CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå  (läst 7374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #20 skrivet: maj 29, 2019, 09:04:54:54 »
Hur man än väljer så får man någon nackdel att hantera - nackdelen med granulaten är att man om man har en linerpool behöver lösa upp granulatet i vatten och sprida det i poolen. Häller man bara i det så kan det komma i direktkontakt med linern och orsaka blekfläckar på den. Lägger man granulatet i skimmern kan man få fläckar i den plus att en del av effekten går förlorad då kloret skall gå igenom filtret innan det når poolen. Dessutom tillför man ju kalk genom kalciumhypokloriten - troligtvis för lite för att vålla problem men har man t.ex. hårt vatten vill man helst inte ha mera kalcium i poolen. Och det organiska kloret, ja då tillför man cyanursyra. En fördel med det flytande kloret är att det verkar mycket snabbt. En nackdel att man måste vara försiktig i hanteringen - spiller man en droppe på kläderna blir det en fläck direkt (går aldrig bort) och man bör ha skyddsglasögon ifall det skulle skvätta något.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #21 skrivet: maj 29, 2019, 09:57:25:25 »
Jag fortsätter med att chocka med chockklor (som inte bygger cya) och doserar sedan automatiskt med flytande. Jag löser granulatet i en hink och vevar runt med en pinne, sedan häller jag det i breddavloppet. Enkelt att dosera, fungerar, riskfritt.

Visste jag exakt hur jag skulle göra med flytande kloret för chock så gjorde jag nog det, men nu när det finns några frågetecken är det inte värt besväret att testa ut rätt metod. För mig iallafall.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #22 skrivet: maj 29, 2019, 13:11:11:11 »
Har man hårt vatten (kalkhaltigt) vill man kanske inte tillföra ännu mer kalk så att man riskerar kalkutfällning. Blir som om man häller i mjölk i poolen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag