VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Funderingar inför byggnation av pumphus  (läst 6558 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #10 skrivet: maj 01, 2015, 10:07:59:59 »
Citera
Hej
Ska bygga en liten bod för att ha reningsverk/pump i och jag funderar på hur jag ska planera det med tanke på slangar till och från boden. Som jag förstår så ska man ha en kulventil före och efter och så är det ju det här med bypass-kopplingen. Jag förmodar att jag gör klokt i att placera alla ventiler i boden för att slippa exponera dem för klåfingriga människor.
Bör jag använda pvc-rör inne i boden, för alla kopplingar eller är det bättre att satsa på slangar?
Vet att många ger rådet att slangar till och från boden inte ska ligga an mot själva boden för att minska risken för oljud. Är det så att slangarna vibrerar och vibrationerna fortplantas i byggnaden?
Har ni i så fal tips på hur jag undviker att slangen kommer i kontakt med väggarna (vill ju inte ha gigantiska hål i väggen)?
Vad är det för kopplingar som ska lossas i samband med vinterstängning? Vill skapa utrymme för det.
Jag tänker ljudisolera med cellplast och ljuddämpande matta som man har i bilar och sätta in ett par ventiler för att minska risken för överhettning. Tips för att maximera ventilationen?
Något annat jag ska tänka på?

Går väl inte att seja att man skal ha det ena eller det andra, men själv tycker jag slang blir "rörigt", så jag använde så mycket rör som möjligt. Slang blir säkert billigare, da du slipper köpa en massa böjer och bend. Mina rör är fästade i veggen, och jag har inga vibrationer, eller stöj från detta. Jag hadde samma tanker som dig, men det blir inte så mycket värme som jag trodde.
Om du har sandfilterets avtappningsventil som lägsta punkt behövs inga andra kopplingar lossas i samband medvinterstängning.

Tror det kommer bli trångt Onsalabo. Det går åt mer ytrumme än man tror.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #11 skrivet: maj 01, 2015, 17:12:05:05 »
Tror det kommer bli trångt Onsalabo. Det går åt mer ytrumme än man tror.

Ja du har nog rätt så jag ringde och beställde en bod till så nu har jag dubbelt så mycket utrymme. Det får bli pump, filter och bypass i en bod för sig och resten i den andra boden.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag