Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spackla Tjällden pool  (läst 12032 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredddan

Spackla Tjällden pool
« skrivet: juli 24, 2015, 11:31:32:32 »
De bruk som Tjällden rekommenderar(Weber designputs, Ardex F5) finns inte i lager hos någon leverantör där jag bor.
Fungerar det med Weber Lagningsbruk eller vad har ni andra använt er av?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2015, 14:54:36:36 »
Vilket väggspackel som helt som är lämpat för användning utomhus på betong lär ju fungera. Senaste gången jag spacklade på vår mur av betonghålsten köpte jag Finja handspackel grov för 280 kr för 15 kg hos Woody. Det går nog att hitta lite billigare men det lönar sig inte att köra runt för att spara några tior när man ska ha en säck. Ardex är säkert bra men priserna är löjligt höga. Varför betala tre gånger mer?

http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/mura-och-gjuta/golvavjamning/handspackel-grov-15-kg/p-317681?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=CJfUl-Xk88YCFcHbcgodRnoJoA
http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/Gipsskivor/spackel---h%C3%B6rnskydd/ardex-f5-v%C3%A4ggspackel-12-5kg-ute-inne-005047380

Går det åt några större mängder så ska man kanske fundera på något lämpligt putsbruk vilket blir mycket billigare. Woody och liknande butiker som har kvalificerad personal har säkert någon som kan ge råd.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2015, 18:23:13:13 »
Vi använde det också och det funkade bra.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad fredddan

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2015, 19:05:25:25 »
Funkar det även till trappan att gå på?

Funderar på om det finns 4m plåt lister att köpa. De som följer med trappan lossnar ju hela tiden...

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2015, 07:08:45:45 »
De lister som lossnade skummade jag fast igen.Trappstegen flytspacklade jag. Kolla gärna min tråd.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Styvert

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2015, 15:39:25:25 »
Vi använde Combimix Lagningsmassa Fin vilket har spackelkonsistens och därmed slipbart.
Sen kostar det 69:-/säcken på bl.a. Bauhaus vilket är ett stort plus.
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/mura-och-gjuta/puts-och-bruk/lagningsmassa-combimix-fin/p-186658
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad TommyC

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2015, 10:30:26:26 »
Tack för tipset. Då lönar det sig att köra en liten omväg nästa gång det ska spacklas och spara 210 kr per säck.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Styvert

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2015, 12:21:04:04 »
Härligt! Köpte navrondell och stenskivor till vinkelipen för
att jämna av med. Funkade jättebra.
Lycka till!
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad kg21

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2015, 15:10:13:13 »
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Lost

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2015, 23:54:54:54 »
Känner mig lite trög nu, men vad är det ni jämnade av?
Å hur mycket puts la ni på? Och hur?

Utloggad Styvert

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #10 skrivet: juli 27, 2015, 09:25:00:00 »
Känner mig lite trög nu, men vad är det ni jämnade av?
Å hur mycket puts la ni på? Och hur?
Hej Lost,
Vi i tråden har byggt betongpooler från Tjälldéns och om man ska ha platssvetsad liner behöver insidan(fiberarmerad betong) jämnas av då den är knottrig. Därför behöver man spackla innan. I mitt fall gick det åt j-vligt mycket spackel men det beror mest på dåligt  handlag. O0
Jämför med att bredspackla innevägg. Hur mycket spackel går det åt då? Tror jag brände av minst 20 säckar a 20 kg till en 4*8 pool.
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad Lost

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #11 skrivet: juli 27, 2015, 12:31:59:59 »
Halloj.

Vi håller oxå på med en Tjälldéns, men jag tycker att deras byggbeskrivning lämnar lite väl mycket plats för improvisering.
Varken jag eller sambo har gjort något liknande förut så detta forum är ju till stor hjälp för att få poolen så rätt det bara går. Nästa pärs är då att spackla väggar och trappa. Och hur detta ska göras å till vilken kostnad..

Utloggad Styvert

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #12 skrivet: juli 27, 2015, 18:44:01:01 »
Halloj.

Vi håller oxå på med en Tjälldéns, men jag tycker att deras byggbeskrivning lämnar lite väl mycket plats för improvisering.
Varken jag eller sambo har gjort något liknande förut så detta forum är ju till stor hjälp för att få poolen så rätt det bara går. Nästa pärs är då att spackla väggar och trappa. Och hur detta ska göras å till vilken kostnad..
Håller med om att monteringsanvisningar kunde vara bättre. Men kolla alla byggtrådar av alla Tjälldéns-byggare så kommer du långt. Sen är det bara ställa frågor så fort det känns jobbigt. Lycka till! Just när det gäller spacklingen så finns det väldigt lite bilder på forumet. Exakt vad undrar du över? Spacklingsteknik o verktyg? Antal säckar beror på skicklighet  ;)
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad Lost

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #13 skrivet: juli 28, 2015, 09:49:18:18 »
Har läst att man kan dra av ytan med en stålskrapa innan spackling. Men ni har alltså använt vinkelslip?
Körde ni denna över hela ytan eller bara i skarvarna? Tar det lång tid å dammar en massa?

Sen så har jag inte koll på själva appliceringsproceduren, på bilden ser det ut som han använder en sån där putsbräda. Antar att man smackar dit putsen innan den används för att jämna ut/platta till?

Utloggad fredddan

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #14 skrivet: juli 28, 2015, 11:54:56:56 »
Själv gick jag igenom väggarna igår med en stålskrapa, funkade fint.
Har beställt Finjas Bemix betongspackel till väggarna, har tänkt använda en vanlig spackel spade till det.
Tror det blir enklast för en amatör som jag...

Funderar på om man ska ha något annat till trappan, den är ju inte direkt slät så man kanske är tvungen att ha tjockare puts än 15mm som betongspackelns max tjocklek fick vara om jag förstod rätt.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #15 skrivet: juli 28, 2015, 16:38:36:36 »
Väggarna i trappan spacklade jag och stegen flytspacklades
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Tynell

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2015, 10:48:45:45 »
Jag spacklade skarvarna med Combimix Betongspackel (Bauhaus), i trappan blev det Bemix Betongspackel (ByggOle) av den enkla anledningen att det ligger närmare och Combimix. Var dessutom lite billigare.
Tyckte båda var hyfsat enkla att jobba med (har aldrig spacklat annat än tapetskarvar tidigare) men det tog en stund att hitta en lagom konsistens – jag tyckte det var lättare att få det jämnt när det var lite rinnigare. Det första 5-10 skarvarna behövdes slipas ganska mycket ... de sista 5-10 knappt alls :-)

Trappan helspacklade jag för att få det så jämnt som möjligt. Det var lite skillnader i blocken + att plattan inte är 100% rak just där. Efter tips här på forumet tog jag loss alla stålhörnen och möblerade (har 3x1m + 1x0,5m)om dem så att de täckte över alla skarvarna mellan blocken, sen spacklade jag fast dem.

Blev tipsad på Byggole att använda en Karborundumsten för att slipa betongen med, men det blev alldeles för jobbigt (har bara halvmetersblock så det blir en jäkla massa skarvar) så jag köpte sen sliprondeller för sten till excenterslipen, funkade bra.
Karbo.stenen var dock bra till att riva av alla små utstickande knottror och annat på själva väggytorna.

Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Lost

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #17 skrivet: augusti 04, 2015, 09:28:03:03 »
Halloj.

Jag spacklade skarvarna med Combimix Betongspackel (Bauhaus), i trappan blev det Bemix Betongspackel (ByggOle) av den enkla anledningen att det ligger närmare och Combimix. Var dessutom lite billigare.
Tyckte båda var hyfsat enkla att jobba med (har aldrig spacklat annat än tapetskarvar tidigare) men det tog en stund att hitta en lagom konsistens – jag tyckte det var lättare att få det jämnt när det var lite rinnigare. Det första 5-10 skarvarna behövdes slipas ganska mycket ... de sista 5-10 knappt alls :-)

Trappan helspacklade jag för att få det så jämnt som möjligt. Det var lite skillnader i blocken + att plattan inte är 100% rak just där. Efter tips här på forumet tog jag loss alla stålhörnen och möblerade (har 3x1m + 1x0,5m)om dem så att de täckte över alla skarvarna mellan blocken, sen spacklade jag fast dem.


Spacklade du bara skarvarna eller körde du hela väggarna? Och använde du vanlig spackelspade?

Utloggad Tynell

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #18 skrivet: augusti 05, 2015, 13:26:21:21 »
Spacklade du bara skarvarna eller körde du hela väggarna? Och använde du vanlig spackelspade?

Bara skarvarna mellan blocken – tror det ska räcka. Sen "rev" jag som sagt av hela väggarna med ett betongbryne (karborundumsten) för att få bort alla småknottror som stack ut.

Har även köpt balkongmattan från Bauhaus plus att det följde med en eps-matta (typ skumgummi) med linern – tror jag komma köra den på långsidorna och balkongmattan på kortsidan-botten-trappan. Det borde ta bort de flesta småskavanker, svårt att tro att det kommer synas iaf eftersom vi kommer ha mosaikmönstrad liner.

Köpte ett kit med tre murarslevar i olika storlekar på Jula för 89 kr, funkade bra.
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad danielswe88

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #19 skrivet: juli 29, 2021, 15:02:32:32 »
Hej!

Jag håller just nu på att spackla hela väggarna och gaveltrappan i min pool (Tjälldén). Hittills har jag putsat en kortsida (3x1,5m). Det har blivit en hel del svordommar men jag känner att jag börjar få in tekniken.

Jag undrar hur stora ojämnheter man får ha om man säger så. Jag har aldrig spacklat / putsat tidigare och jag är inte hantverkare i yrket så jag undrar hur stora eller små ojämnheterna får måste vara för att de ska synas igenom linern.

Tack på förhand!

/Daniel

Utloggad krille-spaman

SV: Spackla Tjällden pool
« Svar #20 skrivet: juli 30, 2021, 19:12:23:23 »
Tjena,
Själv byggt klart för 2 månader sedan, använder du dig av bra puts eller fiberbruk som jag använde och har rätt verktyg så får man det väldigt snyggt. Ojämnheter är lätt att få men du märker det inte så långe det inte är en stor bula.

Vad använder du för bruk?

Hej!

Jag håller just nu på att spackla hela väggarna och gaveltrappan i min pool (Tjälldén). Hittills har jag putsat en kortsida (3x1,5m). Det har blivit en hel del svordommar men jag känner att jag börjar få in tekniken.

Jag undrar hur stora ojämnheter man får ha om man säger så. Jag har aldrig spacklat / putsat tidigare och jag är inte hantverkare i yrket så jag undrar hur stora eller små ojämnheterna får måste vara för att de ska synas igenom linern.

Tack på förhand!

/Daniel

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan