CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32  (läst 46693 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #10 skrivet: april 21, 2013, 20:51:08:08 »
Nu är äntligen trallen borta samt den gamla poolen och alla dessa plattor som låg under! Men som tur var svängde grannen förbi och tog på sig jobbarvantarna... Sådana grannar ska man vara rädd om  :)

Ikväll ska Grävarn komma förbi och titta hur jag vill ha det, preliminärt kommer han nästa helg och gör i ordning marken åt mig.

Poolgiganten

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #11 skrivet: april 22, 2013, 22:42:35:35 »
HJÄLP!
Typiskt, jag har från och till planerat det här poolbygget sen jag köpte huset -08.
Nu en vecka innan grävaren kommer så har jag helt plötsligt funderat på om det inte är bra att sänka poolen 20-30 cm.
Anledningen är till att jag måste bygga altanen i två nivåer. Första delen måste vara 80 cm ovan mark pga dörrar från huset och befintlig altan.
men eftersom poolen är 1.32 samt om man vill få till en snygg Träsarg över poolen som många av er har gjort. blir det en nivå skillnad på nästan 60 cm. När jag ritar lite för mig själv känns det som en för stor nivå skillnad. Så min fråga till alla er kunniga därute. Kan jag gräva bort 50 cm återfylla 10 cm makadam och på det 10 cm stenmjöl, utan att behöva dränera? Och om jag inte kommer undan dräneringen... Hur gör jag  :'( Dränering har aldrig funnits i mina tankar eftersom poolen skulle stå i nivå med marken.

Tacksam för svar! Bifogar en kladdig bild hoppas ni förstår den...

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #12 skrivet: april 23, 2013, 12:02:53:53 »
Ingen som har en uppfattning?  :(
Söker och söker, men blir inte riktigt klok på det här...

Utloggad Klabbarpan

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #13 skrivet: april 23, 2013, 12:09:26:26 »
Är ingen expert inom detta, men det beror väl delvis på vad du har för jord under. Om du har lerjord och det blir blött när du gräver ur det så kan nog dränering krävas, men vill du undvika dränering kanske det kan fungera att gräva ur djupare och skapa en stenkista där under?

Som sagt ingen expert men mina tankar

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #14 skrivet: april 23, 2013, 14:27:02:02 »
Tack för svar Klabbarpan  :)

Tomten har alltid varit rätt torr och fin även när stora mängder nederbörd har kommit.
Sen vet jag ju inte riktigt vad som finns under gräsmattan heller.
Stenkista är ju helt klart ett alternativ men då känns det som man måste gräva ut en hel del kan jag tänka mig?
Men jag får nog sätta spaden i backen och kolla hur det ser ut helt enkelt  :P


Utloggad thesmurfen

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #15 skrivet: april 23, 2013, 21:04:13:13 »
Ska du gräva ner den så lägg dränering..vi gjorde inte det (efter råd av väldigt markkunnig personal) men hamnade med en pool runt poolen förra året...samma sak nu när snön smälte bort...Poolbotten har dock klarat sig fint vad det verkar

vi fick gräva ner en brunn vid sidan av, göra hål in till poolbotten (som vi fyllde med sten så inte hålet skulle rasa) så nu kan vi pumpa bort vattnet iaf...Men det är INTE kul att göra i efterhand... Vårt hål är 70cm djupt, 10cm makadam, isolering och 5cm stenmjöl..
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #16 skrivet: april 24, 2013, 08:18:57:57 »
Tack för svar thesmurfen och nya huvudbryn  ;)
Tittade lite på tomten igår och diskuterade lite med grannen som var övertygad om att någon dränering inte skulle behövas.

MEN man vill ju absolut inte ha en "Pool runt poolen" som du säger...

Så nästa fråga är som för de flesta av er väldigt novis men inte för en annan, Hur går man tillväga vid dränering?
När man kikar i era allas snygga byggtrådar verkar dränering vara en sådan självklar sak, så man inte ens behöver visa hur man har gjort  ;)

Vore tacksam om någon vill dela av sig av sin kunskap medans jag fortsätter och söker vidare...

Förresten thesmurfen läste din byggtråd  O0 Kanonsnyggt bygge!

Hadet gott!

Utloggad thesmurfen

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #17 skrivet: april 24, 2013, 10:34:31:31 »
Tack ska du ha :) Vi är verkligen jätteglada över vårt poolbygge och tack vare den så fick vi iaf en helt ok sommar med tanke på det rådande vädret som var..

Nu väntar vi bara på att isen ska smälta så vi kan börja fylla upp o kolla så att allt fungerar som det ska...Lite halvläskig förväntan alltså...

Dräneringen görs som så att du köper dräneringsslang, en dräneringsbrunn (kostar mycket) och så lägger du slangen underst i poolgropen, kopplar samman med dränbrunnen och sen är det klart. på med makadam och övrigt till botten...Se dock till att du har lite lutning på slangen mot brunnen, så att vattnet inte blir stillastående där. I brunnen lägger du sedan en dränkpump (fördelaktigt med flödesvakt) som sen sköter pumpandet när vattennivån blir för hög..
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #18 skrivet: april 24, 2013, 11:56:52:52 »
Glöm inte duk mellan jord/sand och makadam så att det (jord/sand) inte täpper till rör och blandar sig med makadamet så att det slutar rinna vatten i det.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad zlat4n

SV: Budget Pool bygge 2013, Primastar 5,5 x 3,7 x 1,32
« Svar #19 skrivet: april 24, 2013, 15:30:42:42 »
Efter mycket fundering, räkning och huvudbry, får det nog bli så att jag återgår till den ursprungliga planen.
Frugan och jag har olika uppfattningar vad en pool får kosta, och komma nu med dränslangar, brunnar, dränkbar pump och extra grävning  ;)
Poolen får helt enkelt bli i marknivå med först markduk --> 10 cm makadam --> 10 cm stenmjöl --> altanmatta

Tack för råden, detta forum är verkligen perfekt som "bollplank" för oss nybörjare!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag