Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: det kommer vatten när vi gräver....  (läst 7336 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelaojimmy

det kommer vatten när vi gräver....
« skrivet: augusti 24, 2009, 20:59:57:57 »
vi har äntligen bestämt oss för att skaffa pool och håller just nu på att gräva för fullt! Eftersom att vi har en atriumgård så kan vi tyvärr inte använda en grävmaskin utan måste gräva för hand  ???.. Nu har vi kommit ner ca 150 cm och det har börjat komma vatten.. Vi har ju passerat flera olika lager, först jord sedan grus  och sedan lera och nu är det blandat vatten och grus... Så frågan är om någon vet varifrån vattnet kan komma :-\!? Vi bor nära en skog och i en sluttning.. Vad ska vi göra? Någon som har varit med om ngt liknande? Bra eller dåligt? Det känns som om det inte kan vara grundvatten med tanke på djupet och att vi bor i en sluttning..... Tacksam för alla tips och råd :)!
/Badsugen!

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: det kommer vatten när vi gräver....
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2009, 21:10:18:18 »
Hej!
Det är med största säkerhet grundvatten ni har. Skaffa en dränkbar pump (Clas Ohlsson ca 500 Kr) och pumpa medan ni gräver. Planera också för en dräneringsbrun och lägg den dränkbara pumpen i denna för permanent bruk.

Så gjorde vi och det fungerar utmärkt. Pumpen, som har en flotör för att starta vid behov, går några gånger varje dag och håller tomt under poolen.

Hälsningar.

Utloggad mikaelaojimmy

SV: det kommer vatten när vi gräver....
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2009, 22:30:51:51 »
Tack för svaret. Jag har några frågor till!
Vid vilket djup stötte ni på vatten?
Var köper man en dräneringsbrunn, har kollat på byggmax men dom säljer inga brunnar.
Vi ska gräva ner en Folkpool och den kräver att man gräver minst 155 cm, är det ok att gräva djupare trots att det kommer vatten?
Hur gjorde ni med poolgrunden? Om jag har förstått rätt, 1 marduk, 2 singel + dränering, 3 markduk, 4 stenmjöl eller sand.
Funkar denna metod om det står några cm vatten när man lägger ut markduken?

Är mycket tacksam för svar då man blir lite förvirrad av läsningen här på forumet.
mikaelaojimmy

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: det kommer vatten när vi gräver....
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2009, 22:45:52:52 »
Hej!
Ett tufft jobb att gräva för hand skulle jag inte haft en grävare skulle jag behållit den gamla ovanpoolen.
Om du tittar in på rinkabyrörs hemsida där finns en brunn med tillbehör för ett bra pris.
Du lägger singel ett tjockt lager ovan på markduken samt att du köper dräneringsrör på byggmax som du sedan kopplar till brunnen, du kan kolla på olika bilder på byggtrådar. Och brunnen skall ner en bra bit under rören samt gruset.
Grundvatten nivån är olika i hela Sverige och vart du bor.
Hur är måtten på poolen?
Hälsningar Johan
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad cg_joh

SV: det kommer vatten när vi gräver....
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2009, 09:35:21:21 »
Tack för svaret. Jag har några frågor till!
Vid vilket djup stötte ni på vatten?
Var köper man en dräneringsbrunn, har kollat på byggmax men dom säljer inga brunnar.
Vi ska gräva ner en Folkpool och den kräver att man gräver minst 155 cm, är det ok att gräva djupare trots att det kommer vatten?
Hur gjorde ni med poolgrunden? Om jag har förstått rätt, 1 marduk, 2 singel + dränering, 3 markduk, 4 stenmjöl eller sand.
Funkar denna metod om det står några cm vatten när man lägger ut markduken?

Är mycket tacksam för svar då man blir lite förvirrad av läsningen här på forumet.
mikaelaojimmy

Hej!

Vi grävde vår pool på hösten och tyckte inte att det trängde fram vatten, men på våren när vi skulle fortsätta fanns det relativt mycket vatten i gropen. Jag hade ändå planerat för att ha dräneringsbrunn eftersom vi ligger låglänt och på kompakt lermark som inte dränerar. Vårt minsta grävdjup var 160 cm men vi grävde 180 cm för att få ordentlig dränering och plats för dräneringsslang.

Jag grävde ytterligare 70 cm djupare där dräneringsbrunnen är för att leda allt vatten dit till dräneringspumpen.

Tänk också på att hitta en lämplig avledning från pumpen som klarar vinter och kyla. Jag leder min avledning ett par dm under mark med hyfsat bra fall 25 m till en dagvattenbrunn och det har fungerat även kalla vintrar.

Precis den poolgrunden du beskriver har vi gjort plus att det i poolsatsen ingick en markmatta (typ liggunderlag 15 mm) att lägga överst, ovanpå sanden.

Rör för dräneringsbrunn (40 cm diam.) säljes av Granngården bl.a. men kolla på Blocket vi hittade våran där eftersom säljaren inte behövde hela den längd som säljs av Granngården.

Ett tips om pump också vi använde först en från Clas Ohlson (Cotech) som var bra men vi köpte senare en från www.nordpost.se som hade inbyggd flottör (http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1183683&Ggart=1183683).

Hälsningar

Utloggad utopiazz

SV: det kommer vatten när vi gräver....
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2009, 11:06:23:23 »
Gräva för hand, vilket slitjobb. Har ni ingen passage in till gården som inte går "inomhus"? Det finns ju jättesmå maskiner som går att köra igenom en öppning som är 80cm bred och 2 meter hög. Finns även små dumprar som går igenom samma storlek på öppning.

Utloggad rsjowa

SV: det kommer vatten när vi gräver....
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2009, 12:12:09:09 »
I mitt pågående poolbygge stötte jag på grundvatten på 1,50 precis som du,... istället för att gräva vidare bestämde jag mig för att höja marken runt om med 30 cm istället. Torde gå bra det också, och påverkar inte negativt på nåt sätt, förutom att jag måste anpassa poolområdet till den nya höjden.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag