VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För mycket chock klor  (läst 3222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: För mycket chock klor
« Svar #20 skrivet: juli 13, 2020, 20:37:53:53 »
Kommer att minska mina inlägg rejält.
Anledningen är att jag tycker att många råd och riktlinjer är fel. Kanske dessa som orsakar problem för poolägare?

Tyvärr måste man överbevisa alla. Även de som är leverantörer av vår utrustning. Jag har spelat in filmer med kemiska reaktioner som sker med våra poolkemikalier. Denna tråd är en typisk del av detta.

Som kemist har jag även koll på de kemiska reaktionerna som sker. Har även utvecklat en fällningskemikalie. Binder till sig allt inom 5 minuter. Inget nytt. Gör som alla andra. Använder gammal kunskap i ett nytt sammanhang.

Mycket bra att hantera kalk. Men eftersom jag inte har patent på detta kan jag inte berätta.

Mitt fokus kommer att ligga på att övertyga de som ger riktlinjer och råd.

Roger

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: För mycket chock klor
« Svar #21 skrivet: juli 13, 2020, 21:01:19:19 »
Nej, nej, nej.

Dina inlägg är ju otroligt intressanta och lärande. Jag har precis börjat tro att jag förstår flertalet samband mellan olika tillsatser.
Har läst många trådar med problemframställan där det har blivit en grej att ha sin egen lösning utan att svara. Sedan kommer facit från Roger. Och inte bara facit, utan även en berikande förklaring till varför just det är rätt svar.
Forumet behöver din expertis.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För mycket chock klor
« Svar #22 skrivet: juli 13, 2020, 22:53:28:28 »
Håller med! Ge inte upp på oss obildbara ;)
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: För mycket chock klor
« Svar #23 skrivet: juli 14, 2020, 08:33:54:54 »
Ännu en som håller med.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: För mycket chock klor
« Svar #24 skrivet: juli 14, 2020, 10:05:46:46 »
Jag håller naturligtvis också med. Din kunskap är både behövd och mycket uppskattad av oss amatörkemister.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad butthead

SV: För mycket chock klor
« Svar #25 skrivet: juli 14, 2020, 10:23:54:54 »
Här med. Sluta inte skriva.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad 62ragtop

SV: För mycket chock klor
« Svar #26 skrivet: juli 14, 2020, 11:26:38:38 »
Håller med ovan. Sluta inte skriv Roger.

Till TS / "scalarius". Hav lite tålamod... dessutom...

Du saknar två viktiga "komponenter" för att du skall få fason på ditt vatten (om jag tolkar dina inlägg rätt). 1. Du verkar inte ha kopplat in din cirkulationspump. 2. Givet nr 1 så antar jag då att du dessutom inte filtrerar ditt vatten...

I min enkla värld "kem" + cirkulation + filter. Där har du "oftast" lösningen på att få ordning på grönt vatten, grumligt vatten, mjölkigt vatten. Fall inte i fällan att "bara" pyttsa i en massa produkter som antingen ska höja X och sänka Y, utan att jobba med din vattencirkulation och filtrering. Låt pump och filter få jobba 24/7 så är mina (måhända ringa) erfarenheter att mången "missfärgat" vatten kan bli kristallklart inom 2-3 dagar (eller snabbare beroende på volym).

mvh


Utloggad pereinar

SV: För mycket chock klor
« Svar #27 skrivet: juli 14, 2020, 11:50:15:15 »
Nej Roger du får inte sluta skriva. Dina förklaringar och  din expertis behövs.

Utloggad scalarius

SV: För mycket chock klor
« Svar #28 skrivet: juli 14, 2020, 14:58:10:10 »
Tack Roger  :) och alla andra för era svar. Tycker att det här forumet är kanon och att få svar så snabbt. Än en gång stort tack Roger.

MVH

Göran

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag