VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svetsa i breddavlopp?  (läst 6721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Svetsa i breddavlopp?
« skrivet: maj 16, 2015, 22:36:24:24 »
Jag hade egentligen en plan och ritning för allt...men när man vill ändra längs resan kan man måla in sig i ett hörn....  :-\

Jag har rostfritt ingjutet breddavlopp på långsidan (Pahlens rostfria förlängda) och ska ha pooltak.

Planen var att köpa pooltak med hjul på den sidan och låta dessa gå på poolsargen, så långt inga problem....MEN nu är vi av prisskäl seriöst inne på att ändå köpa tak med 21cm breda skenor på båda sidor, och helst även byta till 33cm bred poolsarg av estetiska skäl. (Rundade ytterkanter)

Dock hamnar isåfall breddavloppets lock delvis under skenan då breddavloppet "bara" har 407mm från poolens insida till lockramens ytterkant, inte de >54cm som skulle krävas....  Alternativt måste sargen sticka ut 13,3cm över poolen. >:(

ETT alternativ är nu att låta något proffs släpa hem grejer till vår pool och kapa och svetsa in (ytterligare) ca 15cm förlängning av halsen.

Går det?
Kan man bibehålla rostfriheten eller blir det sämre?
Bättre alternativ????

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2015, 01:16:07:07 »
Svetsning brukar försämra rostfriheten, men om ett proffs gör det så går det nog med rätt metod, förutsatt att du inte har tänkt dig saltvattensdrift i poolen. Ett annat alternativ kanske vore att dela locket i två halvor, men nackdelen med den modellen är att du visserligen kommer åt silkorgen och kan plocka upp skräp ur den, men du kan ju inte lyfta upp korgen.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2015, 08:51:11:11 »
Inga bekymmer att svetsa i breddavloppen om det utförs korrekt. Materialet Pahlen använder är rostfritt, (304), så se till att svetsningen utförs med syrefast tillsett, (316), så har du bättre korrosionsmotstånd i svetsen än i plåten. Efter svetsning måste du få bort all oxydering på och runt svetsen, (oxyderingen är allt som har blitt färgad gult, brunt och blått). Detta kan göras mekanisk vid att slipa\polera, eller kemisk med betpasta som finns att köpa.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad psau

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2015, 12:24:22:22 »
Som JE skriver så funkar det utmärkt att få till bra skarvar I rostfritt men det manga missar är att de använder samma verktyg vid polering av rostfritt som icke rostfritt och då börjar det rosta,, det icke rostfria "smittar" via verktygen och efter ett tag ser det för hemskt ut...

Alltid slipmedel och polermedel avsedda för rostfritt på nya eller verktyg som inte använts på annat än rostfritt även stank från vinkelkap smittar infernaliskt....

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad kg21

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2015, 19:54:42:42 »
Kanske du kan ha taket lite förskjutet i sidled..?
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Thermojito

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2015, 20:44:20:20 »
Tack för all feedback får er alla!

Förskjutning av taket hade jag inte finräknat på, men vet nu att det nya takalternativet bara går att skjuta +/- 6cm i sidled så det gick inte, men hade kunnat vara möjligt.

Tusen tack också för tipset om "järnsmitta", hade aldrig hört talas om det och hade jag inte nu fått höra det så hade jag säkert övervägt att själv ta vinkelslipen och kapa av skiten och åka iväg och få ngn att göra resten av jobbet. Hade alltså INTE varit en bra ide....

Kommer nu att försöka hitta något proffs som utan att ta fantasipengar är villig att släpa gastuber och TIG hem till mig de närmaste veckorna...får se hur DET går......

Det hade varit en hel del enklare om jag hittat det nya pooltakalternativet INNAN jag gjöt in avloppet i poolväggen i början av veckan....  :'(

Men tack vare era goda råd ska det nog lösa sig!  8)

Utloggad Thermojito

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2015, 09:53:57:57 »
Nu är det svetsat och klart, är numera ägare till ett av Sveriges längsta breddavlopp...?

Dock fick man inte vara glad länge.... som ni ser på andra bilden så måste något ha gått snett vid svetsningen av den första fogen som gjordes i svetsarens verkstad då det redan efter första regnet rostar rejält....  >:(

De andra svetsarna som gjordes på plats och sedan mekaniskt polerades med en rostfri roterande pryl ser dock ok ut....

Kan bilderna antyda att svetsaren inte hade rena verktyg när han slipade första fogen?? Kanske en vinkelslip med slipskiva avsedd för- och använd till "svartplåt"?

Utloggad MathiasS

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2015, 13:20:34:34 »
en annan sak. Du behöver stötta det där monstret med en diagonalsträva ner mot väggen, annars kommer den nog knäckas när slangen drar ner det lite.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad psau

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2015, 14:00:09:09 »
Tyvärr har det nog fuskats lite i den svetsen, du kan prova att "beta av" den men det ser inte kul ut, klorerat vatten är inte snällt mot rostbenägna material....

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Thermojito

SV: Svetsa i breddavlopp?
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2015, 22:17:17:17 »
Hade också betning med på listan över potentiella botemedel, MEN...-hur gör man DET nu när slangen är kopplad+isolerad+nedgrävd?

Jag tänker att man behöver neutralisera de kvarvarande riktigt starka syrorna i betpastan på något sätt. Att skölja ner det i slangen och vidare in i garaget där slangen just nu slutar oansluten känns inte riktigt bra, där ska ju dessutom snart maskinerna installeras. Klor- eller saltvatten är en sak och salpetersyra och/eller vad det nu är för monstersyror i betpastan säkert en annan sak....

Och ta loss slangen och skölja ur efter betningen rakt ner i jorden under är ju inte lika lätt längre...  :(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan