VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värma med CTC EcoEl & EcoAir?  (läst 4612 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cstromblad

Värma med CTC EcoEl & EcoAir?
« skrivet: juli 08, 2011, 11:50:27:27 »
Vi har för husets uppvärmning en CTC EcoEl 1550/1800 kopplad med hjälp av EcoTolk till en EcoAir 7.9. I poolens system finns sedan tidigare en värmeväxlare (Pahléns Maxi-Flo) med termostat innan.

Jag skulle vilja använda värmepumpen för att värma poolen. Några tips på hur man skulle kunna konstruera och styra ett sådant system?

/Christian

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värma med CTC EcoEl & EcoAir?
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2011, 18:52:49:49 »
Jag har ecoel o ecoair 107 för pooluppvärmningen.

Jag mailade o fick inkopplngsanvisningar av ctc.

Styrningen har jag gjort mycket simpel med 2 seriekopplade 240v termostater som styr cirkulationspunpen till värmeväxlaren.

Utloggad cstromblad

SV: Värma med CTC EcoEl & EcoAir?
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2011, 20:02:17:17 »
OK. Jag har funderat på att fråga CTC men tänkte fråga här först. Och det fungerade ju för att få en ledtråd.

Har du kvar anvisningarna mot förmodan?

/Christian

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värma med CTC EcoEl & EcoAir?
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2011, 20:52:11:11 »
Skicka ett pm med din mailaddress så skickar jag över den. Verkar inte gå o ladda upp filer här.

Utloggad jkbpower

SV: Värma med CTC EcoEl & EcoAir?
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2012, 21:46:51:51 »
Jag har ecoel o ecoair 107 för pooluppvärmningen.

Jag mailade o fick inkopplngsanvisningar av ctc.

Styrningen har jag gjort mycket simpel med 2 seriekopplade 240v termostater som styr cirkulationspunpen till värmeväxlaren.
Hej, en gammal tråd men har också en ecoEl/ecoair107 och funderar på samma sak.
Nån som skulle vilja dela med sig av den info från CTC även till mig vore jag mycket tacksam.
/Jimmy

Jonas Svensson

  • Gäst
Jonas Svensson
SV: Värma med CTC EcoEl & EcoAir?
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2012, 10:45:15:15 »
Hej, har samma systemuppbyggnad samt en befintlig pool som tidigare värmts med olja. Undersöker nu inkoppling till befintlig CTC EcoEl + ECOAir alternativt separat poolvärmeaggregat. Har även en äldre växlare som skulle fungera. skulle vara tacksam om jag kunde få ta del av hur du Nimajneb byggt upp ditt system. Tack på förhand.
Jonas

Utloggad Benny Andersson

SV: Värma med CTC EcoEl & EcoAir?
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2013, 21:54:10:10 »
Funkar som sagt kanon att köra CTC mot pool!
MEN, vissa äldre modeller har haft en bakuppfunktion i elpannan som gjort att elpatronen gått in om tempen i nederdelen (värmepumpsdelen) gick under 35 grader (tror det var 35 i alla fall...). OM ni kör snik inkoppling med bara 2 st T-n på värmepumpens in och utgångar så reglera så att ni inte kör ner tempen för långt i pannan (eluppvärmd pool blir DYRT i längden, och det är en 6kW patron i nederdelen på EcoEl...).
Finns många sätt att reglera, termoventil (typ ladomat) eller en tempgivare till cirkpumpen skulle funka!
Eller slå en pling till CTC, dom har väldigt bra killar och tjejer i supporten samt ute på fält!

Tror dessutom att nyare CTCare har inbyggd funktion för poolvärme!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan