Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brun beläggning i glasfiberpool  (läst 18956 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #10 skrivet: maj 01, 2017, 09:15:39:39 »
Om du har enkelt tillgång till vatten så skulle nog jag också överväga att tappa ur poolen, göra rent väggarna etc och börja om.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #11 skrivet: maj 07, 2017, 11:29:55:55 »
Har nu hällt i 1,5 kg Askorbinsyra och låtit det verka i tre dagar. I förrgår blev vattnet mjölkaktigt och det går inte att se ner till botten, så jag ser alltså inte om beläggningen är borta. Lät det bero ett dygn till och har nu chockklorerat och även lagt i veckopuckar. Vattnet är fortfarande jättegrumligt och nu med en grönaktig ton. Funderar på att tömma ur allt vatten och starta upp igen. Tankar kring detta?

Hei

Man skal ikke chockklore etter at man har behandlet vannet med askorbinsyre, da kan du fort få grønt vann.  Man skal øke klornivået gradvis. Jeg holder på med dette nå. AA bryter ned UENDELIG mengder med flytende klor her. Jeg brukte 3 kilo AA på 40m3 vann.


ta en titt her: www.troublefreepool.com
Der har de en lang tråd om AA, klor og basseng.
7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #12 skrivet: maj 08, 2017, 17:42:32:32 »
Uppdatering är på sin plats!
Jag följde MathiasS råd och tömde poolen (nåja det var kvar 5 mm på botten då min dränkbara pump inte klarar mer). Med Saniklar gel gick det fint att ta bort den bruna beläggningen från väggarna, bara att applicera och ta bort fem minuter senare. Botten blev en historia för sig. Först fick jag tömma ur vattnet mha vattendammsugaren och tömma behållaren säkert 100ggr. När det var ngn mm kvar på botten, skulle jag flytta undan poolroboten och fick se att det var en vit fin kvadrat där den stått några dagar. Det är alltså ändå alger som orsakat missfärgningen, tänkte jag. Hällde chockklorpulver på ett ställe och det som hände sen var ren magi, den bruna påväxten bara löstes upp på stället på några sekunder. I takt med att "strömmen" av klor flyttade på sig, lämnades fina vita ränder i glasfiberytan. Så det vara bara att strössla ut klorpulver över botten och några minuter senare var allt perfekt fint igen.

Så med facit i hand, skulle jag hällt i mycket större andel chockklor från början, istället för att höja klorhalten med veckoklorpuckar (hade ju ändå över 10 ppm klor i poolen över två veckor utan någon verkan). Då hade det blivit fint direkt och jag hade sluppit lägga ut pengar på en massa kemikalier som ändå gick till spillo, och kunde använt vattnet som redan var i poolen. Men nu har jag en frisk och ren pool igen. Och har lärt mig något nytt :)

Tusen tack för era kommentarer.
Nu hoppas vi på en härlig poolsäsong!

Vänligen,
Micke
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #13 skrivet: maj 10, 2017, 22:04:44:44 »
Pröva att ta en veckoklortablett och gnugga mot en av dina fläckar. Är det organiskt material som orsakat fläcken borde den försvinna i stort sett direkt. Funkar inte det kan det vara metall från poolvattnet som fällts ut på poolvägg/golv. För att testa det kan du lägga en c-vitamintablett (askorbinsyra) på fläcken och vänta någon/några timmar.

Martin

Vilket jobb du fick göra men skönt att det ordnade sig. Prövade du med veckoklortablett enligt ovan förresten, alltså innan du tömde?
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #14 skrivet: maj 10, 2017, 23:33:17:17 »
Japp Castrol, jag provade som du skrev att lägga en veckoklorpuck på botten och så fick den ligga där fem - tio minuter. Ingen skillnad. Så jag avskrev klor som min räddning. Förstår egentligen inte varför det inte funkade, borde väl gjort det då det finns ett litet lager chockklor i den pucken. Men halten var väl för liten, trots allt.

Tack för input!

Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #15 skrivet: maj 13, 2017, 12:48:17:17 »
Hvis du tar en titt her, så ser du hvordan behandling med askorbinsyre skal gjøres.

http://www.troublefreepool.com/threads/2129-Ascorbic-Treatment-to-rid-Pool-of-metal-stains

Jeg er på min andre behandling nå.. fikk ikke dette til å fungere første gangen. Alle flekker ble borte, men kom fort tilbake når jeg brukte store mengder klor og ph for å få opp nivåene.

(klor 0ppm, ph 7.2) nå har jeg brukt 1 kg askorbinsyre med filter satt til sirkulering i 24 timer. Har hatt oppi algemiddel og metallmiddel. 99,9% av alle flekker ble borte i løpet av 2-3 timer.

nå skal jeg starte å bruke natriumhypokloritt i vannet igjen. Det skal IKKE chockklores, men ta oppi litt og litt og litt og litt til du ser at vannet holder på kloren.
7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Rallysmultron

  • Gäst
Rallysmultron
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #16 skrivet: oktober 06, 2019, 13:13:15:15 »
Jag vet inte om ni har samma problem. Men jag
Har fått denna smutsbeläggning/missfärgning
Får inte bort det. Verkar sitta i plasten.
Har varit supernoga med PH och klor i sommar.

Poolen är ett är gammal

Utloggad TommyC

SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #17 skrivet: oktober 07, 2019, 17:58:46:46 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

H.

  • Gäst
H.
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #18 skrivet: april 24, 2020, 20:34:09:09 »
Var är poolen köpt?

Jag vet inte om ni har samma problem. Men jag
Har fått denna smutsbeläggning/missfärgning
Får inte bort det. Verkar sitta i plasten.
Har varit supernoga med PH och klor i sommar.

Poolen är ett är gammal

Utloggad 25° i vattnet

SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #19 skrivet: april 25, 2020, 07:25:27:27 »
 askorbinsyra snabbt löser upp metallutfällningar men utfällningarna finns kvar i vattnet. För att bli av med utfällningarna använd delphin  Metal magic som binder utfällningarna och gör att de fastnar i filtret.

askorbinsyra löser metallerna från poolen men det finns löst i vattnet och fäller ut med kalket i chokockklor(kalciumhypoklorit)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan