CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trappa - Insteget  (läst 4334 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rude Boy

Trappa - Insteget
« skrivet: december 15, 2012, 20:09:12:12 »
Jag har beställt en 4x8 thermopool från poolstore men har lite problem när det gäller valet av trappa.

Om jag väljer en 300cm roman classic med 5 steg så blir det enligt poolstore ett 30cm steg från poolbotten till första steget.

Väljer jag en 300cm roman classic med 3 steg så är den lägre vilket betyder att från poolbotten till första steget blir ca 70cm enligt poolstore.

Jag har en handikappad son som jag måste bära i och ur poolen och därför så har jag problem i valet. En 3 stegs ger bra djup i varje steg som man kan sitta i men samtidigt så oroar  jag mig för det stora första steget.

Någon som har erfarenhet av någon av dessa och kan guida mig lite på vägen? Finns det någon annan som har en "högre" 3 stegs eller eventuellt en 4 stegs??

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Trappa - Insteget
« Svar #1 skrivet: december 15, 2012, 21:31:07:07 »
Jag hackar gärna hål i isen så får du provbada hur länge du vill med 3-stegs......

När jag simmar så är trestegs precis lagom för att dra upp fötterna under sig och sätta fötterna på första steget. Minns jag inte fel kan man ju också, som vuxen, sitta på första/lägsta steget med huvudet ovan vattenytan.

Beroende på handikapp och hur gammal/stor grabben är gissar jag att du rätt enkelt lyfter honom upp på ett trappsteg (mittensteget) där han kan sitta innan vidare transport upp ur poolen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Trappa - Insteget
« Svar #2 skrivet: december 15, 2012, 22:00:51:51 »
Lite offtopic, men...
Citera
Jag hackar gärna hål i isen så får du provbada hur länge du vill med 3-stegs......

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8449.msg63066#msg63066

Citera
Angående plastdunkarna......dags att köpa luftpump! Känns lite väl low-tech med plastdunkar....

En sådan här blir det, eller storleken mindre:

http://www.koi-zone.co.uk/Airtech-Air-Pumps/Airtech-75-Air-Pump-p-18.html

Trodde att du körde med luftpump så att vi andra skulle få veta hur bra det fungerar till nästa vinter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Trappa - Insteget
« Svar #3 skrivet: december 15, 2012, 22:09:13:13 »
Pumpen är beställd (från swelluk) men inte levererad. Har någon centimeter is nu.... Kommer bli fint det där.... <antman>
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Trappa - Insteget
« Svar #4 skrivet: december 15, 2012, 23:36:06:06 »
Kul! Kommer att bli mycket intressant att läsa om dina erfarenheter av det där. Men det får vi ta i en annan tråd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rude Boy

SV: Trappa - Insteget
« Svar #5 skrivet: december 16, 2012, 13:34:18:18 »
Jag hackar gärna hål i isen så får du provbada hur länge du vill med 3-stegs......

När jag simmar så är trestegs precis lagom för att dra upp fötterna under sig och sätta fötterna på första steget. Minns jag inte fel kan man ju också, som vuxen, sitta på första/lägsta steget med huvudet ovan vattenytan.

Beroende på handikapp och hur gammal/stor grabben är gissar jag att du rätt enkelt lyfter honom upp på ett trappsteg (mittensteget) där han kan sitta innan vidare transport upp ur poolen.

Fram med spettet så kommer jag.  ;D

En sak är det om man simmar fram till trappen, då tror jag det funkar men jag måste gå på botten med honom och ta första steget upp. Måste också bära honom hela tiden eftersom han inte kan sitta själv annars hade det varit en god idé. För mig som är över 1,80 så funkar det nog men om frugan eller någon av personliga assistenterna (korta små individer) så kanske det blir trubbel.  :(

Bedömmer du det som att det är ca 70cm från botten till första steget?

Utloggad MathiasS

SV: Trappa - Insteget
« Svar #6 skrivet: december 16, 2012, 16:54:09:09 »
Kolla på denna bild:


Varje skift är 30 cm och det tredje skiftet, 90 cm, slutar en bit ovanför första steget, säg drygt tio cm. Då är första steget på knappt 80 cm. MEN, jag har tio cm extra baddjup så trappan sitter motsvarande högre från botten än vad jag antar att du ska ha, vilket betyder att första steget hos dig hamnar på 70cm ungefär.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rude Boy

SV: Trappa - Insteget
« Svar #7 skrivet: december 16, 2012, 23:05:01:01 »
Klockren bild Mathias!  O0

Jag ser att det inte kommer att funka med den 3 stegs som poolstore har.  :-\

Då står valet att kanske välja 5 stegs eller om någon annan poolare kan tipsa om en annan 3/4 stegs som har bra djup (runt 150cm)?

Utloggad MathiasS

SV: Trappa - Insteget
« Svar #8 skrivet: december 17, 2012, 10:46:21:21 »
Det du kan fundera på är förstås om du ska bygga en trappa längs hela gaveln, platsbygga alltså - då kan du ju få hur breda och många steg du vill. Merkostnaden för att platssvetsa en liner är ungefär likvärdig med kostnaden för en plasttrappa. Däremot blir det dyrare den dagen du behöver byta liner (man kan dock hävda att livslängden för en platsbyggd liner är så pass mycket längre att det inte spelar någon roll - jag vet inte).

En annan sak jag tycker du ska fundera på är pooltak. Simmar man inte själv för att hålla sig varm vill man gärna ha 30grader i poolen, minst, och då är ett pooltak guld värt. Har själv mindre barn i släkten som inte heller plaskar "för egen maskin" och dom blir snabbt kalla när det är 25-27grader i poolen. Varför nämna det här: Jo, poolens längd ink trapplösning måste få plats under pooltaket och vill du använda pooltaken som kostar <100k så får du hålla dig till standardstorlekar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag