Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bara en liiiten detalj kvar att planera  (läst 5129 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tate

Bara en liiiten detalj kvar att planera
« skrivet: mars 04, 2012, 22:15:27:27 »
Vet inte riktigt var jag ska placera detta ämne, känns inte helt klockrent inom någon av rubrikerna. Och säkert har folk ställt frågan förr, men jag hittar inte svaret.

Nåväl. Jag tittar på olika lösningar för att hantera poolpumpen och värmepumpen och området kring detta. Vi har inte sån stor trädgård, och alternativen tycka vara "nära vår ena uteplats" , "nära vår andra uteplats", "nära poolen", "nära vår ena granne" och "nära våra andra granne". Så hur ska man då tänka ljudmässigt? Jag har ingen aning hur mycket pump och värmepump låter. Om man bygger ett litet oisolerat förråd vid poolen, men värmepump på baksidan, störs man då av ljudet? Ska man försöka få bygglov intill tomtgräns istället, och hoppas på att grannen inte störs? Eller ska man köpa ett sådant där färdigt maskinrum att gräva ner? Tio till tolvtusen kronor känns mycket för en plastlåda, men isolerar jorden runtomkring kanske ljudet något? Fast värmepumpen måste ju ändå stå ovanjord...Och om man gräver ner - hur funkar det vid läckage och backspolning då? Det tycks inte finnas några inbyggda golvbrunnar, och det låter inte så fiffigt med en dränkt elcentral.

Japp, det är alltså sådant som håller mig vaken nuförtiden. Byggstart närmar sig ju!

Poolgiganten

Utloggad DJME

SV: Bara en liiiten detalj kvar att planera
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2012, 12:05:51:51 »
Jag har poolpumpen i ett förråd ovan mark intill poolen förrådet är byggt i leca (Källare under halva garaget) . Man hör pumpen om man står intill väggen men någon meter ifrån är ljudet knappt märkbart. Värmepumpen står under altanen som är runt poolen, poolen står delvis ovan mark. Värmepumpen står ca 6 meterfrån grannens tomt och de har sin altan snett vid sidan om. Har frågat om de störs av ljudet men de har aldrig tänkt på det. Vid poolen hörs givetvis värmepumpen men då den står under trädäcket och fläkten sitter på sidan och inte ovanpå dämpas ljudet rätt mycket och jag kan inte säga att jag direkt tänker på om den går eller inte.
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bara en liiiten detalj kvar att planera
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2012, 06:51:34:34 »
Hej jag vet inte vad du har för hus, men jag har grävt och byggt en litet pump station under huset i krypgrunden. Där är det även + grader under vintern så jag slipper tömma sandfilter till vintern men slangarna måste ju tömmas. Sen har jag en brilix vp runt hörnet av huset från poolen sett och störs aldrig av det. / Petri

Utloggad swanthe

SV: Bara en liiiten detalj kvar att planera
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2012, 11:55:49:49 »
Själva kommer ni nog inte att störas av vare sig värmepump eller cirkulationspump oavsett placering. Ni kommer antagligen att höra den till en början, men efter ett tag märker ni det nog inte längre.

Värre kan det vara med grannarna, beroende på vad ni har för relation med dom och framför allt vad de har för åsikter om att ni byggt en pool i trädgården. Grannar som inte gillar poolen kan störa sig på på ljudet om det låter aldrig så lite.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Tate

SV: Bara en liiiten detalj kvar att planera
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2012, 20:07:20:20 »
Hur ofta går pumparna? Kör man dem ett visst antal timmar per dygn, och kan man i så fall ställa in när de går? Runt ett hörn kommer jag nog inte så lätt med värmepumpen, men man kanske kan bygga in den litegrann, i alla fall på några sidor? Hjälper det alls?

Funderar lite på att gräva mig ner en bit, och mura upp några varv, och så trä överst. Men ska man fixa till någon form av golbvrunn, och i så fall gjuta golv? Låter som ett lite större projekt än att smäcka upp en liten förrådsbyggsats.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bara en liiiten detalj kvar att planera
« Svar #5 skrivet: mars 07, 2012, 00:09:55:55 »
Hur ofta går pumparna? Kör man dem ett visst antal timmar per dygn, och kan man i så fall ställa in när de går?
Det där finns det nog lika många teorier om som det finns poolägare...

Vi kör våran pump, i alla fall första året nu vi har haft pool från 8:00 till 22:00, 30 min på och 30 min av. Det har fungerat för oss. Vissa kör dygnet runt och andra har kortare intervall än vad vi har.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fia

SV: Bara en liiiten detalj kvar att planera
« Svar #6 skrivet: mars 07, 2012, 09:39:23:23 »
Det viktigaste är att hela vattenmängden pumpas (renas) genom filtret minst: 4 gånger per dygn.
Kolla hur stark pump du har, m3/per timme. Lös timer fungerar perfekt om du har stick kontakt annars en fast monterad.
Det beror även på om du tänker köra värmepump nattetid, då måste ju pumpen gå.
 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bara en liiiten detalj kvar att planera
« Svar #7 skrivet: mars 20, 2012, 19:38:34:34 »
Hej Tate!
Du funderade på några murade varv och trä ovanpå. Precis så gjorde jag. Med isolering runt väggar och lock blev det märkbart mycket tystare. Se http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3592.msg33073#msg33073.
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Tate

SV: Bara en liiiten detalj kvar att planera
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2012, 20:16:48:48 »
Tack Dacke! Ser snyggt och rejält ut. Vet inte om jag kan hitta några gasfjädrar på skroten dock ;-)

Vad har du för mått på det hela?

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bara en liiiten detalj kvar att planera
« Svar #9 skrivet: mars 21, 2012, 18:45:32:32 »
Invändigt mått ca 170*105 cm.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan