CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ellips Sarah Sjöström Special Edition  (läst 3024 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oolsson

Ellips Sarah Sjöström Special Edition
« skrivet: oktober 28, 2020, 16:53:33:33 »
Hej!

Har precis köpt nytt hus och bestämt oss för att vi vill bygga pool då det inte blev någon sjötomt som vi drömde om från början. Får se om det blir inför kommande sommar eller året efter.

Har kollat runt här på forumet och de olika leverantörernas hemsidor och funderat på vilken pool man ska bygga. Från början var jag helt inne på en thermopool av nåt slag, typ tjällden eller poolstore, men pga kostnader för grunden och all betong osv så har jag kollat vidare mot stålramar som ett alternativ. Vill gärna göra så mycket jobb som möjligt själv.

Har (tack vare reklam på den här sidan) ramlat in på Ellips Sarah Sjöström-pool och deras special edition brons är ungefär exakt det vi har tänkt oss då vi vill ha en 8x4m med gaveltrapp. Priset känns rätt ok med 170k inkl värmepump och allt material. Om jag förstår det rätt är det enda som tillkommer markarbeten, trall och poolskydd. Och på den här typen av pool behöver man ingen gjuten platta som jag förstått det? Därav bör inte de övriga kostnaderna dra iväg allt för mycket (utöver poolskydd som kan kosta hur mycket som helst, men det gör det ju oavsett pooltyp)?

https://www.ellipspool.se/pool/sarahsjostrom/
https://www.ellipspool.se/pool/specialedition/

Är det någon här på forumet som byggt den eller på annat sätt har erfarenheter och åsikter om den poolen? Finns det andra tillverkare som är mer prisvärda? Är värmepumpen Pahlén Calidi VP13 som medföljer en bra värmepump?

Vill självklart bygga något som håller många år framöver, men samtidigt hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt då det finns mycket annat vi också vill göra med huset.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ellips Sarah Sjöström Special Edition
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2020, 08:42:49:49 »
Vi har "originalet" sedan 20 år, exakt samma stomme (tror de använder samma verktyg och mallar än idag).
Vår pool har rostfri stomme, men i allt övrigt har jag förstått att de är identiska.

Vi renoverade vår pool för 3 år sedan då linern var slut och stommen såg jättebra ut, tror inte att det nya materialet är mycket sämre (men billigare).
Jag kan absolut rekommendera stommen i sig, och jag tror inte att Pahlen säljer några dåliga värmepumpar, de har varit i branschen så länge att de lärt sig vad som fungerar. (Har dock ingen erfarenhet av den värmepumpen)

Vår byggtråd hittar du här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.msg11#msg11
20 år gamla bilder så digitalkamerorna var inte riktigt lika skarpa, men ändå.
Vi badade 7 dagar efter att gropen var grävd, och allt var klart efter 11 dar eller nåt sånt. (minns inte exakt)
Jag arbetade väl 16 timmar/dag och hade 1-2 medhjälpare delar av tiden.
Själva stommen skrivade vi ihop på en dag, det var verkligen enkelt.
Viktigt är förstås att undelaget är bra, vi hade den turen att vi bor på en sandhed med riktigt fin sand, när vi avjämnat och vattenpackat med "padda" så var underlaget hårt som betong, och det har inte ändrat sig något alls.
Som du nog kan se på våra bilder så gjöt vi stolpar i papphylsor för altanbygget, dessa ställdes också ändå ned på "orörd" vattenpackad mark så inte heller altanen har rört på sig någt sedan vi byggde.

Vi slapp dessutom dränering då vår grannes tomt (4.5 meter vid sidan) ligger i nivå med vår poolbotten, och det är 6 meter till grundvatten (Mätt i deras gamla brunn).

Vi betalade 500 kr för att en av grannarna kom och grävde gropen med traktor (Midjestyrd L50), det behövde bara grävas ca 90 cm då vår pool ligger som mest 80 cm ovan gräsmattan.
Ett riktigt billigt bygge måste jag säga.
Järnvägssliper som användes till muren runt om fick jag på mitt gamla jobb, så den var gratis.
Vi borrade hål i slipersarna och slog ned 16 mm armeringjärn ca 50 cm ned i marken för att hålla muren på plats, upptill är den en del av altan-reglarnas infästning, så där hålls den "in" med hjälp av altanens inbyggda strävningar.
Vi är jättenöjda.

När vi renoverade så murade vi en invändig hörntrapp och "sittbänk" för att ha nåt att sitta på, men det får ni ju med trappen.

Vi ångrar oss inte för en sekund.
Möjligen hade jag isolerat botten mer än med den medföljande bottenmattan idag, men å andra sidan var det inte ett så stort "problem" att vi gjorde det vid renoveringen heller.
Anledningen är väl primärt att vi inte vill ha något rutmönster från isolerskivor på botten, min uppfattning är nog att man OM man vill isolera även skall gjuta en sula med allt jobb och alla kostnader som det innebär.
Tror inte värmeläckaget nedåt är så stort att det betalar sig helt enkelt.

Vi värmer med vår markvärmepump, poolen drar med en "rollovertäckning" ca 70-80 kWh/dag vid 32 grader i Poolen (I Piteå) sett över en säsong.
Med värmepump kan du dividera bruttoförbrukningen med ca 4.0 och får då en kostnad för uppvärmningen på ca 19 kWh/dygn.
Vi isloerade med 50 mm markskiva utvändigt, den skar vi till själva så det blev väl inte någon helt perfekt täckning, men bättre än inget alls.

Det enda jag kanske är lite sämre är vridstyvheten på själva poolsargen, på vår stomme (de kan ju ha produktutvecklat) är det ju bara en bock på plåten som man fäster en tryckimpregnerad 28 X 95 mm bräda ovanpå, den är inte vridstyv nog så när man står på poolsargen så kan den vicka lite fram o tillbaks om du förstår hur jag menar.
Med en träsarg så är det väl OK, men har man tänkt sig en stensarg så borde det kunna krävas någon form av stagning utvändigt så att själva sargkanten blir stummare.
Lite svårt att förklara, men du ser det om inte annat när ni monterar.
Man skulle kunna tänka sig utvändiga strävor som går en bit ned på poolväggens utsida, eller möjligen ändå ned till bottenramen, men då blir det lite problem med isoleringen.
Kanske "trianglar" av rostfritt som limmas fast utvändigt med ett bra bygglim?  <dontkn>
Kanske kan det räcka med en rejäl limsträng på isoleringens ovansida för att staga upp kanten?
« Senast ändrad: oktober 29, 2020, 08:49:14:14 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Widarsilje

SV: Ellips Sarah Sjöström Special Edition
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2020, 19:29:55:55 »
Hej

Jag var i samma sits som du att jag inte riktigt kunde bestämma mig för vilken pool vi skulle välja.

Jag bygger vår pool helt själv och fristående utan återfyllning av material och med gjuten bottenplatta. Jag pratade med flera olika poolleverantörer och tog in offerter och jämförde pris på både thermo, tjällden, trä samt stålpool.

Efter att jag jämfört kostnader och läst de flesta byggtrådar på detta alldeles förträffliga forum så kom jag fram till att det var en stålstomme jag ville ha, dels för att den verkar lätt att bygga själv och att den kändes stabil och lång livslängd.

I och med val av stålstomme så vart utbudet begränsat till ett antal leverantörer. Valet för oss blev Eco premium från poolkungen. Var även i kontakt med Ellips pool och den stommen som du har tänkt men eftersom de inte kunde erbjuda den stommen helt fristående idag utan återfyllning så gick den bort.

Jag har kommit en bra bit nu i höst och själva stommen byggde jag ihop på en och en halv dag helt själv. Det är väl samma material som ellips förutom att denna är helt fristående och kräver bottenplatta.

Finns en byggtråd som Eriaxe gjort som visar väldigt bra hur stommen ser ut och byggs upp, lägger även en bild från min stomme, har gjort allt själv från utgrävning till bottenplatta och håller nu på med trädäcket.

« Senast ändrad: oktober 30, 2020, 07:47:02:02 av Rickard »

Utloggad Widarsilje

SV: Ellips Sarah Sjöström Special Edition
« Svar #3 skrivet: oktober 29, 2020, 19:59:27:27 »
Såg visst att bilden hamnade på sidan  :).

Kostnaden för den gjutna plattan är inte stor om man kollar på helheten på vad poolen kommer att kosta i slutändan.

Vår platta kostade ca 20k med allt inräknat (dränering, brunn, armeringsmatta, 10 cm S100 cellplast, sten/grus) och då gjöt vi en platta som är 9x5 meter och ca 11 cm tjock och det gick åt ungefär 5,5 m3 SKB betong.

Jag antar att du kan ha en bottenplatta till ellips pool med även om det verkar gå bra utan, tänker på Rickards byggtråd.

mvh

Emil



Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ellips Sarah Sjöström Special Edition
« Svar #4 skrivet: oktober 30, 2020, 07:48:56:56 »
Hur isolerade ni er pool?
Hur stabil är poolsargen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Widarsilje

SV: Ellips Sarah Sjöström Special Edition
« Svar #5 skrivet: oktober 30, 2020, 10:04:04:04 »
I bottenplattan så är det 100mm s100 cellplast, tillverkaren rekommenderar 70mm s80.

Runt om ska det enligt tillverkaren inte behövas isoleras men jag funderar på om man skulle fästa en 50mm cellplast i väggarna på utsidan och om det skulle göra någon skillnad för värmeförlusten?

Kommer att använda mig av pooltak som täckning av poolen.


Kan inte svara på i siffror just vilket tryck poolsargen ska klara men jag hoppas de haft ingenjörer som räknat på detta  :), men den känns väldigt stabil/robust efter att allt är monterat.

Just denna kommer i 50 cm breda sektioner med stöttor mellan varje sektion och i mitten (långsidan) så är det dubbla stöttor på två ställen just för att den ska kunna vara helt fristående utan återfyllnad.


Jag tänkte att nu när vintern närmar sig göra en byggtråd när tid finnes, har tagit mycket bilder av uppbyggnaden och räknar med att fylla vatten och använda poolen våren 2021.


Utloggad oolsson

SV: Ellips Sarah Sjöström Special Edition
« Svar #6 skrivet: oktober 31, 2020, 12:45:28:28 »
Tack så jättemycket för era utförliga svar. Detta forum är verkligen fenomenalt!

Vi kommer ha poolen helt nedgrävd.

Kanske en gjuten platta kan vara något att tänka på ändå om man får ett bra pris på jobbet. Anser mig rätt händig, men att gjuta en platta är nog inget jag vågar mig på.

Hade ni dit en betongbil eller blandade ni allt själv?

Då kanske man även kan fästa något i plattan som går upp till trallen och ökar styvheten vid poolkanten också om man gjuter plattan lite bredare än vad som behövs för stommen?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ellips Sarah Sjöström Special Edition
« Svar #7 skrivet: oktober 31, 2020, 13:54:05:05 »
Jo, annars borde det ju kunna gå sträva sargkanten med stående tryckimpregnerade brädor som man ställer utanför isoleringen, även om man inte gjuter, det går ju göra en "bård" av liggande tryckade brädor på marken, och så sågar man in t.ex. stående 28 X 95 som man skruvar fast genom plåtens "yttre kant".
Lite merjobb, men det skulle ju bli superstabilt.

En sula är ju ingen nackdel alls, det är bara kostnaden som jag vänder mig emot.
Här i byn finns 8 pooler, ingen har gjuten bottenplatta utom en som är helt i betong med invändig liner.
Jag ser gjuten platta mer som en "utveckling" som skett på senare tid, hur pass stor skillnad det gör jämför med ett bra arbete med vanlig sand har jag svårt att säga.
Vår botten blev i alla fall i princip lika stabil som betong, men har man en sand med mindre bindemedel i så kan det förstås bli "hälmärken" om någon hoppar i från lite höjd.
Att stommen skulle "ändra sig" på grund av avsaknad av gjuten platta tror jag inte på, då skall man ha slarvat ordentligt med underarbetet i så fall.
« Senast ändrad: oktober 31, 2020, 13:58:27:27 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ellips Sarah Sjöström Special Edition
« Svar #8 skrivet: november 02, 2020, 10:10:53:53 »
Men då har ni nog rätt sandig mark. Hos en annan där det var typ gammal sjöbotten med högt grundvatten kan jag säga att botten var omöjlig att få stabil utan att gjuta en platta. Så det beror nog på förutsättningarna på hur marken ser ut.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ellips Sarah Sjöström Special Edition
« Svar #9 skrivet: november 03, 2020, 08:27:07:07 »
JO, som sagt, vi bor på en sandhed.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag