VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: poolvärmepump ovanmarkpool  (läst 8435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qsecofr

poolvärmepump ovanmarkpool
« skrivet: maj 29, 2021, 17:12:25:25 »
Hej,

Funderar på att skaffa en poolvärmepump till vår Intex ovanmarkpool som är på knappt 18m3.
Har läst en del här om poolvärme och förstått att man kan inte skall snåla in på effekten. Har spanat på Polarpumpens AQUAHEAT 45. Alt HeatForce Inverter M 51 från Folkpool.
Den borde väl vara tillräcklig om man täcker med bubbelplast på natten? Står ganska skyddat från vind.

Här på det stora trädäcket har vi poolen på sommaren. Poolen placeras så att dess in/utlopp är i hörnet mot huset.
Hade tänkt att ställa mitt befintliga 'pumphus' (det med plasttaket) enligt bilden. Där jag har cirkulationspumpen och sandfiltret.
Bredvid under fönstret hade jag tänkt att placera poolvärmepumpen.

Vad tror ni om dessa placeringar?
Är nära fasadmätarskåpet och ett befintligt vägguttag som är avsäkrat med 10A.
Tänkte ta hit en elektriker som drar ut en kopplingspunkt med arbetsbrytare till värmepumpen.

Är det ok placeringar eller hade ni gjort på annat sätt?
Tacksam för synpunkter mm.

tack.
« Senast ändrad: maj 29, 2021, 18:46:02:02 av qsecofr »

Poolgiganten

wimso

  • Gäst
wimso
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2021, 21:20:22:22 »
Jag har köpt en Aquaheat 60 till min knappt 20 kubiks ovanmarkspool.

Det skiljer så lite i pris mellan 45 och 60 och jag misstänker de dryga 8 kW kommer behövas för att det inte ska bli allt för ansträngt.
Tror att med största sannolikhet kommer Aquaheats serie ifrån samma fabrik som Gullberg och Janssons P-serie.
Samma manual, samma specifikationer och när jag påpekade till polarpumpen att mitt vintertäcke saknades kom ett kuvert ifrån Gullberg och Jansson.

Har precis fått igång cirkulationen så har inte testat pumpen än men hoppas den ska funka bra.

Utloggad 25° i vattnet

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2021, 12:29:30:30 »
tankevurpa

Utloggad qsecofr

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2021, 13:42:25:25 »
Jag har köpt en Aquaheat 60 till min knappt 20 kubiks ovanmarkspool.

Det skiljer så lite i pris mellan 45 och 60 och jag misstänker de dryga 8 kW kommer behövas för att det inte ska bli allt för ansträngt.
Tror att med största sannolikhet kommer Aquaheats serie ifrån samma fabrik som Gullberg och Janssons P-serie.
Samma manual, samma specifikationer och när jag påpekade till polarpumpen att mitt vintertäcke saknades kom ett kuvert ifrån Gullberg och Jansson.

Har precis fått igång cirkulationen så har inte testat pumpen än men hoppas den ska funka bra.

Ser fint ut, gör du installationen själv?

wimso

  • Gäst
wimso
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2021, 14:14:14:14 »
Ja jag gör installationen själv, bara ta det lugnt och metodiskt lätt att glömma en mutter när man limmar.
Försöker också att minimera böjarna genom att planera lite.

Nu är pumpen på plats men limmet tog slut så blir fortsättning i veckan.

Utloggad nyburjare

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2021, 14:18:47:47 »
stadga upp slangen så nära pumpen du kan , på sikt pallar inte gängorna på pumpen med att hålla uppe vattentyngden i slangen  bäst är fasta rör

wimso

  • Gäst
wimso
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2021, 16:08:30:30 »
stadga upp slangen så nära pumpen du kan , på sikt pallar inte gängorna på pumpen med att hålla uppe vattentyngden i slangen  bäst är fasta rör

Tack för tipset, jag tänkte klamra slangen på väggen sen och avsluta med en 90 gradersböj och så hårda rör rakt in i pumpen. Det blir som du säger väldig brytning på gängorna annars.

Utloggad qsecofr

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2021, 11:53:08:08 »
Ja jag gör installationen själv, bara ta det lugnt och metodiskt lätt att glömma en mutter när man limmar.
Försöker också att minimera böjarna genom att planera lite.

Nu är pumpen på plats men limmet tog slut så blir fortsättning i veckan.

Har beställt en likadan pump nu.
Hoppas att det blir bra temp med denna :)

Utloggad qsecofr

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2021, 12:35:02:02 »
Ja jag gör installationen själv, bara ta det lugnt och metodiskt lätt att glömma en mutter när man limmar.
Försöker också att minimera böjarna genom att planera lite.

Nu är pumpen på plats men limmet tog slut så blir fortsättning i veckan.

Förresten har du någon länk eller likande till det materialet du har kopplat med, rör, slangar övergångar mm?
Kör du 50mm mellan pump och filter?

tack.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2021, 14:28:10:10 »
De här länkas det till rätt friskt, hittills har de haft stort utbud och humana priser, men skadar ju inte att någon kollar runt och ser om det finns bättre alternativ.

https://www.dammbutiken.se/plastdelar/kopplingar/
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan