CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Då var man fast... blir pool  (läst 20185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
Då var man fast... blir pool
« skrivet: januari 12, 2013, 21:53:25:25 »
Fått lite skisser på vårt hus med inritad pool....ca 8*4m...
Bara lilla frågan....vilken typ..leverantör??
Det jag vet- måttet ca 8*4m pooltak som även går att ta en simtur under helst skenlös..
driftekonomisk rening... med lite egenunderhåll dvs auto kemi..
städrobot... annars har jag inga större krav... Jo under 200' för ovan exk markarbeten gjutningar.... Värmepump löser jag då det är mitt leverbröd..

Alltså...? Glasfiber.... Liner eller?

se om ja får in först tänkta skiss...
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2013, 22:05:06:06 »
ser kanoners ut!

....men varför ska du slösa bort fina verkstadsutrymmen på ett garage för pooltaket? Varför inte köra det åt andra hållet istället?

Att tala om för dig hur du ska bygga poolen, det är inte lätt..... det finns ju fördelar med alla konstruktionsvarianter; billigt, stabilt, enkelt att bygga själv, snabb installation, osv osv.....

Vad är viktigt för dig?

Du håller gjutningar utanför budgeten - ska det tolkas som att du har god tillgång på det materialet? Isåfall är ju en gjuten pool given..... Antingen en thermopool eller en helgjuten på traditionellt vis. 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2013, 22:18:03:03 »
Ja, broder har byggföretag med många anställda bygg, mur åh den biten... själv jobbar ja med mitt företag allt inom värme och kyla samt har egen grävare... dock bara 2tonare.. men har kompisar med större så de delarna har jag bra förspänt..Själva gjutningen får jag betala vanligt för...
Ang garage delen så är det mest för att få vind/insynsskydd samt mer utrymme bla till tekniken, ev atv:n åh lite annat.
Tänkte då ta 2,5*5,5m av det utrymmet och "få väck" taket när man har poolparty... har även en polare som gör/säljer portar så en takskjutport där ;-)...

Hur som så är ja mer än öppen för förslag.....

Runt pool och hus ska vi köra med markbetong dvs gjutet med mönster i två olika färger... samt funderat på teakträ på vissa delar om vi inte kör med samma markbetong där...

Fått känslan av att glasfiberpol ger mer "äkta" poolkänsla samt längre hållbarhet?... Thermopool med liner... ett alternativ som jag tagit med på senare tid då det ger "mer" för pengarna kanske. Även kollat pp pool...
Hemskt man skulle haft ngn åh fråga som mig inom värmepumpar-Då hade det blivit rätt direkt ;-)...
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad Bjurenhed

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2013, 23:36:39:39 »
Hej! jag köpte en pp pool med heltrappa längs ena gaveln. Fungerar suveränt det enda jag skulle ändrat på är inte en krona på lampor har 2 led lampor men de används aldrig. Pooltak är toppen. Du är inne på helt rätt linje.
PP pool 8x4 trappa längs gavel.
Tak och värmepump.

Utloggad MathiasS

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #4 skrivet: januari 13, 2013, 10:20:59:59 »
Pooltaksgarage: Har du ett lågt tak kan man ju faktiskt fixa rätt ok förvaringsutrymme ovanpå taket om man bygger en låda för det.....

Det finns väldigt mycket skrivet om olika byggmetoder här på forumet, speciellt i byggtrådarna. Kolla där. Om jag ska försöka mig på en sammanfattning baserat på personliga preferenser (gör jag anspråk på att vara objektiv är det alltid någon som blir sur....)

1. PP eller glasfiber balja: Irriterande snabb "time to market". Gräva, kranbil, fyll på vatten. För den som inte vill göra något själv måste detta vara optimalt eftersom installationen är så snabb. För egen del såg jag en enormt stor osäkerhet i att så mycket pengar ligger i en icke standardiserad komponent. Företag går i kk, tillverkningsfel etc. Frakten är så dyr för dessa baljor att det kan vara svårt för mindre företag att hantera ett ärende "snyggt". Vilket företag kan man lite på, vilket är en risk? Jag föredrar en pool byggd av standard byggmaterial.

Jag vill definitivt ha en pool som kan fyllas med vatten oberoende av återfyllning runt om. Det utesluter vissa kontruktioner.

2. Det finns många varianter av rambyggda pooler. Plastramar, plåtramar, rostfria ramar. Ibland kan dessa inte återfyllas fritt, ibland är detta inte ett problem. Jag tycker att det största "problemet" med dessa varianter är att dom är leverantörsspecifika. Finns leverantören kvar om 10 år?

3. Till de stabila poolvarianterna räknar jag pooler murade i leca (kräver kontreforer tätt), gjutna pooler, thermopooler, pooler byggda av skalblock i betong. Leca eller skalblock är antagligen billigast om man bygger själv, men kan ju vara en rejäl utmaning för den som inte murat förr. Jag tycker att thermopoolen är en bra kompromiss här. Isolerad, lätt att "mura", helt stabil.

Utomhus pool med kakel i svenskt klimat är knepigt pga frosten. Jag avstår detta och väljer liner alla dagar i veckan.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #5 skrivet: januari 13, 2013, 11:39:23:23 »
Det ligger mycket i det MathiasS skriver om att hålla sig till komponenter som tillverkas av många. Känslan i en glasfiberpool är som du är inne på suverän när allt fungerar men blir det problem med t ex sprickor eller böldpest så är det lätt att hålla sig för skratt.

Lägg många timmar på att läsa på här på forumet, byggtrådar och diskussioner om pooltak, sandfilter och allt annat som hör till.

Hur har du tänkt lösa vintertäckningen? Poolplåtar som förvaras i pooltakets garage?

När det är dåligt väder skulle det vara en stor fördel att ha någon slags uterum som hänger ihop med pooltaket. Då kunde man gå in i uterummet och klä om där så man slipper gå från huset till poolen i regn och blåst.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #6 skrivet: januari 13, 2013, 21:47:48:48 »
Åh nice med lite tips....Tack ;-).   tommy, mattias... O0
Ang vintertäckning så ska pooltaket stå för den biten
Har fått in en del offerter och de ska även komma ett "känt" företag och ge offert...
Ang glasfiberpool så har ja även en kompis där som har ett "båt och plast" företag så tror hoppas han kan hjälpa om olyckan skulle vara framme där. :-)
Liner och thermopool har jag fått hyffsade priser på "klart".... Enda som känns sådär är livslängden.....

Sen taket... Helst utan skenor då de är snyggast...... Går ok med en men två känns sådär... Blir kostnadsfråga.

Spanar vidare...

Robot och lite gotte tar ja nog från amerikat då transport löser sig smidigt.... Då kommer den frågan... Vilken modell dolphin eller... Glömr namnet på den andra men varit mkt på forumet...
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #7 skrivet: januari 14, 2013, 14:44:42:42 »
Köpte en Dolphin M5 från USA. Den jag fick fungerar på 240 V, fast fick förstås byta stickkontakt. M5 har en ny typ av filterbehållare som ska vara lätt att tömma. På de äldre modellerna är det visst ganska krångligt har jag läst.
En annan jag tittade på var Vortex (den fyrhjulsdrivna). Vilken är väl en smaksak, men när jag läste resensioner på de två jag nämnt så verkar det som M5 scorade lite bättre. Men om min M5 städar bra vet jag inte. Har bara testat den på källargolvet än så länge.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad TommyC

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #8 skrivet: januari 14, 2013, 22:00:18:18 »
Om du kan få hjälp av någon som är bra på att plasta så kan det ju vara ett alternativ att bygga glasfiberpoolen på plats med glasfiber, polyester, gelcoat och topcoat. Allt detta är ju också kommersiellt tillgängliga matrial med många tillverkare och leverantörer. Priset blir troligen lägre än en platssvetsad liner men det är ett riktigt skitjobb att plasta om man inte är van.

Jag skulle i så fall bygga stommen på något av de sätt som MathiasS räknade upp och plasta mot stommen.

Jag har en pool som är byggd på det sättet. Det fungerar bra på alla sätt förutom att själva plastningen är ett riktigt slit. Plast mår inte bra av att frysa så en plastpool bör tömmas eller hållas isfri. Plasten kan poleras liksom en båt när den börjar se trött ut.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #9 skrivet: januari 14, 2013, 22:14:34:34 »
Ja har ramlat in någon offert till nu..thermopooler...
Känns som mest för pengarna?? Men visst linerbyte kommer.
Plasta på plats...hm känns väldigt väderberoende.
Ang glasfiberpool...inte behöver de tömmas vintertid?
Blir både mkt jobb och tufft för brunnen.....till våren.

Spaning och letande fortgår...fick en ny förlängning på ritningen me....
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad TommyC

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #10 skrivet: januari 16, 2013, 21:17:12:12 »
Att plasta själv som amatör är inget jag kan rekommendera efter att ha gjort det själv som amatör. Jag gissade att din kompis med "båt och plast" företaget var proffs på plast och att saken då kommer i ett annat läge?

Att plasta utomhus utan någon form av väderskydd är inte att rekommendera, jag har provat både och.

Polyesterplast är inte 100% vattentät utan plasten tar åt sig en viss mängd vatten som när det fryser kan orsaka skador.

Om du inte får hjälp av ett proffs på plastning som tycker att plasta pool är en enkel sak så tycker jag att du ska köra på liner. Visst behöver linern bytas efter förhoppningsvis ganska många år (10-25?) men en glasfiberpool behöver troligen också få ett nytt ytskikt efter ganska många år.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #11 skrivet: januari 17, 2013, 23:07:51:51 »
Ja jo nej...inte plasta... Putsa..:-). Men blir det inte.

Ska försöka "hälsa på" några leverantörer... Tänkt köpa "med installation"
Av teknikdelar rörkopplingar..allt utom värmepumpsdelen... Ngn som har pp niveko..sen några år? Verkar stabil och smidig...
Polen... Verkar bra me.. Åh sen då liner... Hm.
Letar vidare pratat med grävnissen med... Ingen mening gräva förrän mars april...då det inte går gjuta riktigt bra utan fläktar... Hm
« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:51:20:20 av Rickard »
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad Erica

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #12 skrivet: januari 17, 2013, 23:13:01:01 »
Vi valde bort linervarianter på ett tidigt stadium för att inte behöva tänka på punkteringsrisker, med barn (vi har 5 själva, plus kompisarna) som kan leka rätt vilt och vid poolpartyn och annat. Nu är vår pool inomhus och det skiljer ju lite. Men betong är ju ett säkert material. Det enda vi ångrar är väl att vi målade poolen i stället för att kakla den, men den frågeställningen blir ju annorlunda vid utomhuspool, vissa problem med kakel om man inte vill hålla den frostfri vintertid (alltså täcka över /isolera den och småvärma).

Synpunkten som dök upp här att inte ha några lampor har jag svårt att förstå...det ger ju en fantastiskt fin stämning i rummet och de är dessutom en säkerhetsfråga: skulle någon (t.ex. ett barn) få problem i poolen så syns det ju inte om man inte har ordentlig belysning. Någon som skulle bli liggandes på botten skulle man aldrig upptäcka om det var på kvällen.

Din ide att sats på kemautomatik tycker jag är riktig. Det är väldigt skönt och inte bara bekvämt utan det ger också ett bättre vatten genom att det kontinuerligt doseras rätt, inte bara någon gång när man mäter och häller i. Vi har ett sådant system (visserligen modell äldre) och är väldigt nöjda med det.

Glasfiber är ju snyggt och hållbart om (och endast om !) det är välgjort. Har du hjälp av ett plast-proffs så borde du kunna få en fin pool på det sättet också. PP-pooler låter bra men jag har ingen personlig erforenhet av någon sådan. Pooler i rostfritt stål finns ju också även om de inte är så vanliga.

Utloggad concrete pumper

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #13 skrivet: januari 18, 2013, 16:24:19:19 »
Ja jo nej...inte plasta... Putsa..:-). Men blir det inte.

Ska försöka "hälsa på" några leverantörer... Tänkt köpa "med installation"
Av teknikdelar rörkopplingar..allt utom värmepumpsdelen... Ngn som har pp niveko..sen några år? Verkar stabil och smidig...
Polen... Verkar bra me.. Åh sen då liner... Hm.
Letar vidare pratat med grävnissen med... Ingen mening gräva förrän mars april...då det inte går gjuta riktigt bra utan fläktar... Hm

Är det bara inte kallare än -10 så går det utmärkt att gjuta..

mvh







« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:46:12:12 av Rickard »

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #14 skrivet: januari 18, 2013, 20:35:24:24 »
Gott med lite tips och ideer...olika synvinklar.... Finns det ingen som har "haft alla" :-)... Och kan rekommendera....
Kollar och jämför offerter som mest.
Glasfiber känns bäst.... Om inget allvarligt händer och den måste upp...
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad TommyC

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #15 skrivet: januari 19, 2013, 10:25:19:19 »
Vad som är ”känslan” med en pool äv ju väldigt idividuellt. Jag tycker att skillnaden mellan liner och glasfiber när man badar är nästan försumbar. Ja, glasfiber känns lite mer gediget men normalt simmar man ju och det känns precis likadant oberoende av ytskikt. När poolen är fylld så ser man ju inte så mycket av väggar och botten i dagsljus.

Jag tycker att konstruktionen av stomme och ytskikt främst har en massa praktiska aspekter som påverkar uppförande och underhåll såsom pris, tidsåtgång, göra själv eller leja bort, långsiktig hållbarhet, underhållskostnad osv.

Miljön runt poolen har större inverkan på helhetsupplevelsen än utförandet på stomme och poolens ytskikt.

Om jag inte hade några ekonomiska begränsningar så skulle jag låta bygga en gjuten stomme och klä den med kolmårdsmarmor inspirerat av den stora poolen vid Loka brunn. Poolen skulle ligga i ett poolhus av stabil konstruktion så jag inte behövde bry mig om snölasten på pooltaket. Poolhuset skulle ha ett par stora skjutdörrar mot sydväst.
« Senast ändrad: januari 19, 2013, 12:55:27:27 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #16 skrivet: januari 19, 2013, 16:30:44:44 »
Ja tommy, säkert rätt i de mesta där.. Samt grym"dröm":-)
Mina tankar är då att den ska hålla typ 30år.... Med liner då ett ev två linerbyte...glasfiber pool förhoppningsvis aldrig byte... Sen tror/hoppas ja på lite poolvolleyboll..då blir det ju en del stamp och kliv i botten...?liner hållbarhet..sen en åtta resp sex åring med allt vad de innebär..hopp studs...
Sen då även kollat på pp.... Men inte helt klar på skilllnad mot glasfiber...plast eh väl plast... Alla säger att de har bra tätskikt...

Kommer inte göra mkt själv... Då min "fritid" är grymt begränsad pga mitt företag och när ja har den vill ja njuta :-). .



Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad MathiasS

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #17 skrivet: januari 19, 2013, 17:59:49:49 »
Hopp och studs är inga problem med liner. Det går inte att slita ut den med fötterna. Pilbågen bör man däremot förvara på annan plats.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #18 skrivet: januari 28, 2013, 22:02:48:48 »
oj nu har det kommit in några olika... bla stålstomme med liner... ?? för nackdelar jämfört med thermopool ngn??
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #19 skrivet: januari 30, 2013, 09:09:07:07 »
Risken med att en liner punkteras av barn eller lek är överdriven. Linern ligger så hårt pressad mot sarg/botten att det ska vara något vasst och hårt som slår i.
Någon har skrivit om vuxna med högklackat som en riskfaktor tidigare och det är ett väl ett exempel förstås om man tror att man kommer att ha många vuxna med högklackat som hoppar i...  ???
Risken för hål är däremot större ovan vattenytan där man inte har samma tryck. En liner går också att reparera (även under vatten).

Val av pool är svårt... vi har köpt nytt hus och har varit ute och sonderat marknaden under hösten.

Glasfiber:
För mig så gick glasfiber bort direkt eftersom det är så många som haft problem med dem och den ena efter den andra historien om återförsäljare som inte tar sitt ansvar. Det finns säkert många bra glasfiberpooler men jag upplever att frekvensen på problem är större vid glasfiber än andra pooler.

PP:
Väldigt intressant och smidigt. De enda problemen jag sett är att långsidorna blivit lite "buckliga" samt svag blekning men det är ju inte hela världen och kan undvikas om man bara gör återfyllningen rätt. Allt kommer förinstallerat och det är väldigt smidigt och snabbt att komma igång. Dock är den dyr och former/mått begränsade. För oss var det främst kostnaden och begränsningen i storlek/form som gjorde att vi valde bort PP.

Liner:
Oavsett stomme är det ju i princip samma sak. Stommar har du trä, plåtar, plåt på rulle, plastskivor eller sen olika gjutna varianter, leca, thermo, gjuten, etc.
En platslimmad liner blir snyggast men kostar ju också en del. Då kan du bygga hurdan pool du vill och måtten spelar ingen roll. Det ställer dock lite högre krav på förarbete och att utrustning anpassas till vad linermontören vill ha (kolla det först!).
Sen har du "paket" och där finns en uppsjö, allt från budget till riktigt dyra grejer... Vi hade Rubinpools åtta i vårt förra hus och allt fungerade riktigt bra med montering etc. Det blev en del veck på linern (och fler med åren) men det får man räkna med om man har en "för-formad" liner. Nu ville vi ha en Kidney formad pool och därför valde vi nu till slut Aqvis pool som har "för-formad" liner med plastbitar som man bygger ihop.

Tänk också på om du vill ha trappa, GT-hylla, eller Roman end direkt. Det kostar ofta en hel del extra att köpa till. Om du murar/gjuter och sen platssvetsar liner spelar det ingen större roll men är ju förstås lite mer timmar för linersvetsning. Den pool vi beställt har inbyggd GT-hylla (eller "lagun" som de kallar det). Det lärde vi oss från förra poolen att är något väldigt bekvämt/trevligt att ha!

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #20 skrivet: januari 30, 2013, 21:59:25:25 »
jaaa blir kanske klokare men inte "säker".... känns som alla är  bra på sitt sätt... handlar nog lite om att få rätt pool också..kan ju alltid bli fel...
Är mkt sugen på pp niveko men dyraste lagret kanske...:-/..
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #21 skrivet: februari 05, 2013, 22:32:34:34 »
Nu även Luxlama med i bilden med briix system och luxlama värmepump med idealcover pooltak...... ngn med erfarenheter av dessa???
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad Rico

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #22 skrivet: februari 06, 2013, 10:40:45:45 »
Jag läste denna tråd innan jag köpte min pp-pool vilket ledde till att jag sållade bort en leverantör.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7730.10

Själv köpte jag en PP-pool från Poolnet i höstas och är nöjd än så länge, jag har fått bra suport och allt har fungerat som utlovat. Det jag gillar med pp-pool är att den kommer så gott som klar, det går snabbt att få på plats, inget kludd med liner. Du kan ju kolla in min byggtråd om du vill se lite bilder.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8335.0

PP-Pool från Poolnet 6x3,5 med invändig hörntrappa och runda hörn. Pooltak LQ Klassik A pluss.
Värmepump: HydroPro 7. SMC20 saltklorinator. Pump: Vagner 0,75kw, Pentair sandfilter 105 kg sand.

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #23 skrivet: mars 06, 2013, 18:29:24:24 »
Precis varit på bomässan i Malmö... några leverantörer föll bort och ngn ny kom till. Klart är att det blir PP eller glasfiber... får mest badyta på pp:n.. om man inte ska skyhögt upp i pris vilket det är redan men förhoppningsvis njutbart...
Så ordern ska bli enl följande...
*pool ca8*4 med hörn, gavel hörn/lång trappa, (pump filter från samma leverantör... önskemål Baduspeck/astral)
*ledbelysning, 2st.
*pooltak ca 1m högt kanalplast ev klarglas kortsidor med gavel och sidodörr
*Saltklorinator med autoph
*Robot troligen Dolphin Dx4 (från USA, mkt fördelaktig lev.. fler???)
*värmepump 3-fas, troligen GJ
*soldusch

Är det ngt som är glömt???
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad Kallsupen

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 240
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Att ha en pool är livskvalite
    • Visa profil
    • www.claes-mette.se
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #24 skrivet: mars 07, 2013, 10:24:48:48 »
Glöm inte att ta mycket bilder vid byggandet av poolen lycka till. O0
Pool från Rubinpool 5,5 x 1,20 värmepump Brilix THP 120

www.claes-mette.se

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #25 skrivet: mars 08, 2013, 18:33:03:03 »
Glöm inte by-pass till VP´n, Ett rengörings kit kan va bra att ha också med teleskåp-skaft, borste,håv och sugmunstycke. dom små sakerna är lätt att glömma men går ju att komplettera med eftersom. Ett väl tilltaget el-skåp att få in alla el-grejer som krävs är ett bra tips.
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Utloggad TommyC

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #26 skrivet: mars 09, 2013, 08:17:57:57 »
Ta till ordentligt med utrymme i pump/teknikrummet. Ska du ha det i garaget så är kanske inte den frågan något problem. Jag har sett ett mindre lyckat exempel på teknikutrymme med så låg takhöjd att man fick stå på knä där.

Tänk igenom var vattnet tar vägen om något börjar läcka i teknikrummet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #27 skrivet: mars 09, 2013, 11:46:26:26 »
Ta till ordentligt med utrymme i pump/teknikrummet. Ska du ha det i garaget så är kanske inte den frågan något problem. Jag har sett ett mindre lyckat exempel på teknikutrymme med så låg takhöjd att man fick stå på knä där.

Tänk igenom var vattnet tar vägen om något börjar läcka i teknikrummet.

Jo trångt i teknikrummet är nog den vanligaste planeringsmissen. Vi byggde ca 4 x 1.5 m till vår inomhuspool, plus ett separat utrymme på ca 1 x 1 m för klorbehållaren, och vi tyckte vi tagit till riktigt ordentligt. Men när filter, pump, värmare, jetstreampump, doserpumpar och kemikaliekärl kommit på plats så var det visserligen inte direkt skohornstrångt men ändå så att man gärna önskar att man tagit till ytterligare lite.

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #28 skrivet: mars 13, 2013, 21:05:44:44 »
Hej alla "följare"... ;-)
Ja ang teknikrummet så blir det "om ja vill" 4*9m... vilket jag hoppas räcker. det som blir över blir förråd... nu en "grossist" med i spelet så om allt går som önskat blir jag (företaget) åf vilket blir nice MEN!! var hos ett entreprenad företag i veckan och diskuterade lite om kostnader med mina önskemål.. ca 250kvm gjutning totalt präglad betong till viss del.. och om man säger så pool med "alla tillbehör" är en liten del!!
Nu kollat lite med andra och verkar "bättre" men visst trots schyssta priser så blir slutsumman närmare 600!! än beröknat 3-400 hmmmm.
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #29 skrivet: april 02, 2013, 21:54:14:14 »
Sådär nu har grävnissen varit här... enl planerna ska vi ha allt klart början maj!!? jag räknar slutet maj börjen juni .... MEN inte slutbestämt allt... glasfiber blir det... slutliga besutet innan helgen... däremot beställt 2st Dolphin DX4 robotar från staterna ....
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad Joakim Johansson

SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #30 skrivet: april 03, 2013, 07:17:48:48 »
glasfiber blir det...

Vad blir det för glasfiberpool då?
Har själv börjat kolla lite på glasfiberpooler men ej hittat den "rätte" än...

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
SV: Då var man fast... blir pool
« Svar #31 skrivet: april 03, 2013, 08:15:36:36 »
Står mellan 2st leverantörer. ... väljer extremt noga då mitt företag ska bli åf av hela konceptet oxå...vill inte nämna några utan du får skicka pm så kan ja svara dig där
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Utloggad znoddas

  • Vd
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ryssby
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • TL-Service
« Senast ändrad: april 12, 2013, 11:34:18:18 av Rickard »
Aquapool Orion 7,5*3,5*1,5 - Trend Compact pooltak - Azuro XP-09HS värmepump - Saltinator - Hayward PRO S210S filter med Speckpump....Robot kommer...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag