VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?  (läst 7145 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« skrivet: mars 19, 2009, 18:35:12:12 »
 Hej alla glada,
Tänkte kolla med er lite om det finns någon som använder saltgenerator fastän att dom har rostfria detaljer.
Jag använder klor idag men tänkte kanske att det är bekvämare med en saltgenerator  ;)
Ha det bra

Poolgiganten

Utloggad Goran

SV: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2009, 23:56:20:20 »
Saltgenerator... Klorgenerator skulle det kanske heta... Heter "Chlorinator" utrikes...

Har en (se annan tråd) och är enligt mig det bästa man kan ha. Innan jag skaffade egen pool skötte jag pooler åt semestrande kompisar. Tyckte det var för mycket mätande, pytsande och trixande. Och när jag såg hur en kompis höll på med sin och hade vattenhaveri ett par gånger om året, tänkte jag att det måste finnas ett bekvämare sätt...

Så när jag köpte en pool från Folkpool 2001 (eller när det nu var) så fick det bli saltvatten och en Balneo "saltgenerator". Suveränt koncept! Saltvatten är mycket mer stabilt och att kunna ratta in klorhalten med en ratt på en liten apparat var helt underbart! Så vid vårstart av poolen kör jag en chockklorering, kollar alkalinitet och salthalt efter ett par dagar och justerar om det behövs. Kollar sen pH och är det ok (brukar det vara) så behöver jag i stort sätt inte göra mer än att bada på hela badsäsongen. Klorgeneratorn + saltvattnet gör det mycket enkelt att ha pool.

Tyvärr är Balneos hemmabygge en ungefär 3 gånger så dyrt som det behöver vara. Efter 4 säsonger gav cellen upp till 50%, den fungerade bara i en riktning. Efter att ha byggt en likriktare så strömmen bara gick i en riktning förlängde jag livet med 1,5 säsong. Ett nytt cellhus från Balneo kostar i år 8500:- på Folkpool.

Fick tips redan 2006 på denna site om Zodiaks Chlorinator och att den gick att handla från Australien på http://www.directpoolsupplies.com.au/category153_1.htm . Har precis beställt en Zodiac TRi Compact som motsvarar den Balneo jag har fast med fler finesser och betydligt bättre hållbarhet. Cellhuset lär hålla i eveigheter och skulle elektroderna behöva bytas kostar de runt 1500-lappen. Denna anläggning kostade c:a 6200:- (SEK) inklusive frakt. Sen tillkommer troligtvis moms när den passerar tullen. Detta är alltså för en komplett anläggning och skall jämföras med att köpa en ny Balneo-cell. Även med momsen inräknad kommer jag billigare undan!

Vad gäller det rostfria man har i pooler (stegar mm) så är min erfarenhet att det är skit! Stegen jag har (folkpool) rostar i svetsfogarna. Man garanterar att den klarar 3000 ppm salt vilket är miniminivån för att köra elektrolytisk klorgenering. (Saltgenerator/chlorinator). Givetvis snålar leverantörerna in på kvaliten så mycket det går, riktigt rostfritt hade varit för dyrt. Speciellt anmärkningsvärt tycker jag det är att man kan sälja en ett paket för saltvatten/klorgenerator med en sån stege som inte klarar nominell salthalt. Men, men man kan ju inte begära för mycket kanske... De klipska mäniskorna sysslar med annat... ;D

Folkpool Oktavia 8,4 x 4,5 m. Saltvatten med Zodiac TRi klorgenerator och en Titane värmeväxlare mot bergvärme.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.varmepumpsforum.com, och heter där "GoranS".

Utloggad Janne

SV: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2009, 10:14:32:32 »
Har också haft en Balneo i min förra pool.
Precis som du skriver så var det stora problem med stegen.
Så det var därför vi valde Baquacil på vår andra pool.
Vi ville inte att värmepumpen skulle börja rosta.

Men jag är inte helt nöjd med Baquacil och tankarna går tillbaka till saltgenerator igen.
När man sedan läser detta dok http://directpoolsupplies.com.au/pdf/tri_manual.pdf och ser att det finnas lite mer extra "loll loll" som trådlös Master Control Device, så går man igång.  ;)

Janne
« Senast ändrad: mars 20, 2009, 11:48:56:56 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2009, 21:32:54:54 »
Hej alla glada,
Tänkte kolla med er lite om det finns någon som använder saltgenerator fastän att dom har rostfria detaljer.
Jag använder klor idag men tänkte kanske att det är bekvämare med en saltgenerator  ;)
Ha det bra


Ja visst är vi glada:)

Det verkar som Europeiska/Australiensiska saltvatten generatorer normalt körs med en högre salthalt än Amerikanska diton, där man inte överskrider 3000ppm.
Läste om nån som hade problem med sina rostfria detaljer vid halter över 3000ppm, men utan större problem vid eller något under 3000ppm. Om man skulle dra till med en gissning så skulle jag kunna tänka mig att många öser i lite för mycket och lägger sig över gränsvärdet.
Läste också att det tas fram/forskas på en swg som ska kunna köras på färskvatten, så troligen behöver man inte överskrida 3000ppm på de flesta modellerna.

Goran! Hur mycket ger den modellen som du har köpt?

//HP
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2009, 08:58:21:21 »
Ni skriver om era stegar som inte klarar av salthalten, men hur tror ni inlopp,lampor och bräddavlopp klarar sig? är det samma problem med dom tror ni?
Dessa kan ju hålla en högre kvalitet (kanske)  ::)
Jag har ju trappa i glasfiber, så den lär ju iaf inte rosta  ;D
Ha det bra

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2009, 09:26:35:35 »
Maffe, i något av hans senare inlägg skrev att han sett angrepp på lampor o övriga detaljer.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad matz

SV: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« Svar #6 skrivet: mars 21, 2009, 10:33:29:29 »
så här ser min diodlampa ut som jag satte in i våras..vet inte vad jag ska göra åt det..har med bra resultat använd poolsvampen när det var varmare i vattnet (just nu 8,5 °C pga pooltaket)..är det någon som har ett bra tips?

http://lummelunda.blogspot.com/
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Janne

SV: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« Svar #7 skrivet: mars 22, 2009, 21:08:07:07 »
Detta skrev Balneo till mej i ett mail.

Du bör ligga på minst 3500 ppm = 0,35%
Ligg lite högre så har du marginal vid backspoling.

Då man ligger över 3000 ppm så brukar stegar rosta.
Även så kallade rostfria.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« Svar #8 skrivet: mars 23, 2009, 06:54:38:38 »
Med andra ord verkar det som att om man har rostfritt så är det bara att glömma saltvatten?
Jag förstod nästan det själv, men det finns ju folk som har det ändå har jag sett.
Tänker nog sätta en sån där klordoserare isf, någon som har det och kan rekommendera mig något?

Utloggad Stroker

SV: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« Svar #9 skrivet: mars 25, 2009, 19:31:03:03 »
Har kört saltvattan 5 år tror jag och har inte haft något problem med rost på varken stege eller pool lampa.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Janne

SV: Rostfritt och saltgenerator, vad tycker ni?
« Svar #10 skrivet: mars 25, 2009, 19:39:45:45 »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag