Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sista frågorna inför Poolbygget drar igång, VP, Volym, ljud och ljus  (läst 1219 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wallma

Hej alla, och tack för allas inlägg i denna databas. Som jag har läst, och under många år!! :)

Nu har vi äntligen lagt beställningen hos JF och det blev en 7,6x4,5 meters pool som vi skall gräva ner. Gropen är redan urgrävd.

Jag har dock några frågor som jag inte riktigt fått svar på... ni som har liknande pooler, hur räknar ni ut hur många kubik den är? Kan ju inte ta längd gånger bredd gånger djupet (1,32) eftersom den är mer "diamantformad".

Sedan undrar jag om ni har tips på en Poolvärmepump för JP pooler. Jag har tittat på en AQUAHEAT CLASSIC 13 men vill ju inte heller ha en med för mycket tryck i som förstör komponenterna :/ Bör jag titta på mindre värmepump då poolen inte torde vara mer än 40-45 kubik?

Och så sista frågan... jag vill ha två lampor som jag kan ha en dimmer till. Söker överallt på nätet men utbudet är nästan för stort för att man ska ha en chans i en ny bransch...  finns det några som ni själva använt er av och ör nöjda med till era JF pooler?

Mycket, mycket tacksam för svar på detta!

Med vänlig hälsning, Martin
« Senast ändrad: maj 28, 2017, 21:19:54:54 av Wallma »

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Jag skulle nog klassa den som oval faktiskt. om man tar bort rakdelen så är det ju en rund pool 4,5 m. Rakdelen är då 7,6 minus 4,5 = 3,1 m. Sedan tror jag att realistiska baddjupet är någonstans mellan 1,20 - 1,25. Vi räknar på 1,22 för att det har jag för mig att jag läst någonstans.

Lite avrundat:
Runda delen area = pi * d^2 / 4 = 3,14 * 4,5^2 / 4 = 15,9 m2
Raka delen area = 3,1 * 4,5 = 14 m2

Area (15,9+14) *1,22 = 36,5 m3
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Wallma

Stort tack Erik N!!

Är det dumt att köpa en värmepump som är för "stark"? Vill ju inte förstöra poolen. Eller är det bara helt enkelt så att en överdimensionerad pump värmer snabbare?

Med vänlig hälsning, Martin

Utloggad Wallma

Efter idogt sökande blev det två stycken utanpåliggande lampor samt en hydro pro 10 pump :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan