Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Röda små larver/maskar i poolen  (läst 6601 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa123

Röda små larver/maskar i poolen
« skrivet: juli 17, 2020, 03:19:48:48 »
Hej, någon som vet varför vi plötsligt fått massa små röda (och några vita) larver/maskar i poolen? Har haft poolen igång i ca 3 veckor, kört allt vad gäller kemikalier vid uppstart i ett startskott i 5 steg.
Klorhalt är bra, PH har varit bra fram till lågt idag. Vattnet är inte grumligt alls, inga gröna alger heller.
Kan man bara ta bort maskarna och fortsätta som vanligt? Är dem skadliga för människor? Vad är det för larver?
Tacksam för hjälp!

Poolgiganten

Utloggad butthead

SV: Röda små larver/maskar i poolen
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2020, 07:28:03:03 »
Ingen aning. Är de alltså i poolen? Lever de? Kloret borde väl ha dödat dem? Kommer de från något träd? Vår granne har en ek som vissa år har massor av gröna maskar eller vad de är.

5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Röda små larver/maskar i poolen
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2020, 15:36:07:07 »
Ang gröna maskarna (inte ursprungsfrågan) så tror jag att det är frostfjärilens larver.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Tompa123

SV: Röda små larver/maskar i poolen
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2020, 16:37:16:16 »
Ingen aning. Är de alltså i poolen? Lever de? Kloret borde väl ha dödat dem? Kommer de från något träd? Vår granne har en ek som vissa år har massor av gröna maskar eller vad de är.

Ingen aning. Är de alltså i poolen? Lever de? Kloret borde väl ha dödat dem? Kommer de från något träd? Vår granne har en ek som vissa år har massor av gröna maskar eller vad de är.

Ja dem var i poolen och de levde. Klor har vi haft i men har chock-klorat nu. Pratade dessutom med en annan som påminde om att man måste köra klarpool, det trodde jag att man bara behövde om man hade algblomning. Dock verkar det ju som att både det och Flockmedel ska man hälla i varje vecka.
Har nu dammsugit ur precis all smuts och maskar och justera PH och hällt i medel. Får se hur det blir. PH bra men lite högt klorvärde. Ska bli bättre på att dammsuga botten mer regelbundet också.

Utloggad TommyC

SV: Röda små larver/maskar i poolen
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2020, 16:57:41:41 »
Vi använder endast chock-klor vid uppstart och därefter en 200 gram klorpuck per vecka. Klarpool har jag inte ens hört talas om. Flockning har vi aldrig haft behov av. Har man bra vatten från ett vattenverk så är det inte mycket som behövs. Med egen brunn kan det vara annorlunda.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad butthead

SV: Röda små larver/maskar i poolen
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2020, 08:44:49:49 »
Ditt klor kan ju omöjligt fungera om du har levande larver i poolen. Har du kollat CyA om du kör med veckoklor, så du verkligen har _användbart_ fritt klor i poolen? Det är viktigt så du har desinfektion i poolen när ni badar. Det har du inte om mycket fritt klor sitter på CyA.

Flockmedel (om nu klarpool är det) har du redan i veckoklorspuckarna. Tillsätta separat ska du inte behöva om du inte har problem. Jag kör inte med flock alls och har superklart vatten. Jag kör bara med klor (utan extra tillsatser) och justerar pH. Inga andra kemikalier.
« Senast ändrad: juli 19, 2020, 11:33:40:40 av butthead »
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Röda små larver/maskar i poolen
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2020, 16:31:28:28 »
Har haft poolen igång i ca 3 veckor, kört allt vad gäller kemikalier vid uppstart i ett startskott i 5 steg.
Klorhalt är bra, PH har varit bra fram till lågt idag. Vattnet är inte grumligt alls, inga gröna alger heller.

Jag tolkade ju det där som att det var en helt ny pool, men det behöver det ju inte vara. Det kan ju vara en sen uppstart i år, och då är ju frågan relevant vad gäller CYA. Men även frågan, vad var klorhalten innan han startade? Vattnet lär ju varit bra varmt i så fall, och en varm pool utan cirkulation är inget vidare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Röda små larver/maskar i poolen
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2020, 22:18:42:42 »
Kan bara hålla med alla inlägg.
Kanske dags att mäta CYA i poolen. Normalt vill inget vara i poolen om fritt klor finns närvarande. CYA påverkar väldigt mycket hur mycket fritt klor som finns närvarande.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag