VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken pool ska man köpa  (läst 19862 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lliinda

Vilken pool ska man köpa
« skrivet: augusti 01, 2014, 14:13:47:47 »
Hej
Vi ska köpa pool vi har fått en offert från folkpool
på en träpool 4*7 men är det bra ?
Vill helst slippa allt med gjutning.
Vad tycker ni ? Tips på bra pool försäljare mottages
Tacksamt.
Mvh Nybörjaren

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2014, 17:02:09:09 »
Hej
Vi ska köpa pool vi har fått en offert från folkpool
på en träpool 4*7 men är det bra ?
Vill helst slippa allt med gjutning.
Vad tycker ni ? Tips på bra pool försäljare mottages
Tacksamt.
Mvh Nybörjaren



Oj oj det var en öppen och egentligen en helt omöjlig fråga att svara på , jag tror du måste specificera dina funderingar i detaljer, att bara fråga om <folkpool är bra är väl ungefär som att skriva, "jag skall köpa en bil, är Passat bra!" det är ju massor av parametrar som styr vad som är "bra" , bra är ju när något uppfyller ens krav och förväntningar
« Senast ändrad: augusti 06, 2014, 07:43:43:43 av Rickard »

Utloggad TommyC

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2014, 09:34:55:55 »
Det finns exempel här på forumet på Folkpool Classic med trästomme där stommen klarat sig runt 40 år. Stommen är impregnerad enligt NTR A och ska klara sig under mark i lång tid. Om marken runt poolen är bra dränerad så håller det tydligen länge. Det finns också exempel där det inte hållit mer än runt 10 år då det varit för dåligt dränerat. Impregnering idag är nog inte lika hållbar som den som gjordes för 30-40 år sedan.

Personligen tycker jag att det är fel princip att stoppa ner trä i marken. Om vi skulle flytta till ett hus utan pool skulla jag troligen bygga en thermopool. Den byggs av skalblock i frigolit som armeras och fylls med betong. En sån stomme blir väldigt bra isolerad och kommer att hålla väldigt länge. Betongen levereras med betongbil och pumpas på plats.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9902.msg74581#msg74581

Här är en annan variant där det går åt mindre betong:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9400.0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rasmus

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2014, 10:55:06:06 »
Skulle gissa att om alla inte hade legat ute i sina pooler nu så hade du kunnat få lika många svar som det finns typer av pooler :-) De flesta här inne har ju funderat och valt de man själv tror är bäst.

Jag tycker framförallt att ni skall åka runt och titta på ett par olika. Under min uppväxt och med min nuvarande så har jag haft fyra olika pooler med olika konstruktioner och det fanns för- och nackdelar med alla. Personligen gillar jag inte pooler med liner, tycker inte om känslan eller utseendet. Tror att det har att köra med att jag är gammal tävlingssimmare och då hade man ju nästan alltid hårt och fint kakel :-). Efter två linerpoolen (trästomme och en rostfristomme) valde mina föräldrar en glasfiber. Otroligt smidigt, tror endast det tog oss tre dagar att montera den och mina föräldrar valde en färg med glitterpiggment i vilket ger en otroligt vacker färg på vattnet.
När jag själv sedan skulle bygga så var vi tvungna att välja en pool som kom i ett stycke eftersom vi skulle lägga den 800mm från grannens garage. Grävarna ville inte ha hålet öppet mer än två dagar. Vi valde då en PP-pool. Dels för att försäljaren finns på orten men framförallt för att man med PP-pool kunde få en pool med helt räta vinklar och hörn något som passar in till vårt funkishus. Nackdelen med PP-pool är väl framförallt att den är så pass ny att man inte riktigt vet hur den trivs i marken. I teorin är det hur lugnt som helst men vi får se om 30-40år. Nu finns det massa fräcka extra grejer till PP-pooler så som integrerade solstolar :-)
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad MathiasS

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2014, 17:48:42:42 »
Rasmus, det handlar inte om vad som är bäst enligt något mått, utan vad som passar bäst utifrån egna preferenser och förutsättningar. Men, för att råda kring det måste man veta vad poolbyggaren har för preferenser. Har man tex känslan av att det är fel att gräva ner trä, även om det håller i 30 år ska man inte träpool..... Thermopoolen är inte bästa valet för alla men definitivt för mig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Lliinda

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2014, 21:40:34:34 »
Hej
Tack för svar, jädra klurigt detta ;)
Vill ju att det skall hålla länge och ha bra kvalitet med lång garanti.
Funderar som sagt på folkpool, poolkungen.

Utloggad Lliinda

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2014, 22:07:26:26 »
Någon som vet om poolkungens miljöpool är bra eller har någon erfarenhet ?

Utloggad swanthe

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2014, 22:17:17:17 »
Poolkungen och Folkpool är ganska lika. Båda levererar likvärdiga poolkit till ungefär samma priser och har gjort så under väldigt många år, så prylarna fungerar ju uppenbarligen bra. Du kanske kan komma billigare undan med andra fabrikat eller leverantörer.
Det beror nog snarare på om du tänker bygga din pool själv eller låta någon montera den åt dej och därmed hur du värderar din egen tid kontra kostnaden för att få jobbet utfört. När vi byggde pool konstaterade vi att tiden inte räckte till för att bygga själva. Vi förde först en dialog med Folkpool som har butik i Uppsala där vi bor om ett helhetsåtagande från grävning till badklar pool för att slippa allt sånt enligt resonemanget "betala lite mer och göra mindre själv". När det visade sig att dom hade svårt att fixa fram grävare och jag i slutändan ändå satt och ringde runt så bytte vi i samma veva leverantör till Poolkungen. För att göra en lång historia kort så fann vi helt enkelt deras pooler likvärdiga och allt vi ville var att bada. Därför valde vi den leverantör som för oss på enklaste sätt kunde fixa en badklar pool.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Lliinda

SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2014, 22:47:55:55 »
Lite som vi tänker där.
En fråga vilken poolmodell valde ni?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken pool ska man köpa
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2014, 07:57:00:00 »
Gemensamt för de flesta svar du får i ett forum som detta är att folk blir saliga på sitt, det man själv valt, och är nöjd med rekommenderas ofta som det bästa valet, ha det i åtanke även när du läser mitt inlägg.

Jag har själv en pool med rostfri stomme som jag köpte från Svenska Poolfabriken, dessa stommar tillverkas och säljs nu av Ellipspool, finns liknande från andra tillverkare med, både galvaniserade och rostfria.
Vi har nu haft vår pool i 12 år och inte haft några som helst problem med stommen, däremot har linern veckat sig lite på sidorna p.g.a. barnens trampande mot poolvägarna när de hänger i poolsargen.
Linern känns dock fortfarande mjuk och fin trots att vi haft runt 32 grader i poolen (ibland varmare, upp till 34 grader) och jag räknar inte med något byte de närmaste 5-10 åren sett till just linern.
Fördelarna som jag ser med linerpoooler är väl rent generellt att de är enkla att reparera, och att det inte kostar skjortan att byta ut den helt den dag det blir dags.
Här i byn där vi bor finns två folkpooler som byggdes i mitten av 70-talet, och dessa fick ny liner först för några år sedan, så de har haft samma liner i typ 35 år, stommarna fixades en aning vid bytet, men inte så  mycket att det var ett stort projekt enligt min bedömning.
Så vitt jag vet är ingen av dessa två pooler dränerade, men byggda på "sandig mark" så den naturliga dräneringen är nog skaplig.

Att det skulle spara tid att sätta in en PP-pool eller liknande vet jag inte om jag håller med om, vi monterade hela vår stomme på en dag, utan behov av lyftkran, gjuten betongplatta eller magerblandad betong för återfyllnaden.

Vill du komma billigt undan, men ändå få en poolstomme som håller i 30-50 år så tror jag nog att självbyggda stommar typ Folkpool (trä) eller liknande monteringsfärdiga paket i rostfritt eller galvaniserat stål är det mest prisvärda.
Gillar du inte tanken på en PVC-liner i poolen så är det väl idag PP-pooler som verkar ha tagit över rätt mycket.

Thermopooler har jag ingen egen erfarenhet av, så där kan jag inte ge någon som helst uppfattning i frågan, förutom det självklara att du får isolering och stomme i ett, och att det borde vara rätt enkelt att bygga själv.

Vill du inte bygga själv så blir nog någon form av PP-pool eller liknande "platsbalja" billigare då det kanske sparar lite tid vid installationen, min bedömning är dock att det är grävning, underarbete återfyllnad och poolmiljö (trall, staket, vindskydd och liknande) som står för lejonparten av den tid som åtgår vid ett poolbygge.

2 erfarna poolbyggare som inte kan bygga ihop en folkpool, Ellipspool, poolkungen eller liknande monteringsfärdig pool på en dag ger jag inte mycket för.
De flesta privatpersoner som gör det för första gången borde kunna få ihop det på 1-3 dagar om man bara har allt material tillgängligt så man slipper väntetider.

PS. Har raderat inlägg som jag anser vara av reklamkaraktär, och påföljande diskussion - men jag konstaterar i alla fall att linerpooler (av kvalitet) i normalfallet håller avsevärt mycket längre än 5-10 år. De allra billigaste poolerna kanske har sämre kvalitet och tunnare material i sin liner, och det kan påverka livslängden.
« Senast ändrad: augusti 06, 2014, 08:12:20:20 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan