VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Råd om nästa steg  (läst 3197 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2020, 08:46:11:11 »
Hej,

Vidare skulle jag vilja veta var du köpt ditt klor? Det avslöjar vilket klor du har och kan vara ett svar på dina frågor? Vidare kanske du använt olika klor? De påverkar vattnet olika.
Har du en helt öppen pool förbrukas ditt fria klor mycket fort. Inget konstigt med det. Det är därför CYA finns sedans 50-talet. Tyvärr har den sidoeffekter angående desinfektion.
Så önskar svar angående olika klor och öppen pool.

Eftersom vattnet byts ut till hälften varje år har jag haft i olika klorpreparat. I huvudsak har jag haft Nitors (numera Fixor) klorgranulat vilket är helt rätt med hänsyn till CYa har jag nu lärt mig, så den tänkte jag fortsätta med. Då jag kommit över Swimfuns puckar från Rusta billigt vid tillfälle har dessa använts, dock inte förra eller detta år. Däremellan brukar jag beställa från Poolklubben så även detta granulat har använts (har ingen sådan burk så jag vet inte vad det innehåller). Detta år "gick jag på" och köpte mig dubbelfunktionspuckar från Poolklubben och har sedan säsongen startade använt kanske 5 st totalt.


7,5%-regeln som Butthead skriver handlar om man har desinfektion i sitt vatten. CYA-baserat klor håller hårt i sina klor. När de släpper dessa till vattenmolekylerna bildas fritt klor. Tyvärr drar CYA hårdare i kloret än det som sitter på vattnet som fritt klor. När kloret sitter på CYA är det inte ett desinfektionsmedel. Tyvärr mäter DPD1 det som fritt klor fast det inte är det. Så om du har 93 ppm CYA och mäter 7 ppm FC är inte 7 ppm fritt klor. Du har inget desinfektionsmedel i form av klor. Det är din nollnivå i form av klor.
Eftersom bundet klor sitter hårdare i sin molekyl än vad kloret gör på CYA. Måste man vid chock ta hänsyn till CYA.
I ditt tidigare fall med 93ppm CYA. Din nollnivå är 7 ppm uppmätt FC. Sen måste man lägga till ytterligare klor för att driva bort bundet klor.


Jag blev MYCKET klokare av detta! Tror jag  :)
Jag måste trycka i så mycket klor att jag kommer upp i nivå 9 enligt PooLab med min nuvarande CyA-nivå.
Men "i verkligheten" är detta den korrekta och badvänliga nivån som samtidigt rengör och desinficerar poolen - right?

******************

Uppföljning till tömningen - påfyllningen och en ny fundering:

Jag tömde ca 50% av vattnet med hjälp av en dränkpump -  säg 45% så ljuger jag inte....
Fyllde på nytt och tog nya prover imorse:

PH - 7,17
CL - 1,21
CYa - 80  <dontkn>

Varför i hela friden sjönk inte CyA mer än 13 enheter????
Idéer?

Poolgiganten

Utloggad butthead

SV: Råd om nästa steg
« Svar #11 skrivet: augusti 03, 2020, 08:51:38:38 »
Sög du ur från botten?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #12 skrivet: augusti 03, 2020, 09:34:23:23 »
Sög du ur från botten?

Ja, dränkpumpen står ju på botten så ja, jag sög upp från botten.


Utloggad butthead

SV: Råd om nästa steg
« Svar #13 skrivet: augusti 03, 2020, 10:42:05:05 »
Läste för fort och missade att du körde med dränkpump. Jag har också haft svårt att få ner Cya ordentligt. Låg på 80 för ett år sedan, men är nu nere på ca 45. men fick tipset att suga ur från botten istället då Cya ska vara tyngre. Har dock inte provat det än, utan ska göra det till hösten. Kanske gömmer det sig på kanterna i botten? :-D   Det verkar iallafall inte ligga jämnt fördelat i poolen.

Kanske boosta upp ditt klorvärde till 6.5ppm nu den sista månaden? (80*7,5%), så har du iallafall 1 ppm i användbart klor? Vad tror ni andra?

5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #14 skrivet: augusti 03, 2020, 11:12:27:27 »
Läste för fort och missade att du körde med dränkpump. Jag har också haft svårt att få ner Cya ordentligt. Låg på 80 för ett år sedan, men är nu nere på ca 45. men fick tipset att suga ur från botten istället då Cya ska vara tyngre. Har dock inte provat det än, utan ska göra det till hösten. Kanske gömmer det sig på kanterna i botten? :-D   Det verkar iallafall inte ligga jämnt fördelat i poolen.

Kanske boosta upp ditt klorvärde till 6.5ppm nu den sista månaden? (80*7,5%), så har du iallafall 1 ppm i användbart klor? Vad tror ni andra?


Ja, jag hade förväntat mig en betydande minskning  :-\ eftersom vi tog så mycket vatten.
Funderade ett tag på om man skulle flytta runt pumpen, men det var nu inte möjligt pga slangen. Kommer att köpa en längre slang och försöka flytta pumpen efterhand vid tömning i höst.
Och kanske först stänga pumpen och röra runt (om det nu ligger ojämnt) låta det lägga sig mera fördelat eftersom inloppen (har två på motsatta sidor) säkert skickar iväg det ojämnt. Om dessa partiklar nu funkar så  :)

Eftersom jag nu förstått ditt förslag om 6.5 (tidigare 6,75) med hjälp av Rogers tillägg så är min ide också att klora upp det rejält.
Det enda jag vill säkerställa att detta kommer att vara säkert för oss att bada i - att vi som du skriver plaskar runt i 1 ppm och inte flår vår hud  :o


Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #15 skrivet: augusti 03, 2020, 17:12:26:26 »
Ditt klor ska vara Cyavärdet*0.075 plus 3. Alltså om du får till ett CyA på 50 så ska du ha ett klorvärde på 6.75.

Kanske boosta upp ditt klorvärde till 6.5ppm nu den sista månaden? (80*7,5%), så har du iallafall 1 ppm i användbart klor? Vad tror ni andra?

 <help>@butthead:

Överst skriver du formeln CYA-värde x 0.075 + 3 men i din nedre kommentar utelämnar du +3.
Är det översta korrekt för att beräkna den mängd klor jag måste uppmäta för att hamna i godkänd nivå?


BTW så fyllde mannen på 30 min till imorse och nu ligger vi på 77 iaf  :)
Värden precis tagna:
Cya = 77
PH = 7,06
CL = 3,83

Så en fråga till på det: spelar det någon roll i vilken ordning jag tillsätter kemikalierna?
Jag ska upp med PH en aning, men kloret måste också upp så vilken ordning skulle ni föreslå?

Så långt >>>  <love> för hjälpen!!
« Senast ändrad: augusti 03, 2020, 17:17:05:05 av Diddi »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Råd om nästa steg
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2020, 18:13:14:14 »
Hej,

Om du börjat använda kalciumhypoklorit och enbart detta så kommer pH stiga förr eller senare. I detta fall skulle jag låta pH ligga kvar.

Du bör ligga på en klorhalt med 80ppm CYA över 6 ppm. Det är nu vi passerar alla riktlinjer och råd angående klor. Man tar inte hänsyn till CYA i detta land hur det påverkar desinfektionen i vattnet.

Hur bra klor är som desinfektionsmedel har att göra med pH. Fritt klor brukas räknas som hypoklorit och hypokloritsyra (Amerikanska namn som försvenskats, finns Svenska namn också). Den senare är 100 ggr bättre som desinfektion. Vid pH 7,4 är det lika mycket av dessa två. Lägre pH ger högre desinfektion.
Ibland kan man läsa om detta att det uppstår vid pH=7,4 eller i USA vid pH=7,5.

Detta beror på att vi i Sverige räknar på vid 20 grader. I USA vid 25 grader. Vilket betyder att detta också beror av temperaturen. Högre temperatur innebär att högre klorhalt måste hållas.

Hoppas du läste senaste inlägget om Pool-lab? Hur är det möjligt att göra fel?

Har man hög halt av CYA och följer 7,5%-regeln kan det bli fel med mätningar.

Alltså kommer du ligga över 6 ppm FC. Vilket betyder att din mätning kommer att visa lägre FC än verkligt. Det här betyder att du kommer behöva späda ditt vatten för att få ett tillförlitligt FC.

Så när du tar ditt prov kommer du behöva späda detta vatten 3-4 ggr.

Hoppas du inte blev förvirrad?

MVH
Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Råd om nästa steg
« Svar #17 skrivet: augusti 03, 2020, 18:32:40:40 »
Kopierar in kända grafer angående desinfektion och CYA.
https://www.pulsarsystems.net/effects-of-cya-485775.html
Titta inte på produkten utan skrolla ner och titta på graferna.

Roger

Utloggad butthead

SV: Råd om nästa steg
« Svar #18 skrivet: augusti 03, 2020, 20:08:35:35 »
Tror Roger har kompletterat med det som behövdes. Ph stiger som sagt med kalciumhypoklorit, så justera inte det om du har 7,06 i pH. SÅ KUL att du nu är på rätt väg!! Och 77 är så mycket bättre än 93.

Och får du till ett klorvärde på 6.77 så har du 1ppm i användbart klor. Alltså 77*0,075 = 5,77ppm som nollvärde och sedan + 1 i användbart klor. Nästa år kan du kanske börja återgå till lägre klorvärden när du får ner ditt CyA ännu mer.
« Senast ändrad: augusti 03, 2020, 20:15:53:53 av butthead »
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #19 skrivet: augusti 03, 2020, 20:25:38:38 »
Hej,

Du bör ligga på en klorhalt med 80ppm CYA över 6 ppm. [.......] Vilket betyder att din mätning kommer att visa lägre FC än verkligt. Det här betyder att du kommer behöva späda ditt vatten för att få ett tillförlitligt FC.

Så när du tar ditt prov kommer du behöva späda detta vatten 3-4 ggr.

Med resonemanget kring felmätningen på så höga halter klor är jag mycket benägen att prova spädning.
Jag tar alltså 7,5 ml kranvatten och 2,5 ml poolvatten och sedan gångar jag resultatet med 4 för att få ett
mycket noggrannare resultat på CL. Har jag förstått det rätt  :) ?

Snart blir det till att åka o handla fler tabletter, de kommer inte räcka. Är benägen att testa en gång till på samma vatten fast outspätt för att se hur det skiljer sig....

Tror Roger har kompletterat med det som behövdes. Ph stiger som sagt med kalciumhypoklorit, så justera inte det om du har 7,06 i pH. SÅ KUL att du nu är på rätt väg!! Och 77 är så mycket bättre än 93.

Och får du till ett klorvärde på 6.77 så har du 1ppm i användbart klor. Alltså 77*0,075 = 5,77ppm som nollvärde och sedan + 1 i användbart klor. Nästa år kan du kanske börja återgå till lägre klorvärden när du får ner ditt CyA ännu mer.

Yes, på rätt väg och så mycket klokare  >rulla<
Vi har klorerat igen och väntar lite till på att mäta om en stund med Rogers utspädningsmetod (och säkert en utan i utbildningssyfte  ;D )

Det blir till att backspola också, kanske får jag ner det ytterligare någon ppm....

Vi satt o funderade på hur mycket bubbeltäcket tar av UV-ljuset - vet ni/någon det?
Vi har ett tjockt täcke som är något silvrigt på undersidan. Har aldrig funderat på just detta, men eftersom CYA är viktigt i detta sammanhang så vore det intressant att veta hur fort kloret kommer att käkas upp utan CYA men med ett täcke. Rogers grafer var något förklarande, men jag utgår från att de inte tog hänsyn till täckning...

/Diddi



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan