CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Torrblandad eller mager betong  (läst 12232 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mightythor

Torrblandad eller mager betong
« skrivet: juni 02, 2009, 20:02:13:13 »
Hej!

Ska snart till att återfylla runt min pool. Jag har en åttformad plåtpool (1,5m hög). Jag tänkte bygga en form av masonit. Dubbla 1cm cellplastskivor mot poolväggen med överlapp, och sedan ca 10cm plats för betongen. Tänkte fylla upp till ca 1m.

I min monteringsinstruktion står det: "Fyll formen med torrblandad betong (cement/sand 1:10). Var mycket sparsam med vattenmängden i cementblandningen. Cementen skall ha en konsistens som nästan motsvara Leca-kulor."

Varför ska blandningen vara så "torr"?

Vilken sorts sand kan man använda? Min tomt består till 99% av "fin sandstrandssand" så det vore ju kanon om det skulle funka. Då slipper man ju åka och köpa eller beställa hem. Eller behöver man lite "grövre" sand?

Skulle det inte fungera lika bra med nån färdigblandad produkt? Tex betong, murcement eller murbruk.
« Senast ändrad: juni 02, 2009, 20:30:41:41 av mightythor »

Poolgiganten

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Torrblandad eller mager betong
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2009, 22:18:14:14 »
Tjena Matte!
Jag vet inte vad din torrblandade betong skall tjäna för syfte riktigt. För att blanda en betong med hållfasthet så är skiktkurvan på sanden 0-8mm. I ditt fall så kanske man kan blanda med den sanden då hållfastheten på din betong med 1-10 blandning inte verka vara det primära. Gör blandningen 1-8 för att kompromissa den mindre fraktionen isf och se till att det inte är humus i sanden.
Enkelt så kan man se cementen som limmet mellan ballast och sand i en betong. Mindre fraktion på sanden = större yta att limma. 

Att den skall vara torrblandad tror jag kan ha att göra med att formtrycket blir mindre. Blötare betong resulterar i högre formtryck.   
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad mjogbg

SV: Torrblandad eller mager betong
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2009, 12:20:19:19 »
Hej!

Jag har lagt magerbetong runt min pool har en åttaformad från poolkungen.
Min "magerbetong" var ganska blöt,jag fyllde på med vatten efter hand i tumlaren tills jag fick den konsistens jag tyckte var bra. Ska ju inte rinna vatten men,på poolkungen sa dom att det ska vara så blöt så man kan krama den som en snöboll.

Och det har fungerat jättebra för oss,men glöm inte att fylla upp med vatten i poolen samtidigt.

Mvh Magnus

Nuvarande bygge Styroporpool 4x8. 3 m roman trappa från Poolkungen.

Tidigare byggt åttaformad pool 4,2x6.5 Poolkungen.

Utloggad mightythor

SV: Torrblandad eller mager betong
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2009, 19:19:56:56 »
Hej!

Jag tror nog att jag gör blandningen med lite mer cement i som HenryPorter säger. Poolen kommer ju till viss del vara vattenfylld så inte väggarna trycks in.
Kommer nog också göra den lite blötare och mer lätthanterlig som mjogbg säger.

Vilken sand/grus ska man satsa på? Jag har dessa att välja på men endast Mursand 0/4 och Grus 0/8 finns på min närmaste täkt så frakten blir ju lite dyrare med de andra alternativen.

Betongsand 0/2
Mursand 0/4
Putssand 0/4
Betonggrus 0/8
Grus 0/8

Utloggad mjogbg

SV: Torrblandad eller mager betong
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2009, 00:59:46:46 »
Jag använde mursand, tror inte det heller är någon fara vad du väljer bara det inte är för stora "stenar" i.  Jag hade använt det som du har hemma så sparar man ju pengar :)
Lycka till
Nuvarande bygge Styroporpool 4x8. 3 m roman trappa från Poolkungen.

Tidigare byggt åttaformad pool 4,2x6.5 Poolkungen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag