VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.  (läst 6359 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sjögurkan

Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.
« skrivet: februari 06, 2016, 13:23:14:14 »
Hej på er.

Jag är ny på forumet och mitt första inlägg blir helt enkelt en presentation av mitt poolprojekt så här långt och en önskan om att ni kommer med synpunkter, tankar, tips och idéer.

Här är vad vi tänkt oss hitintills:

Nedgrävd pool 4x8 meter med stålstomme och en invändig trappa på kortsidan.
Mönstrad liner och rostfria detaljer.
Pooltak med förlängningsskenor så att man kan skjuta undan det helt.
Ny altan runt poolen med komposittrall och ett mindre förråd för filteranläggning och förvaring av tillbehör samt vedförvaring.
Solfångardusch på altanen.

Uppvärmning med luftvärmepump.

Vi har idag offerter från Miamipool, Svenska Poolfabriken, Folkpool, Poolkungen och Ellips Pool.

Bifogar två bilder från planeringen.
« Senast ändrad: februari 06, 2016, 17:50:37:37 av Sjögurkan »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2016, 14:55:54:54 »
Välkommen hit!

Pooltak är väldigt bra. Med värmepump blir det ännu bättre. Ibland är det praktiskt att kunna gå på alla sidor om pooltaket så drag om möjligt ut trallen 3-5 dm. Inte nödvändigt men det underlättar visst underhåll.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2016, 07:28:16:16 »
Håller med. Mitt tak har pinnar som ska ner på båda sidor när det är i posistion över poolen. Jobbigt att få i dem om man inte kan gå bredvid.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad hydrofobia

SV: Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2016, 13:43:21:21 »
Se till att ha ett eget litet pumphus, med plats för kemikalier, pump (of course) samt eventuella leksaker/badtillbehör/luftmadrasser. Tänk på placeringen av luftpumpen, om den får jobba mycket så låter den ju en del, hos oss orsakar den lite vinbration i trätrallen vilket är ett i-landsproblem men om jag skulle göra om så skulle jag gjuta en platta för den att stå på som hade ett slags drönering, det blir en hel del kondensvatten så att man leder bort detta från området där man sitter/går.
Toalett/dusch i nära anslutning - särskilt när man har flertalet badgäster är trevligt och mycket vettigt. (istället för att ha 10 badgäster som blöter ner parketten på väg till toaletten tvärs genom huset...)
Några badkrokar och snyggt ställ att hänga handukar och baddräkter på tork...

Tänk på att smidiggöra och underlätta för dammsugningen. Slangar i samma rum som pump.

Det var sådant jag direkt kom att tänka på...estetik i all ära, men funktion är viktigt det också.

Utloggad Sjögurkan

SV: Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2016, 20:05:36:36 »
Poolhuset är det lilla huset bakom duschen uppe till vänster i bild på Illustratioon 6.
Tanken är att dra alla rör dit och dessutom gräva ner pump och filter lite inne i huset för att komma under vattennivå.
Bakom poolhuset är tanken att placera luftvärmepumpen för att gömma undan och skärma av den.

Utloggad Steinmeister

SV: Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.
« Svar #5 skrivet: mars 01, 2016, 16:21:56:56 »
Vad har du för mått mellan hus och pool, där solsängarna står. Är själv i byggartagen och har svårt att bestämma mig.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.
« Svar #6 skrivet: mars 02, 2016, 08:14:45:45 »
Fundera på att förlänga pumphuset så att det kommer ändå fram mot husknuten närmast poolen, där skulle ni kunna få plats med dammsugarslang, munstycken och kanske lite leksaker.
Vi har två "dynlådor" på vår altan där vi har de grejerna, men det ser inte ut att finnas så mycket plats på er altan för nåt sånt, eventuellt direkt till vänster när man kommer ut ur huset via altandörrn, men det kanske inte blir så snyggt om du inte bygger det i samma material som insynsskyddet?

Placeringen av pumprummet och värmepumpen ser helt exemplariskt ut.

Snåla inte på slangdiametern mellan pumhus och pool, minst 50 mm slang.
Tänk också på om tjälen kommer att göra så det fryser i slangarna (beror ju lite på var du bor).
Vi har lite problem med att det tar tid innan det tinar i marken, och det är rätt bökigt att tina det hela.
Jag gör det genom att lossa slangarna inne i förrådet, vid cirkulationspump/sandfilter och stoppar in en tunn slang som jag spolar varmvatten med samtidigt som jag "matar in den längre och längre".
Tar ett par timmar varje vår...
Det hade jag gärna löst bättre, antingen genom att lägga med värmekabel som jag kunde sätta igång någon dag, eller genom att dra slangarna isolerade, men ovanpå (under trallen) eller just under markytan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad putte82

SV: Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.
« Svar #7 skrivet: mars 14, 2016, 14:28:20:20 »
Jag skulle skippa komposittrallen om det är en solig plats. Den blir lätt så varm att man bränner sig. Fick lära mig det den hårda vägen efter att ha lagt xxx m2 :( Hade jag byggt min pool idag hade jag gjort allt annorlunda. Trallen hade jag bytt mot gjuten platta med slingor, beklädd med mörk sten. Övertygad att det blivit en bra solfångare samtidigt som den inte blivit för varm att gå på.

Utloggad Sjögurkan

SV: Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.
« Svar #8 skrivet: mars 18, 2016, 17:22:53:53 »
Vi har valt att gå vidare med Miamipool. Nu väntar vi på leverans och på att grävarna skall få tid att sätta spaden i gräsmattan. Just nu lutar det åt grävstart i början på april. Altanen har växt lite i storlek och poolen har flyttat lite i sida, annars är nog planen i stort oförändrad så här långt.

Pool och altan ligger i perfekt söderläge, så oavsett mtrl så kommer altanen bli varm. Jag får väl spraya den med vatten för kylning de soliga dagarna.

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Mitt första poolbygge - Söker tips och idéer.
« Svar #9 skrivet: mars 22, 2016, 22:14:29:29 »
Fundera på att förlänga pumphuset så att det kommer ändå fram mot husknuten närmast poolen, där skulle ni kunna få plats med dammsugarslang, munstycken och kanske lite leksaker.
Vi har två "dynlådor" på vår altan där vi har de grejerna, men det ser inte ut att finnas så mycket plats på er altan för nåt sånt, eventuellt direkt till vänster när man kommer ut ur huset via altandörrn, men det kanske inte blir så snyggt om du inte bygger det i samma material som insynsskyddet?

Placeringen av pumprummet och värmepumpen ser helt exemplariskt ut.

Snåla inte på slangdiametern mellan pumhus och pool, minst 50 mm slang.
Tänk också på om tjälen kommer att göra så det fryser i slangarna (beror ju lite på var du bor).
Vi har lite problem med att det tar tid innan det tinar i marken, och det är rätt bökigt att tina det hela.
Jag gör det genom att lossa slangarna inne i förrådet, vid cirkulationspump/sandfilter och stoppar in en tunn slang som jag spolar varmvatten med samtidigt som jag "matar in den längre och längre".
Tar ett par timmar varje vår...
Det hade jag gärna löst bättre, antingen genom att lägga med värmekabel som jag kunde sätta igång någon dag, eller genom att dra slangarna isolerade, men ovanpå (under trallen) eller just under markytan.
Rickard,
varför använder du inte en våtdammsugare och tömmer alla slangarna på vattnet när du stänger den för vintern? (ursäkta om jag har missat något väsentligt).
Med vänlig hälsning,
Micke
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan