CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenrening utan 230v (12v?)  (läst 1630 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad paros

Vattenrening utan 230v (12v?)
« skrivet: december 09, 2021, 22:38:26:26 »
Funderar på att skaffa en mindre pool ovan mark (runt 4mx2mx1.5m).
Den skulle stå vid stugan där det endast finns möjlighet till 12v ström via batteri/solpanel.
Är det möjligt att rena vatten med 12v pump eller kemisk rengöring?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #1 skrivet: december 10, 2021, 07:13:11:11 »
Vilken effekt har du på solcellerna?
Om jag får gissa så kommer strömmen inte att räcka för att driva en tillräckligt stark cirkpump dygnet runt utan att dränera batterierna totalt.
Skulle tro att du behöver en pump på ca 50-70Watt och det motsvarar ungefär 5A kontinuerligt från batterierna.
Du behöver även någon form av filter.
Möjligen en helg eller så om du har tillräckligt med batterikapacitet och de är fulladdade när ni kommer dit på fredag eftermiddag.  <dontkn>
(ca 120 Ah/dygn kommer att förbrukas med en pump på runt 70W.)
I strömlöst land kanske det är bättre att satsa på en vedeldad badtunna.
Om du klorerar och cirkulerar så kan du köra den några dagar utan att vattnet blir otjänligt skulle jag tro, kanske kan ni ladda med elverk medan ni är där?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #2 skrivet: december 10, 2021, 23:54:17:17 »
Allt hänger ju på solpanelernas effekt och tillgången på sol. Årstiden betyder ju mycket, liksom läget. Du kan skaffa en inverter som omvandlar 12 V eller 24 V till 230 V om bara tillräcklig effekt finns tillgänglig. Det finns ju solpaneler som hopkopplade ger flera kW, men då kostar de ju en hel del. Batteriet som begränsning kommer du lätt runt - ett poolfilter behöver ju inte gå dygnet runt, kör det på en timer eller med en styrsignal från solpanelernas styrsystem så att pumpen endast körs när det finns tillräckligt med el att tillgå.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #3 skrivet: december 13, 2021, 07:13:45:45 »
Hmm, rening bara när solen ger tillräckligt med ström.
Det låter som upplagt för en sörja när man kommer till stugan.
Dessutom, om det är på en stuga som kanske inte besöks på några veckor så kommer man att behöva ha en kloreringsanläggning, hur mycket ström drar en sådan?
Förmodligen XX watt även om pumparna stor still.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #4 skrivet: december 13, 2021, 19:21:40:40 »
Hej,
Du kan säkert hitta en enkel filterpump med pappersfilter. Du kan hjälpa den med lite flockningsmedel. När du kör denna. Du behöver inte köra denna hela tiden.
Kanske när du är på plats. Detta med hjälp av batterier och solceller.

Det som är viktigt är att du har desinfektion i ditt vatten så livet inte växer till sig som ger problem.
Vidare kan du inte alltid tillsätta desinfektion som klor när du inte är där.

I ditt fall passar organiskt klor (Stabiliserande klor) perfekt.
Har du täckning över poolen så borde detta fungera utmärkt.

Om vattnet är rent kan det finnas desinfektion i upp till 31 dagar om man använder spaklor/diklor. Enligt studier med 4ppm diklor.

Skulle rekommendera vanligt klorin eller kalciumhypoklorit vid uppstart för att ta bort allt kloret kan reagera med. Vidare döda eventuellt liv i vattnet.

Sen har du alternativ;
Använd dessa klor och tillsätt tex Folkpools klorbalans som är CYA. Det binder till sig kloret.

När den gör det förbrukas kloret mycket sakta.
CYA tillsätts en gång. Sen stabiliserar den kloret.
Finns det något i vattnet kommer kloret att förbrukas.

Eller så använder du stabiliserande klor som spaklor eller triklor. I ditt fall kommer du då få problem senare.
Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Erica

SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #5 skrivet: december 14, 2021, 00:00:16:16 »
Hmm, rening bara när solen ger tillräckligt med ström.
Det låter som upplagt för en sörja när man kommer till stugan.
Dessutom, om det är på en stuga som kanske inte besöks på några veckor så kommer man att behöva ha en kloreringsanläggning, hur mycket ström drar en sådan?
Förmodligen XX watt även om pumparna stor still.  <dontkn>

Allt hänger ju på hur mycket paneler man har hängt upp och så läget. De som lägger paneler över en stor del av en taksida kommer att få långt mer el än vad som krävs för det här. Poolpumpen är den stora förbrukaren i sammanhanget. Elektroniken i en kemiautomatanläggning tar bara en liten bråkdel jämfört med pumpen. Sedan finns det ju ett bra samband - mest risk för algbildning m.m. uppstår ju när solen lyser som bäst. D.v.s. vid samma tillfälle som när solpanelerna levererar för fullt. Men man måste ju satsa tillräckligt åp solelanläggningen för att ha marginaler. Det är ju inte så att en solelanläggning är någon evighetsmaskni som producerar en massa energi på kommando. Men sambandet verkar ju i vart fall åt rätt håll - tvärtemot det krisande svenska elsystemet - vinterhögtryck ger där vindstilla och ingen vindkraft när uppvärmningen av våra fastigheter drar som mest energi. Solenergin är ju årstidsberoende, men om den aktuella poolen bara är tänkt att användas sommartid så blir ju sambandet där också åt rätt håll.

Batterilagring av el i detta sammanhang tror jag mindre på. Det skulle krävas stora och dyra batterier för att kunna köra systemet vid tider då ingen sol finns tillgänglig. Samma problem finns för alla anläggningar där yttre nät saknas. Skall man kunna klara sig på batterier så faller alla större elförbrukare snabbt bort.Batterier måste utvecklas både vad det gäller energitäthet och prisbild för att bli ett verkligt alternativ i de flesta sammanhang där det handlar om att vara en verklig lösning på den typen av problem.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #6 skrivet: december 14, 2021, 16:26:11:11 »
Hmm, jag kan inte lämna poolen utan kontroll i en vecka utan att vattnet blir dåligt, så jag förstår faktiskt inte riktigt hur ni tänker att det skall fungera i en pool där vare sig cirkulation eller klorering kan ske löpande eller med någon nämnvärd kontroll.
Automatisk klorering finns väl knappast heller som drivs av 12V, så då måste en inverter till.
Rejält med solceller, batterier för att få någon form av kontinuitet på driften, och så inverter och automatisk klor/PH-reglering gör att kostnaderna blir enorma - men visst, om detta är ett projekt som kan få kosta några hundra tusen så kanske det inte är omöjligt - det hade varit bra att få lite mer info från frågeställaren om det är ett lågbudgetprojekt, eller om det får kosta hur mycket som helst.

Solceller 12V utan batteribank har jag aldrig hört talas om, menar du Erica att all energi skall värmas bort i någon form av spänningsregulator så snart överskott uppstår?

När det gäller reningen.
Visst, räknar man med en vattentemp på ca 20 grader så händer ju inte så hemskt mycket i vattnet, men ska dom bada vill dom ju troligen ha varmare än så...
Jag vidhåller att en vedeldad badtunna som fylls och töms varje helg eller vecka när man åker därifrån troligen kommer att ge mindre bekymmer med algbildning och svårigheter att rena vattnet så att det blir användbart inom rimlig tid.
För det krävs dock tillgång till skapligt rent vatten i tillräcklig mängd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #7 skrivet: december 15, 2021, 16:34:08:08 »
Nej solceller fungerar inte på sättet att du måste bränna bort en massa energi som inte förbrukas. Systemet ger en spänning och en max. uttagbar effekt. Om du inte belastar systemet så minskar strömmen , till ett tomgångsläge, det blir ingen effekt som du måste bränna bort. Men om man inte har något elnät anslutet så fodras att man har en inverter som klarar av att köra i s.k. ödrift och oftast har man en mindre batteribank för att klara miniförbrukning, t.ex. elektroniken som måste vara igång. Det kostar mer än en vanlig solenergianläggning, men inte några fantasisummor på flera hundra tusen. En nyckelfärdig solenergianläggning till en villa ligger på runt 65-75.000:- för en effekt på 6 kW. Troligtvis dock dyrare där du bor eftersom solen har lägre effekt uppe i norr, det lär väl krävas några extra paneler. Men skall man ha batterier och specialomriktare som klarar ödrift så kommer det till en hel del. Jag har inte sett några siffror på vad sådant brukar kosta för en liten anläggning, men jag läste om en villa där de satt in 19 kW och då blev de där extrakostnaderna ca 50.000:-. Men t.o.m. 6 kW är ju onödigt stort för det som har diskuterats i den här tråden. Dock får man alltid överdimensionera en solelanläggning, eftersom den fulla effekten fås bara vid optimala förhållanden .

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #8 skrivet: december 16, 2021, 18:40:42:42 »
Hmm, jag kan inte lämna poolen utan kontroll i en vecka utan att vattnet blir dåligt, så jag förstår faktiskt inte riktigt hur ni tänker att det skall fungera i en pool där vare sig cirkulation eller klorering kan ske löpande eller med någon nämnvärd kontroll.
Automatisk klorering finns väl knappast heller som drivs av 12V, så då måste en inverter till.
Rejält med solceller, batterier för att få någon form av kontinuitet på driften, och så inverter och automatisk klor/PH-reglering gör att kostnaderna blir enorma - men visst, om detta är ett projekt som kan få kosta några hundra tusen så kanske det inte är omöjligt - det hade varit bra att få lite mer info från frågeställaren om det är ett lågbudgetprojekt, eller om det får kosta hur mycket som helst.

Solceller 12V utan batteribank har jag aldrig hört talas om, menar du Erica att all energi skall värmas bort i någon form av spänningsregulator så snart överskott uppstår?

När det gäller reningen.
Visst, räknar man med en vattentemp på ca 20 grader så händer ju inte så hemskt mycket i vattnet, men ska dom bada vill dom ju troligen ha varmare än så...
Jag vidhåller att en vedeldad badtunna som fylls och töms varje helg eller vecka när man åker därifrån troligen kommer att ge mindre bekymmer med algbildning och svårigheter att rena vattnet så att det blir användbart inom rimlig tid.
För det krävs dock tillgång till skapligt rent vatten i tillräcklig mängd.
Hej Rickard,

Tror de som varit med längre än mig vet att du har puckar som innehåller triklor och diklor. Alltså genererar i mer CYA än vanliga puckar.

Jag och många andra långt tidigare än mig har påtalat cya:s påverkan på desinfektionen av vattnet.
Du har hävdat i en del inlägg att jag lyft cya-problemet. Absolut inte. Problemet uppmärksammades på 70-talet.

Jag har noll med ursprunget att göra. Finns många som blivit ifrågasatt tidigare i detta ämne på detta forum. Hade önskat att jag var med då dessa personer blev ifrågasatt och sågade.

I ett forum tar man till sig och lär sig. Gäller de flesta. Att summera information och ta till sig. Detta borde du också göra.

Mitt inlägg handlade om att lösa ett problem utan el och naturlig cirkulation/filtrering.
Inget konstigt med att inte ha en filtrering av vatten. Där kommer kemin in. Alla gör som vanligt och svarar från sin synvinkel? Vem svarar på frågan? Ingen enligt mig.

Erica svarar bra. Tummen upp där. Men behövs verkligen en anläggning som kostar mer än denna pool?

Jag tycker inte det. Här skrämmer vi bort eventuella brukare av pool?

CYA är ett tveeggat svärd enligt några storheter på området. I detta fall med sällanbesök och sällan filtrering är CYA något bra.

Har man renat sitt vatten och har täckning över poolen kommer cya vara bra.

Detta i konstant mängd (Rickard har en ökad mängd för varje puck). Detta stabiliserar kloret.
Har man mikrorganismer i sitt vatten kommer detta klor frigöras och döda mikroorganismer. Kloret förbrukas.

För lång användning av veckopuckar kommer denna cya dra så hårt i kloret att det inte fungerar som desinfektionsmedel.

Vilket betyder att hög cya är låg desinfektion.

Har man konstant cya är det lätt att förhålla sig angående cya och desinfektion.

Förstår att du har svårt att hålla vattnet rent.

När jag åker bort en vecka som kör manuell dosering så höjer jag klorhalten innan jag åker. Vidare har jag noll cya. Vattnet är rent när jag kommer tillbaka och badbart.

Min tolkning är vattnet kanske inte är det bästa?
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #9 skrivet: december 17, 2021, 07:13:27:27 »
Jag vet inte vad du raljerar om Roger, du om någon borde väl veta att jag senaste sommaren, och nu i vinter kör med CYA-fritt klor?
Det du skriver om att "vanliga puckar" inte innehåller CYA är också helt fel - det är de Ovanliga som är CYA-fria, de allra flesta som säljer klorpuckar säljer dem med CYA.
Det var många fel av dig i ett och samma inlägg där Roger, har svårt att  förstå varför - som om du vill skapa debatt genom att helt enkelt komma med medvetet falska påståenden.

Nu vet jag ju inte om det räcker med en 50 W cirkpump för att hålla vattnet i en skapligt stor pool rent, jag tvekar, troligen behövs det nog närmare 500 W, och då kommer det att gå mycket el - men än en gång - allt beror på budget.
Jag tolkar trådstartaren som att detta skulle vara ett lågbudgetbygge, typ med en eller ett par solpaneler och att det skulle kunna rena poolen.
Det tror inte jag på, men visst, satsar man 50 - 70 000 på en solanläggning, 20-25 000 på automatisk klorering, kanske med övervakning och larm, så är det säkert helt möjligt.
Som jag också tidigare skrivit.
Norr om 100 000 kr i vart fall, och är det OK med den typen av kostnad så visst - det kanske är möjligt.
Kanske, men det är nog inget som jag skulle ge mig på.
EN annan fråga är ju hur lång säsong man räknar med, hur länge  man är borta mellan varven - o.s.v.

Det finns ju en anledning att pooler som lämnas obevakade mer än dagar som regel har en poolskötare som tittar till dem minst en gång/vecka, t.ex. hos de som har pooler vid sitt hus i Spanien.
Vore det enkelt att lösa veckor/månader av frånvaro - då skulle det vara standard i poolbranschen, vilket det inte är.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenrening utan 230v (12v?)
« Svar #10 skrivet: december 21, 2021, 16:42:23:23 »
Vill tillägga att jag baserar min uppfattning om att det är ett lågprisprojekt med att det rör sig om en ovanmarkspool.
Vi talar alltså om några få tusen för poolen, troligen med en cirkpump på kanske 300 W eller nåt sånt.
Den behöver 3.6 kW energi om den skall gå 12 timmar/dag - vilket innebär en solcellsanläggning som är rätt rejäl.
Om jag räknar rätt så rör det sig om 12 V 300 Ah, och om man utgår från att det redan finns en solcellsanläggning på plats så är den troligen en batteribaserad anläggning, om man skall ha någon nytta av den för belysning, TV och sånt.
12 V 300 Ah är rätt mycket men för att förtydliga.
En panel på 12 V 120 W kostar ca 2000 kr.
Den ger vid full effekt 13,33 A, det innebär i sin tur att den behöver ladda fullt i 22 timmar/dygn för att kunna driva cirkpump på 300 W i 12 timmar.
Det troliga är att man behöver minst 4 solceller av den storleken, och bra väder, för att det skall kunna fungera, och man behöver troligen en batteribank som är minst lika stor som dagsbehovet för att släta över perioder med mindre sol.
Det blir dyrt, flera gånger dyrare än vad poolen i sig kostar om jag får gissa.

Jag är ekonomiskt lagd av mig, så jag räknar ofta på den ekonomiska aspekten och har svårt att se detta som ett vettigt projekt just för att kringutrustningen blir mycket dyrare än poolen, och ändå är det inte mycket till pool - om man får säga så.

Jag förutsätter nu att det är en billig ovanmarkspool som är tänkt, men det kan ju vara nåt helt annat som trådstartaren har i åtanke, det kan ju vara en gjuten pool med mosaikbeläggning, infinity-overflow, SPA-del och jetswim, platsbyggd av proffs.
Man kan också tänka sig att det redan finns en solcellsanläggning på 6 kW och rejält med batterier, och då är det förstås möjligt.
Det kan t.o.m finnas någon "poolkille" som underhåller andra pooler i närheten och kan åka förbi och klorera för en billig slant.

Det finns många om och men, och jag kanske helt felaktigt snöat in på att det är ett lågbudgetprojket - och i så fall ber jag om ursäkt.
Skulle vara bra med lite mer kött på benen från den som startade tråden i alla fall.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag