VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gräv-planering...  (läst 11349 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Gräv-planering...
« skrivet: januari 11, 2010, 19:19:05:05 »
Hej på er!

Hade ju egentligen redan tänkt ha poolen i marken, men det blev aldrig så... Nu har jag haft tid att fundera och vi har nu kommit fram till att det troligen blir en glasfiberpool istället för liner som vi tidigare tittat på. Hur som helst, vi snackar en rätt liten sak (5,5x3x1,4 meter) p.g.a. att vi inte har rum för något större.

Vad det gäller grävning har vi stött på lite patrull (därav förseningen). Vi bor i ett kedjehus område (Ekerö) och har ingen väg fram till bakgården bara en smalare gångväg som dessutom är rätt brant. Vår bakgård ligger dessutom högre än gångstigen med en brant lutning på ca. 10 meter.

Vi har haft hit tre grävfirmor och tittat varav en valde att inte ge offert alls. En ville "gräva ur" slänten ner mot skogen för att komma upp med grävmaskinen vilket inte känns direkt lockande samt att grannarna troligen har åsikter om en sådan inverkan.

Hur som helst, den återstående grävfirman gav offert och skulle ta en minigrävare och minidumper för att köra massorna till en container vid vägen (ca. 50 meter). Man kan alltså köra minidumper längs kanten till grannarnas gräsmattor för att komma fram till containern. Offerten var på 42.000 + moms.

Frågan då, skulle det löna sig för mig att själv hyra grävare/dumper och gräva?

Jag antar att kostnaden för att bli av med massorna är rätt saftiga (ca. 25 kubik), hur skulle man kunna göra det, själv hyra container?

Förslag mottages tacksamt samt ev. tips på grävfirmor/personer som kan hjälpa!

Mvh,
Anders


AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad mikaelhede

SV: Gräv-planering...
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2010, 16:55:26:26 »
Hej.
Du har inte så att man kan nå in med en mobilkran?
Skulle fungera utmärkt annars att hissa över mindre dumpcontainrar över huset.

/Daniel

Utloggad Fixaren

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Värme Gullberg o Jansson 9,2 Kw
    • Visa profil
SV: Gräv-planering...
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2010, 21:22:56:56 »
I byggtrådarna har jag för mig att någon lyfte in en minigrävare och sen lyfte ut massorna med kran och någon typ av container.
Så titta runt lite så kanske du kan lite tips!
/Fixaren
/Fixaren
gh

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Gräv-planering...
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2010, 22:23:58:58 »

Här är länken till poolbygget med kran och minigrävare
/Johan


http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3571.0
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Gräv-planering...
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2010, 13:46:02:02 »
Hej igen,

tack för förslagen. Jag kommer upp på baksidan med en liten grävmaskin samt kan köra ner med en mini-dumper. Problemet jag har är att jag måste köra massorna ca. 50-100 meter innan jag kan komma fram till någon lastbil/flak.

Ett alternativ jag funderade på är om man kunde ställa upp ett flak sen gräva och köra dit med mini-dumper och så får någon firma komma och byta flak när det är fullt.

Så, två frågor på det:

1) Kan någon säga hur länge det tar att gräva för 3,5x6 meter pool med en liten grävare och köra med mini-dumper. Med typ 8-10 timmar per dag, blir det två dagar, några dagar, över en vecka?
2) Vet någon om någon firma som ställer upp flak (som kan rekommenderas)?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Fixaren

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Värme Gullberg o Jansson 9,2 Kw
    • Visa profil
SV: Gräv-planering...
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2010, 22:42:46:46 »
Vi grävde 4X7X1,8 meter på ca 6 timmar samt tog in makadam och körde bort massorna.
Kanske någon granne som behöver lite massor i närheten och fylla upp sin tomt med.

Kan du få in en minigrävare samt en bobcat samtidigt som bär ut massorna till ett lastväxlar flak så skulle jag tro att man gör det på en dag om man ligger i.

Vet bara firmor i Skåne.
/Fixaren

/Fixaren
gh

Utloggad Poolmann

SV: Gräv-planering...
« Svar #6 skrivet: februari 06, 2010, 18:03:32:32 »
Hej
En kran som kan lyfta en mindre container med schaktmassor i kostar rätt mycket per timme
Mitt tips är som du själv är inne på lite. Anlita någon som har både grävare och mini dumper som kan hjälpa dig
Vår grävare hade eget upplag där han tippade schaktmassorna och det är nog rätt vanligt bland entreprenörer.
Räkna med 35-50 tusen för grävning och återfyllning det är vad jag tror. Det var vad min grop kostade.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Gräv-planering...
« Svar #7 skrivet: februari 08, 2010, 16:25:51:51 »
Hmmm... jo, verkar bli det alternativet... 32-35' plus moms är vad jag fått som "billigast" nu... då ingår drän-grus, avmätning, paddning och markduk.

Kollade även upp att själv ställa upp container/släp med några firmor. Sortera hade bästa pris men bara dumpningen av massorna skulle gå på 22-24' och sen tillkommer ju hyra av grävare och minidumper, drän-grus (plus leverans av det) och förstås arbetstiden man måste lägga själv... Jag kanske kommer undan med 10-12' mindre, men med tanke på allt omkring tror jag nog jag biter i det sura äpplet... ;)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Poolhajen

SV: Gräv-planering...
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2010, 08:36:04:04 »
Tänk på att "grävd jord" tar ungefär dubbelt så mycket plats som hålet. Dvs. gräver du ett hål på 24kbm så får du räkna med att köra bort nästan 50kbm

/HW

Utloggad Poolmann

SV: Gräv-planering...
« Svar #9 skrivet: februari 14, 2010, 09:49:19:19 »
Tänk på att du väljer någon entreprenör som är känd på orten och som har gjort poolgropar innan och som har resurserna att fixa till poolgropen snabbt o smidigt det kostar lite extra men slå ut det på 30 år. Det blir ganska stökigt när dom drar igång så man vill ju inte ha det så i veckorvis. Ett tips till dig är att välja pooltak till poolen det är helt kanon. Du kan bada även när det regnar det är varmt o skönt under taket och gratis uppvärmning av poolen och vintertäckningen är klar + många andra fördelar. Jag har mitt trädäck i samma höjd som sargen runt poolen och det kan jag också rekommendera. Lycka till med poolbygget du har ett roligt men lite jobbigt arbete framför dig men det är det värt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan