CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool som läcker  (läst 7060 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Pool som läcker
« Svar #10 skrivet: maj 08, 2015, 12:53:49:49 »
Jo jag förstår att det är en möjlighet, men normalt så ligger 5,5cm under normalvattenstånd fortfarande i breddavloppets öppning.

Men, en ev spricka i plasten kan ju ligga på sådan höjd. Ingjutna plastdetaljer är något jag fortsätter att vara skeptiskt till......

Att testa: Fyll poolen, täpp för inloppet till breddavloppet (blås upp någon badleksak i hålet, eller vad som nu funkar...).

Innan testet gäller det ju då att stänga ev. ventil till bräddavloppet - annars finns ju en möjlighet att vattnet via tilloppsmunstyckena går bakvägen in till bräddavloppet och fyller upp detta och om det då skulle vara en spricka i plasten så fortsätter det att läcka ned tills det når sprickan.

Poolgiganten

Utloggad SVAKE

SV: Pool som läcker
« Svar #11 skrivet: maj 11, 2015, 11:22:33:33 »
Jag har nu grävt upp och tror inte att det är bräddavloppet med dess kopplingar men håller på att fylla upp poolen igen för att vara på säkra sidan.
Det som krånglar till felsökningen är att det finns ett inlopp i botten på poolen som är sammankopplad med bräddavloppet. Kopplingen sitter i pumphuset ca 75 cm under vattennivån och man har inte satt någon ventil så att det går att skilja på bottenventil och bräddavloppet.

Utloggad Erica

SV: Pool som läcker
« Svar #12 skrivet: maj 11, 2015, 18:07:03:03 »
Jag har nu grävt upp och tror inte att det är bräddavloppet med dess kopplingar men håller på att fylla upp poolen igen för att vara på säkra sidan.
Det som krånglar till felsökningen är att det finns ett inlopp i botten på poolen som är sammankopplad med bräddavloppet. Kopplingen sitter i pumphuset ca 75 cm under vattennivån och man har inte satt någon ventil så att det går att skilja på bottenventil och bräddavloppet.

Men hur fungerar det hela då ? Har man ett bottenavlopp så är det ju nästan nödvändigt med en separat ventil på detta, i vart fall o man ansluter sin bottendammsugare på vanligt sätt till bräddavloppet. Om man då inte kan stänga bottenavloppet får man väldigt dåligt sug i sugslangen eftersom vattnet ju till stor del tar den lättare vägen genom bottenavloppet.

Utloggad SVAKE

SV: Pool som läcker
« Svar #13 skrivet: maj 11, 2015, 18:31:25:25 »
Din fundering är helt korrekt Erica! Det funkar uruselt så jag har köpt en poolrobot. Hela anläggningen med pump/sandfilter/värmeväxlare ser dessutom ut som om någon PRAO-elev har installerat det. Har tänkt göra om det hela men inte haft tid sedan jag köpte huset.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag