CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool Lecablock. Vilken grund?  (läst 4275 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sponken

Pool Lecablock. Vilken grund?
« skrivet: juni 14, 2011, 11:31:06:06 »
Hej

Funderar på att bygga en pool i Leca och sedan köpa ett kitt med Liner, kopplingar mm.

Anledningen till att välja Lecablock i stället för Termoblock var egentligen bara att man i så fall kan göra det mesta själv, utan betongbil, pumpbil mm. Min egen tid är ju ”gratis”…

Frågan är vilken grund man behöver göra?

Om man gräver ut, dränerar, grusar av, paddar mm. enligt konstens alla regler, räcker det då med att gjuta kantbalkar längs med sidorna? Eller måste man göra en helgjuten platta?
Min tanke var att gjuta kantbalkar och sedan mura på dessa. I mitten av poolen hade jag tänkt lägga friggolit.

Eller är jag helt ute och cyklar?

 :)

Poolgiganten

Utloggad pool09

SV: Pool Lecablock. Vilken grund?
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2011, 12:42:45:45 »
Går att gör som du skriver, men skulle definitivt råda dig till att gå hela vägen och göra en platta i alla fall. Slår du ut kostanden på bara några år är den försummbar, men du får en botten och stomme du inte behöver bry dig om! Gör en platta!!!   

Utloggad Sponken

SV: Pool Lecablock. Vilken grund?
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2011, 14:20:45:45 »
Gör det någon skillnad vid val av grund om poolen inte kommer att vara nergrävd?

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Pool Lecablock. Vilken grund?
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2011, 11:02:22:22 »
Tänk på om du gör poolen i "gräsmatte" höjd och poolen är 1,35 hög det blir jobbigt att komma ur och i, samt att du får trallen långt ner.
Jag skulle ha gjort en betong sula med så slipper man oroas att sanden kommer att flyta bort. Av regn eller poolvatten som  som åker utanför.
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad Sponken

SV: Pool Lecablock. Vilken grund?
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2011, 12:47:43:43 »
Ok, då lutar det åt att jag får göra en platta på mark.
Gällande placeringen så är det en det en altan i ungefär två meter höjd över marken och polen kommer att ansluta till denna, så det blir inte stege upp för att bada... vilket så klart hade varit lite omständigt...


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag