Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad kostade din gjutna btg-pool?  (läst 20084 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Öståkra

SV: Vad kostade din gjutna btg-pool?
« Svar #10 skrivet: oktober 02, 2012, 16:10:16:16 »
I det ingår btg-balja med mosaik, teknik, lampor samt manuell poltäckning (ej tak).
Grävning, dränering, värmepump och växlare ingår inte!

Poolgiganten

Utloggad Öståkra

SV: Vad kostade din gjutna btg-pool?
« Svar #11 skrivet: oktober 02, 2012, 16:13:08:08 »
Kan tillägga att priset avser 4x9 med trappa längsmed hela gaveln (och inte 4x8 som jag skrev i ts).

Utloggad MathiasS

SV: Vad kostade din gjutna btg-pool?
« Svar #12 skrivet: oktober 02, 2012, 17:52:31:31 »
Ok, kan inte säga att jag är direkt förvånad, men om det är dyrt eller inte är svårt att säga utan en detaljspec på prylarna samt ett par kontrollofferter på arbetet....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vad kostade din gjutna btg-pool?
« Svar #13 skrivet: oktober 03, 2012, 07:37:31:31 »
Att kakla en hel pool på 4x9meter lär ju ta lite tid... Jag skulle tro att man får lägga på en vecka på två man kanske, men tar man 40x400kr/timme så är det ändå "bara" 32.000kr extra för två gubbar...

DU får räkna att grävning och deponi går loss på en hel del. Kan du dumpa massorna någonstans där det är "gratis" så men annars lär det dra iväg.

Inget pooltak och ingen värmepump heller... nä, jag tycker det verkar ocker över det hela men det är min personliga åsikt utan att veta de exakta förutsättningarna...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vad kostade din gjutna btg-pool?
« Svar #14 skrivet: oktober 03, 2012, 12:03:56:56 »
Det är väldigt svårt att säga om det är rimligt eller inte, vad jag förstod så var det räknat med kakel & bara där kan det skilja ganska många kronor.
Men en gjuten pool som formas och gjuts på plats med extraarbete för trappa inkl allt material och arbete så tycker jag 500 kan låta ganska ok. sedan så är det mycket pengar men det betyder inte att det behöver vara dyrt.

MVH
Jonas West

Utloggad Konrad

SV: Vad kostade din gjutna btg-pool?
« Svar #15 skrivet: oktober 03, 2012, 21:50:57:57 »
Hej
Har precis genomfört ett betongpoolprojekt och har en del erfarenhet att delge dig.
Om du skall beklä poolen med klinker krävs naturligtvis en Sk vattentät konstruktion, det erhålles genom att konstruktionen utförs så att vattenmolekyler ej "vandrar" genom konstruktionen, jag har under en tid följt en del
frågor i forumet ang btg-pooler och vill påstå att i många inlägg har man inte den teoretiska delen med sig i konversationen/utförandet.
Det är INGA problem med att gjuta en pool men man skall vara säker på utförandet, det går inte att fuska ifall man vill erhålla en konstruktion med mångårig hållfasthet.
Det vanligaste felet ( tror jag ) är att man armerar fel, fel betongkvalite', konstruktion ej erhållit erfoderlig hållfasthet innan tätskikt monteras (ex klinker).
Själv har jag byggt en btg-pool med måttet 14.20 x 4.20 denna har efter att fullgod hållfasthet uppfyllts kompletterats med klinker (poolkvalite').
Priset landade på ca 800tkr, för "allt" dvs även den tekniska utrustningen anpassad till volymen om ca 100 kubik, uppvärmning luft/vattenpump.
Men som sagt utförandet är A o O vid gjutning av pool.
Vänligen
Anders K
« Senast ändrad: oktober 03, 2012, 21:55:24:24 av Konrad »

Utloggad Öståkra

SV: Vad kostade din gjutna btg-pool?
« Svar #16 skrivet: oktober 10, 2012, 11:12:28:28 »
Har insett att det här är en djungel utan dess like. Flera aktörer som påstår sig ha "koll" på btg-pooler.

Skall se om vi får ihop det med våra egna hantverkare men tittar även på prefab btg-pool och har fått ett pris på väggarna ifrån www.betongfabriken.nu om 57' +  moms. Väntar nu på pris ifrån en av dem rekommenderad montör/plattsättare.

Fördel med prefab är ju bla. kontrollerad produktion (temperatur, btg-kvalitet), bra ytfinish, fiberbetong och tunnare konstruktioner. Även om jag har förflutet inom prefab-branschen själv så gillar jag konceptet med platsgjutet, känns mer "riktigt".

Skall bli spännande att se vart det här slutar...
Kanske i en uppblåsbar barnpool  >rulla<

Utloggad hakansson

SV: Vad kostade din gjutna btg-pool?
« Svar #17 skrivet: oktober 12, 2012, 10:28:24:24 »
Har insett att det här är en djungel utan dess like. Flera aktörer som påstår sig ha "koll" på btg-pooler.

Skall se om vi får ihop det med våra egna hantverkare men tittar även på prefab btg-pool och har fått ett pris på väggarna ifrån www.betongfabriken.nu om 57' +  moms. Väntar nu på pris ifrån en av dem rekommenderad montör/plattsättare.

Fördel med prefab är ju bla. kontrollerad produktion (temperatur, btg-kvalitet), bra ytfinish, fiberbetong och tunnare konstruktioner. Även om jag har förflutet inom prefab-branschen själv så gillar jag konceptet med platsgjutet, känns mer "riktigt".

Skall bli spännande att se vart det här slutar...
Kanske i en uppblåsbar barnpool  >rulla<
Hej,
Dom elmenten du pratar om satte jag i våras och är mycket nöjd.
Ytan är helt spegelblank.
Det ända problemet är att elementen är ganska tunga så det vill till en stor kran som kan lyfta dom på plats.
Själva monteringen av elementen gick fort, totalt 4 timmar.
Då satte vi ut plattorna som väggarna ska stå på och lyfte in väggarna på plats och skruvade i hop dom.Kostnad ca 7000:-.
Då ingick frakten av väggarna hem till mig.
Jag tog även hjälp av utsättningen av plattorna.
Vill du ha hjälp av kranbil och dessa killar så kan du kontakta mig.
Dom har satt en del av dessa väggar.

Utloggad Öståkra

SV: Vad kostade din gjutna btg-pool?
« Svar #18 skrivet: januari 27, 2013, 13:57:13:13 »
Hej,
Dom elmenten du pratar om satte jag i våras och är mycket nöjd.
Ytan är helt spegelblank.
Det ända problemet är att elementen är ganska tunga så det vill till en stor kran som kan lyfta dom på plats.
Själva monteringen av elementen gick fort, totalt 4 timmar.
Då satte vi ut plattorna som väggarna ska stå på och lyfte in väggarna på plats och skruvade i hop dom.Kostnad ca 7000:-.
Då ingick frakten av väggarna hem till mig.
Jag tog även hjälp av utsättningen av plattorna.
Vill du ha hjälp av kranbil och dessa killar så kan du kontakta mig.
Dom har satt en del av dessa väggar.

Som en liten uppdatering i detta ämne så kan jag meddela att vi valde prefab-btg och de killar som fabriken (och du "Håkansson") rekommenderade.

Det hela blev ett äventyr utan dess like då vi var något optimistiska om årstid och väderlek... Grävde i snöfall, monterade element i minusgrader (en lastbil gled av vägen), gjöt platta i snöstorm (fick gå framför lastbilen med snöslunga för att den skulle komma fram). Fick ju i och med detta täcka in hela konstruktionen och värma med fläktar så att betongen fick bränna och rätt hållfasthet uppnåddes på plattan.

Vi valde att först bara lägga dränering och koppla till en brunn för att hålla koll på vattennivån. Trodde vi skulle klara oss med det men grundvattnet visade sig stå ganska högt och efter att ha pumpat ifrån brunnen en vecka tog vi hit grävaren igen och la en avrinning ifrån brunnen och ut i en närliggande bäck.

Igår la vi ut bärlager för den kringgjutning och stenläggning som skall göras kring poolen framåt våren. Då blir det även tätskikt (Mapei) och kakling (CCHöganäs Color 10). Och om budgeten håller ett stabilt tak som klarar storm och snö på Söderslätt...

Återkommer med slutlig prislapp... Ett är dock klart - vi får äta nudlar i några år  ;D

Utloggad Öståkra

SV: Vad kostade din gjutna btg-pool?
« Svar #19 skrivet: maj 30, 2013, 10:44:46:46 »
En liten uppdatering i ämnet... vi börjar se ljuset i tunneln på vårt projekt då poolen idag börjar kaklas.

Vi valde prefab-element i betong för väggarna (3 st), gjuten platta och gjuten trappa längsmed hela ena gaveln. Tätskikt ifrån Mapei, Kakel ifrån Höganäs, pooltak ifrån Termatec. Som det ser ut nu så landar slutsumman kring 500' för allt detta inkl. poolteknik (dock ej bestämd i detalj ännu).

Kostnaderna för grävarbetena blev lite högre än vi tänkt bl.a. för vi hade ganska mycket obrukbar lera som vi behövde bli av med. Vi valde också att sätta brunn och gräva en avrinning ifrån dräneringen så man inte behöver oroa sig för grundvattennivån. Utöver det så kostade det lite mer att få dit betongen och elementen då poolen ligger på en plats i trädgården dit det var svårt att få in lastbilarna. Fick hyra plåtar och lägga ut och beställa pumpbilar till betongleveranserna.

Hoppas kunna bada i juli... får se vad slutsumman landar på exakt då... Fast det tar väl aldrig slut för man vill väl pyssla kring poolområdet med växter och annat så det blir väl ständiga utgifter där.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag