VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolen tömd över vintern  (läst 1439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miol

Poolen tömd över vintern
« skrivet: april 15, 2020, 12:23:56:56 »
Hej!

Tredje året för mig med en folkpool från 1980. Linern är väl 6 år gammal kanske. Drog bort plåtarna precis och blev förvånad. Allt vatten förutom 1-2 cm på botten var borta. Jag tömde som vanligt vatten under inblåset och sparade kanske 80-90 cm.

Jag är väldigt fundersam nu :). Vårt hus ligger lite högre så tycker grannen precis bredvid borde ha reagerat om det blivit blött. Det finns också en brunn precis bredvid poolen som ska fungera som magasin om nåt händer men där var nivån låg.

Har jag ett hål i Linern eller har vattnet dunstat över vintern?

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Poolen tömd över vintern
« Svar #1 skrivet: april 15, 2020, 13:34:05:05 »
Hej!
du har garanterat hål. så mycket dunstar det inte.
titta runt vattenlinjen så bör du hittas hålet.

Har du dräneringsbrunn och allt funkar som det ska så har pumpen där i pumpat bort vattnet ur brunnen och håller den nivån som det ska vara i brunnen
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad miol

SV: Poolen tömd över vintern
« Svar #2 skrivet: april 15, 2020, 16:28:46:46 »
Hej!
du har garanterat hål. så mycket dunstar det inte.
titta runt vattenlinjen så bör du hittas hålet.

Har du dräneringsbrunn och allt funkar som det ska så har pumpen där i pumpat bort vattnet ur brunnen och håller den nivån som det ska vara i brunnen

Har försökt inspektera men ser inget tydligt hål iallafall. Testar att fylla upp 10-20 cm och se vad som händer.

Utloggad miol

SV: Poolen tömd över vintern
« Svar #3 skrivet: april 16, 2020, 11:34:06:06 »
Uppdatering; Fyllde poolen med 20 cm igår och på knappt ett dygn har det sjunkit med 1 cm. Det har väl varit hål redan förra året då jag tyckte jag fyllde på lite väl ofta. Om jag inte räknar helt galet så borde 1 cm på en pool som är 3x5 meter vara 150 liter om dygnet. Det blir ju inte många kronor per säsong om man måste fylla på, men det känns ju inte riktigt bra...

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolen tömd över vintern
« Svar #4 skrivet: april 16, 2020, 11:39:39:39 »
Även om vattenmängden inte är så mycket rent kostnadsmässigt får det ju kanske andra konsekvenser.

Det är ju trots allt minst 1m3 per vecka vi pratar om, som tränger ut i din stomme nånstans, du skriver folkpool, då är det väl troligtvis en trästomme?

Så här års dunstar det ingenting från poolen i princip, du kunde ju ställt en hink fylld med vatten på botten samtidigt som du fyllde så hade du ju haft en referens på det (om du nu inte har hål i hinken med  ;D )

Utloggad miol

SV: Poolen tömd över vintern
« Svar #5 skrivet: april 16, 2020, 11:51:13:13 »
Även om vattenmängden inte är så mycket rent kostnadsmässigt får det ju kanske andra konsekvenser.

Det är ju trots allt minst 1m3 per vecka vi pratar om, som tränger ut i din stomme nånstans, du skriver folkpool, då är det väl troligtvis en trästomme?

Så här års dunstar det ingenting från poolen i princip, du kunde ju ställt en hink fylld med vatten på botten samtidigt som du fyllde så hade du ju haft en referens på det (om du nu inte har hål i hinken med  ;D )

hehe nej det känns ju inte särskilt bra. Men det syntes tydligt nu att det sjunkit ner. Det är folkpool med trästomme ja.

Är det ens värt att försöka lappa och laga eländet eller ska jag begära en offert på ny Liner och byte?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Poolen tömd över vintern
« Svar #6 skrivet: april 16, 2020, 20:33:29:29 »
hehe nej det känns ju inte särskilt bra. Men det syntes tydligt nu att det sjunkit ner. Det är folkpool med trästomme ja.

Är det ens värt att försöka lappa och laga eländet eller ska jag begära en offert på ny Liner och byte?

Det beror på vad du har för liner men generellt säger jag absolut att det är värt det.
Om linern är 15 år ja då kan det ju vara dax att byta. Men en ny liner är många tusen. Att lappa gör du för någon hundralapp och lite tid för arbetet och leta efter hålet
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolen tömd över vintern
« Svar #7 skrivet: april 20, 2020, 15:22:40:40 »
Har inte letat hål själv, men MathiasS hade en rackarns massa hål så han vet nog hur man gör. Hört att man kan använda karamellfärg för att se. Men jag vet inte, har ingen egen erfarenhet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad miol

SV: Poolen tömd över vintern
« Svar #8 skrivet: april 20, 2020, 19:23:54:54 »
Vattnet fortsätter sjunka sakta men säkert. Börjar fundera på om det är någon av hörnskarvarna som läcker. Med 100-150 liter per dygn lär det ju knappast vara något stort hål.

Utloggad miol

SV: Poolen tömd över vintern
« Svar #9 skrivet: april 26, 2020, 17:13:54:54 »
Uppdatering; vattnet fortsatte att sjunka men mer långsamt. Skickade ner frugan som hittade ett litet hål :). Så nu har jag lagat det + 2 gamla lagningar som var dåliga. Hoppas det kommer funka nu.

Börjar fylla och ska dra igång cirkulationen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan