppna motorskyddsbrytaren för att stanna motorn. I och för sig har det väl ingen betydelse, särskilt inte om man kör pumpen mera kontinuerligt. En tryckknappsbox med en till- och en frånknapp knapp känns väl annars naturligt. Och kontakten i fråga är ju ritad som NC.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet oktober 04, 2018, 22:35:19:19
Nää, det finns en separat frånslagsknapp inritad oxå :-)
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet oktober 05, 2018, 07:46:48:48
Huh ? Den enda kontakt dom kan bryta upp hållströmmen till kontaktorn har litt. M01 , och är ritad som om det är en NC-hjälpkontakt på motorskyddsbrytaren. Var finns då stoppknappen ? Om i stället din brytande kontakt M01 skulle vara en tryckknapp så finns en stoppknapp men då har du ingen förregling så att kontaktorn bryter om motorskyddsbrytaren löser ut. Eller finns det något ytterligare som man inte ser på schemat ? Den enda ytterligare komponent som jag ser är arbetsbrytaren vid motorn.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet oktober 05, 2018, 08:11:12:12
Till höger om hjälpkontakten M01 i schemat finns en "på/av" knapp som bryter eller sluter hållkretsen.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erik N skrivet oktober 05, 2018, 15:29:50:50
Det Erica skriver missade jag. Jag glömde bort frånknappen, (bör ligga på samma ställe som hjälpkontakten från motorskyddet) och startknappen är en återfjädrande NO knapp. Sedan har den ingen verkan, kontaktorn självhåller med hjälp av hjälpkontakten i nedre delen av schemat. En återfjädrande NC i serie med kontaktorn ska du ha också, som sagt nära kontakten från motorskyddet.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet oktober 05, 2018, 19:03:44:44
Ja den knapp som du här kallade en "på/av-knapp" kan omöjligen få kontaktorn att slå ifrån. Den slår till när du trycker på knappen, men sedan kommer det ju hållström via kontaktorn och det spelar då ingen roll vad du gör med S01 - din kontaktor förblir tillslagen i vart fall. Stoppknappen, av NC-typ, måste ligga FÖRE avgreningen till kontaktorn för hållström, annars fungerar det inte. Stoppknappen skall enligt regelverket vara röd.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet oktober 05, 2018, 19:56:31:31
He detta börjar ju bli kul  :D

Joro, på/av knappen bryter spänningen till spolen i kontaktorn, och vips så är den avstängd.

Sen bryr jag mig inte jättemycket om att det inte borde gå att "råka" slå på motorn igen (om motorskyddet löst ut) genom att bara återställa motorskyddet. Dom viktigaste funktionerna finns. På/av och visst skydd av motorn.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet oktober 05, 2018, 20:28:47:47
Nej, som schemat är ritat kan knappen inte bryta spänningen till kontaktorspolen. Om det verkligen fungerar på det viset så är schemat felritat alternativt är en kontakt i kontaktorn felaktig. S01 är ju kortsluten av kontaktorn så fort som kontaktorn har dragit. Vad du sedan gör med S01 medan kontaktorn ligger i tilläge saknar helt betydelse - kontaktorn är tillslagen och kommer att förbli detta till antingen motorskyddsbrytaren slås ifrån eller löser ut eller att kretsen blir spänningslös t.ex. p.g.a. avbrott på inkommande matning.

Att kretsar konstrueras så att ofrivillig start förhindras är ett viktigt säkerhetskrav. I en industri skulle du aldrig få en koppling som inte uppfyller det kravet godkänd. Endast en avsiktlig tillslagsmanöver skall kunna starta motorn.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet oktober 05, 2018, 21:45:25:25
He he du har så rätt Erika  O0 Trots att ni skrivit detta i tidigare inlägg så trillade inte poletten ner hos mig. Tack för all envishet, återkommer med uppdaterat schema.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: poolarenspoolare skrivet oktober 21, 2018, 10:45:28:28
Sådär ja, klart och testat. Nu med återfjädrande på/av-knappar (hittade fina grejor på jobbet). Tyvärr lite trång låda, men allt fick ändå plats.

Det blåa reläet till vänster är för att växla tempgivaren till ett fast motstånd när allt är spänningslöst. Detta för att få bergvärmepumpen att sluta värma.

Sen blev det en extra kontaktor där faserna till UV och MM ska brytas. Dessa fick även en vridbrytare för att kunna stängas av permanent även om cirkulationen är på.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet oktober 27, 2018, 18:21:28:28
Ja nu verkar du ju ha fått till det hela korrekt, med knappar för start och stopp. Lådan lite väl trång som du skriver - man bör inte bygga med skohorn när det gäller specialbyggda kretsar. Det gör det svåröverskådligt och svårt att göra service på och det kan även bli lite svårt med reservdelar - går t.ex. en kontaktor sönder så är det ju inte säkert att man hittar en ersättningskontaktor med precis samma mått och då kanske den inte får plats. Fabriks-byggda, massproducerade utrustningar är ofta väldigt kompakt byggda, men då förutsätter de ju att man skall reparera med originaldelar alt. köpa helt ny låda när något går sönder.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Zenon skrivet mars 03, 2019, 08:56:22:22
Jag har allafall bränt 3 pumpar alla med smartplug energimätare från vattenfall och alla har dragit MINDRE ström  "Watt" när dom är på g att dö. Syns tydligt i appen och diagrammet.
Så börjar era pumpar dra mindre så är dom slitna lr massa skit i systemet som gör att det går trögt lr nå stort skräp som blockerar och bränner din pump.
Sen skiter jag i om detta är tekniskt omöjligt lr inte, och vet vad massa pool leverantörer och butiker säga att detta är felaktig info. ITS NOT.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Erica skrivet mars 05, 2019, 19:37:34:34
En energimätare mäter energi - inte ström - det är inte samma storhet. Energi = Wh, effekt = W, ström mäts i A. Om du t.ex. har något fel i lindningen så att den drar en massa induktiv ström så behöver det inte innebära att du ser mera energiförbrukning på din energimätare. Induktiv ström ger låg fasfaktor och lågt aktivt effektuttag. För en pump gäller normalt: tröga lagringar, trög gång ger HÖGRE ström. Om däremot du med skit menar något som hindrar vattnet från att t.ex. komma ini pumpen ok så drar pumpen MINDRE ström, eftersom den inte har något vatten att pumpa. För en centrifugalpump så är effektförbrukningen en funktion av hur mycket vatten den pumpar. Hindrar något flödet, vare sig på ut eller ingående sida, så pumpar den mindre vatten och drar därför mindre energi.

Om grundfelet är att pumpen går TORR av någon anledning så drar den mycket mindre energi. Men den blir ändå förstörd eftersom axeltätningen förstörs efter en tids torrkörning. Packningen går dock att byta på de flesta pumpar, undantaget vissa verkliga lågprisvarianter.

Ja pumpar kan dra mindre ström om de är utslitna,t.ex. pumphjulet utslitet, just för att de då pumpar mindre vatten än vad de skall göra. Mindre vatten, mindre ström. Men om en pump har något elektriskt lindningsfel (t.ex. kortslutna varv i lindningen) eller går för trögt  (lagerfel eller tätningar som beckat fast) så ökar strömmen.
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: Zenon skrivet april 21, 2019, 16:49:58:58
Låter vettigt och bra utförligt svar då jag alltid blir idiotförklarad och folk försöker säga att dom alltid drar mer. ;P
Titel: SV: Meningen med motorskydd
Skrivet av: plutus skrivet maj 24, 2019, 13:27:05:05
Pumpar drar mest ström när de pumpar mest vatten, typ om man ställer dem i ett fyllt badkar och låter den gå utan motstånd. För varje motstånd, krökar filter o.s.v. sjunker vattenmängden som pumpas och strömmen minskar. Normalt monterar man inte motorskydd på enfasapparater då nyttan är liten.