CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenrening utan 230v (12v?)  (läst 1629 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #10 skrivet: december 21, 2021, 16:42:23:23 »
Vill tillägga att jag baserar min uppfattning om att det är ett lågprisprojekt med att det rör sig om en ovanmarkspool.
Vi talar alltså om några få tusen för poolen, troligen med en cirkpump på kanske 300 W eller nåt sånt.
Den behöver 3.6 kW energi om den skall gå 12 timmar/dag - vilket innebär en solcellsanläggning som är rätt rejäl.
Om jag räknar rätt så rör det sig om 12 V 300 Ah, och om man utgår från att det redan finns en solcellsanläggning på plats så är den troligen en batteribaserad anläggning, om man skall ha någon nytta av den för belysning, TV och sånt.
12 V 300 Ah är rätt mycket men för att förtydliga.
En panel på 12 V 120 W kostar ca 2000 kr.
Den ger vid full effekt 13,33 A, det innebär i sin tur att den behöver ladda fullt i 22 timmar/dygn för att kunna driva cirkpump på 300 W i 12 timmar.
Det troliga är att man behöver minst 4 solceller av den storleken, och bra väder, för att det skall kunna fungera, och man behöver troligen en batteribank som är minst lika stor som dagsbehovet för att släta över perioder med mindre sol.
Det blir dyrt, flera gånger dyrare än vad poolen i sig kostar om jag får gissa.

Jag är ekonomiskt lagd av mig, så jag räknar ofta på den ekonomiska aspekten och har svårt att se detta som ett vettigt projekt just för att kringutrustningen blir mycket dyrare än poolen, och ändå är det inte mycket till pool - om man får säga så.

Jag förutsätter nu att det är en billig ovanmarkspool som är tänkt, men det kan ju vara nåt helt annat som trådstartaren har i åtanke, det kan ju vara en gjuten pool med mosaikbeläggning, infinity-overflow, SPA-del och jetswim, platsbyggd av proffs.
Man kan också tänka sig att det redan finns en solcellsanläggning på 6 kW och rejält med batterier, och då är det förstås möjligt.
Det kan t.o.m finnas någon "poolkille" som underhåller andra pooler i närheten och kan åka förbi och klorera för en billig slant.

Det finns många om och men, och jag kanske helt felaktigt snöat in på att det är ett lågbudgetprojket - och i så fall ber jag om ursäkt.
Skulle vara bra med lite mer kött på benen från den som startade tråden i alla fall.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag