CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tabletter till Scuba II  (läst 5821 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tabletter till Scuba II
« Svar #20 skrivet: juli 24, 2020, 20:49:04:04 »
Min mätare heter Autocheck och använder tabletter. Kan det vara så att Kojak syftade på den och inte Aquacheck som har ett snarlikt namn trots allt.
Autocheck ser för övrigt ut precis som en Scuba II. Jag misstänker samma instrument men med olika märkning.

Hej,

Bra att du uppmärksammade detta. Normalt spelar inte instrumentet en avgörande roll för vilka tabletter som ska användas. Det är våglängden på ledlampan i instrumentet. Den borde vara lika med tanke på att de mäter samma parameter?
Roger

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tabletter till Scuba II
« Svar #21 skrivet: juli 24, 2020, 21:06:45:45 »
Har ett tillägg till min senaste kommentar.
Ljus har olika våglängder. Olika typer av bindningar i molekyler fångar upp specifika våglängder.

När man pratar man absorbans skickar man ut ett ljus med en unik våglängd. En sensor mäter hur mycket som denna våglängd som absorberats. Då får man koll på hur mycket det är man har av det man mäter. Sambandet är linjärt

Ett annat exempel på detta är en lågtrycks-UV-lampa på ca. 274nm.

Använder man klor är det hypokloritsyra och hypoklorit som är desinfektionsmedlet. Den första är den som är 100ggr bättre som desinfektionsmedel. pH styr förhållandet mellan dessa.

Men angående 274nm som våglängd. Molekylen hypokloritsyra och jonen hypoklorit är som alla kemikalier med bindningar. De fångar upp energi och blir instabil och sönderfaller. Mitt mellan dessa toppar mellan dessa två för att fånga upp denna energi ligger 274nm. Vilket betyder att kloret inte blir instabilt och sönderfaller.
Roger

Utloggad Kojak

SV: Tabletter till Scuba II
« Svar #22 skrivet: juli 24, 2020, 21:14:41:41 »
Menade Autocheck, skrev fel

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tabletter till Scuba II
« Svar #23 skrivet: juli 24, 2020, 21:18:41:41 »
Menade Autocheck, skrev fel
Hoppas du fick svar på din fråga?
Det är det viktigaste.
Roger

Utloggad MathiasS

SV: Tabletter till Scuba II
« Svar #24 skrivet: juli 24, 2020, 22:07:26:26 »
Att Pahlens Autocheck 15 och Scuba II skulle vara olika instrument har jag väldigt svårt att tro => samma tabletter.....konstiga saker har ju hänt förr men det verkar iaf osannolikt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tabletter till Scuba II
« Svar #25 skrivet: juli 24, 2020, 22:15:48:48 »
Att Pahlens Autocheck 15 och Scuba II skulle vara olika instrument har jag väldigt svårt att tro => samma tabletter.....konstiga saker har ju hänt förr men det verkar iaf osannolikt.
Tror du har helt rätt i det du skriver. Hur kan samma poolkemikalie ha 20 olika namn? vidare ytterligare namn beroende på företaget som säljer denna?

Roger

Utloggad TommyC

SV: Tabletter till Scuba II
« Svar #26 skrivet: juli 25, 2020, 09:44:40:40 »
Aquacheck har stickor?
Företaget AquaChek säljer teststickor. Dom säljer även en digital läsare till stickorna för de som tycker att stickorna är svåra att läsa av. Många här rapporterade att den digitala läsaren gav väldigt varierande värden. Detta har ingenting att göra med de läsare som ni diskuterar i den här tråden. Jo, en sak gemensamt har dom och det är att många tror att digital visning är exakt. Det är den ju aldrig det gäller mätinstrument som mäter analoga storheter.
https://www.aquachek.com/aquachek-trutest-digital-reader/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Kojak

SV: Tabletter till Scuba II
« Svar #27 skrivet: juli 25, 2020, 09:57:04:04 »
Ska jag då tolka det som att jag kan köpa vilka DPD1 tabletter som helst, bara det inte är rapid(snabblösliga)? Om detta är korrekt så kan jag säga att det står inte på många ställen huruvida dom är rapid eller ej.

Utloggad MathiasS

SV: Tabletter till Scuba II
« Svar #28 skrivet: juli 25, 2020, 15:22:57:57 »
Om du har problem med svenska priser (det har jag med) så kanske detta kan vara något?

https://www.poolmarket.co.uk/water-testing-supplies/lovibond-dpd-no-1-comparator-test-tablets.html

Vet inte vad det blir med frakt och det går säkert att hitta något billigare ställe.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad butthead

SV: Tabletter till Scuba II
« Svar #29 skrivet: juli 25, 2020, 16:22:22:22 »
Bra pris! Men 35 GBP i frakt blir en femhundring för hundra tabletter. Alltså 5kr styck. En karta i Sverige brukar kosta ca 25kr alltså 2,50kr/st.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag