CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph  (läst 2626 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #10 skrivet: juli 25, 2020, 12:33:31:31 »
Jag har aldrig använt en enda puck i min pool. Kör bara med flytande natriumhypoklorit och syra. Vid något tillfälle har jag blandat till chockklor därför att mitt "vanliga" klor varit slut i affären.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Poolgiganten

Utloggad Moana

SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #11 skrivet: juli 25, 2020, 12:47:58:58 »
Använder klorpuckar. Fick dock ta till med chockklor föra veckan eftersom klorhalten var nere på 0 och vattnet grumligt.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #12 skrivet: juli 25, 2020, 18:51:19:19 »
Det är framför allt regnet som har räddat poolerna förr från att drabbas av för höga halter av cya. När det regnar får du in en massa vatten som de flesta backspolar bort. Nu för tiden har fler och fler tak, och då får man inte in lika mycket vatten. När vatten dunstar tar det inte med sig några kemikalier, de finns kvar i vattnet. När man fyller på så slutar man när det är tillräckligt, om man inte som jag glömmer slangen på över natten  ;D

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad poolarenper

SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #13 skrivet: juli 25, 2020, 23:28:57:57 »
Hej!
Innan jag visste bättre så körde jag med vanliga 200 g klorpuckar från Folkpool (som har cya). Efter att ha hamnat i ett besvärligt läge på grund av dessa med för hög cya så kommer jag aldrig mer stoppa i något som tillför cyanursyra till mitt vatten. Jag köpte puckar på 200 gram på nätet av typen Kalciumhypoklorit men googla bara på 200 g klortablett för inomhus så hittar du. Dessa puckar löses upp snabbare än de som du har använt tidigare. Därför lägger jag dom i en plastburk som jag borrat två små hål i för att de inte ska lösas upp för snabbt.

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att de vanliga poolleverantörerna har dessa cya-baserade produkter när de uppenbarligen ger så mycket problem för många.
If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Utloggad butthead

SV: Nybliven poolägare - vädigt lågt Ph
« Svar #14 skrivet: juli 26, 2020, 11:03:06:06 »
Problemet är nog att folk inte vet att de har oanvändbart klor med sitt höga Cya. De litar på mätningen de när de ligger inom rätt gränser med kloret. Det gjorde iallafall jag för ett år sedan.

Finns inget på min gamla veckoklorsburk som beskriver att klorets nollpunkt = 7.5% Cya. Eller från poolleverantörens instruktioner.

Man tror att klart vatten = rent bakteriefritt vatten. Jag upplyste en vän om detta, men han insisterade på att det ser klart ut, så då är det rent också. Hade aldrig hört talas om CyA.

Jag kör med 20g tabletter i skimmern. Ca tre per dag.
« Senast ändrad: juli 26, 2020, 11:10:32:32 av butthead »
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag