CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vitt grumligt vatten, en utmaning minst sagt!  (läst 1434 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arj

Vitt grumligt vatten, en utmaning minst sagt!
« skrivet: april 28, 2019, 08:55:58:58 »
Vi har en utomhuspool 5x10 m gjuten i betong. Till detta har vi ett diatomitefilter.

Vi har chockklorat, hällt i algermedel ( allt grönt är borta ) vi har i puckar ( värdena ser bra ut ) vi har flockat. Trots ovan är vattnet fortfarande vitt/grumligt.

Någon som kan ha en idé om vad det kan bero
På ?

Det enda jag inte kollat är kalk halten, men vi har inget högt kalk generellt sätt här.

En ren utmaning ?
 :-\

Tacksam för all hjälp jag kan få.
« Senast ändrad: april 28, 2019, 09:03:27:27 av Arj »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vitt grumligt vatten, en utmaning minst sagt!
« Svar #1 skrivet: april 28, 2019, 13:50:29:29 »
Kalkutfällning ger vitaktigt vatten, ser ut som man hällt i mjölk ungefär. Risken för kalkutfällning beror starkt av pH-värdet. Vid högt pH ökar risken markant,men givetvis förutsätter det att vattnet innehåller kalk eller att kalk på annat sätt kommit in i det hela. Vissa klorsorter innehåller kalcium (kalciumhypoklorit) men det skall nog mycket ill om den mängden man får in på det viset skallkunnafå hela poolen vitaktig. Döda alger är också vitaktiga. Du kanske behöver tillsätta flockningsmedel för att komma åt de minsta partiklarna ? Eller så har du något fel i filtret eller ventilerna (t.ex. att ventilen står i cirkulationsläge). Diatomitfilter tar annars hand om mindre partiklelstorlekar väldigt bra, klart bättre än ett sandfilter. Men att du måste förnya diatomiten efter varje backspolning vet du väl redan ?

Utloggad Arj

SV: Vitt grumligt vatten, en utmaning minst sagt!
« Svar #2 skrivet: april 28, 2019, 14:01:38:38 »
Nej det visste jag inte, hur skaffar man fram det ? Och vad gör man med det ?

Skall försöka få tag på kalk sticka för att mäta men svårt att få tag i tydligen ?:/

Utloggad Cybertron

SV: Vitt grumligt vatten, en utmaning minst sagt!
« Svar #3 skrivet: april 29, 2019, 11:29:28:28 »
jag hade likadant, grönt vatten vid uppstart, efter chocklor och liknande så blev det blått men mjölkigt. Nu har vi väldigt kalkrikt vatten (bor på Gotland) så misstänkte kalk.
I mitt fall sänkte jag PH till precis under 7.0 och sedan höjde jag värmen till ca. 20 grader (och normal klorpuck). Efter det blev vattnet kristallklart!


Utloggad Jojo02

SV: Vitt grumligt vatten, en utmaning minst sagt!
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2019, 20:50:52:52 »
Jag kanske gör dig sällskap om ett bar dagar. Har bara fått igång pumpen idag och vattnet är så grönt så grönt.

Vad använder ni för att testa vattnet? har varit skonad från problem tidigare så då har stickorna funkar bra. Nu har jag bara Aqua cheken hemma och den litar jag inte riktigt på. Sämsta köpet någonsin. Kan göra tre tester på lika många minuter med ganska varierande resultat.
Hade lågt pH så hände i pH+. Detta höjde alkaliniteten till skyhögt (om man ska tro på ac). Ser en jobbig resa framför mig.
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad Erica

SV: Vitt grumligt vatten, en utmaning minst sagt!
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2019, 07:30:00:00 »
Nej det visste jag inte, hur skaffar man fram det ? Och vad gör man med det ?

Skall försöka få tag på kalk sticka för att mäta men svårt att få tag i tydligen ?:/

Om du inte har hällt i ny diatomit efter backspolning så har du ett icke-fungerande filter och kan inte få ordning på ditt vatten. Diatomit har tidigare varit mera vanligt och finns att köpa i välsorterade poolaffärer, men har delvis fasats ut eftersom det gäller att vara försiktig med det, man får inte andas in dammet från diatomiten eftersom det kan ge medicinska problem. Man måste ta en mängd diatomit avpassad för det aktuella filtret och hälla denna i skimmern efter varje backspolning av filtret. Diatomiten fastnar då på filterskivorna och filtret börjar fungera igen. Vid backspolning går diatomiten ned i avloppet med spolvattnet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag