VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Max temp badvattnet/konsekvenser?  (läst 8533 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AmeriSwede

Max temp badvattnet/konsekvenser?
« skrivet: juli 17, 2018, 22:52:43:43 »
Hej!

Frun och jag har kommit fram till att vi tycker att vattentemperaturen skall helst ligga mellan 30-32 grader.

Vi kör så för tillfället. Är det flera som gör så?

Vad är riskerna med en så hög temperatur?
Vilka skador/slitningar är det fråga om.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2018, 00:54:47:47 »
Väldigt många. Det finns väl någonting som skrivs om att linern kan må dåligt av det, men jag kommer inte ihåg detaljerna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2018, 01:05:17:17 »
Allt hänger på vad du har för pool...har du en gjuten betongpool kan du gå ännu högre utan att konstruktionen äventyras  har du däremot liner kan det bli problem. Liners brukar alltid  ha en angiven övre temperaturgräns, över den så gäller inga garantier.

Kommer du upp i närmast spaliknande temperaturer eller högre så tillkommer ju en risk för de badande - ligger du i för länge kan det bli livsfarligt för att kroppens temperaturreglering inte hänger med.

Klorförbrukningen ökar med stigande temperatur och samtidigt gäller att man får vara extra vaksam så man inte får algtillväxt. Men det är normalt inte några större problem med detta.

Utloggad aromata

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2018, 08:37:44:44 »
Vanligt är tydligen en tempgräns på +28°. Det finns liners som tål mer men de är sannolikt dyrare.

Jag har en "vanlig" liner (tjocklek okänd) som vi haft i över 20 år och den fungerat än. Den är inte så vacker längre men fullt fungerande. Vår pooltemp ligger nog runt 24-25° som standard, 27° just nu. Har nog tangerat 29° vid något enstaka tillfälle.

Utloggad MathiasS

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2018, 09:10:33:33 »
Denna sommar skulle jag behöva kyla poolen för att hålla temperaturer som linern "tål"..... Håller 31-32 och har inte hört värmepumpen på flera veckor.

Jag är inte speciellt insatt i ämnet, men jag tycker mig ha förstått att det är mjukgöraren i PVC-duken som inte tål värme bra. Just det har jag inga problem med, duken verkar vara lika flexibel som när den var ny, nu 6 år senare.

Det jag har problem med är att det blanka glatta  ytskiktet försvunnit på stora ytor under vattenytan. Det kopplar jag ihop med en en period av fel ph-värde. Ovan vattenytan ser linern ut som ny (och där är det lika varmt eller varmare än i vattnet).

Slutsats: Korrekta nivåer på PH och klor är viktigare för linerns livslängd än temperaturen.

 

 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2018, 09:55:00:00 »
Det jag har problem med är att det blanka glatta  ytskiktet försvunnit på stora ytor under vattenytan. Det kopplar jag ihop med en en period av fel ph-värde. Ovan vattenytan ser linern ut som ny (och där är det lika varmt eller varmare än i vattnet).

Slutsats: Korrekta nivåer på PH och klor är viktigare för linerns livslängd än temperaturen.
Jag har samma "problem" men i mitt fall verkar det vara en beläggning på ytan (som inte påverkar linerns livslängd) snarare än att linern har åldrats. Omfattningen har varierat och tidigare sträva ytor har blivit blanka och glatta igen. Jag vet att jag har legat i överkant när det gäller pH, ibland ganska mycket.

Min slutledning är att om du får en sträv beläggning på linern kan du få bort den, eller delar av den, genom att sänka pH. Att beläggningen inte påverkar linerns livslängd utan att temperaturen är viktigast (det finns en anledning till att man ofta anger en temperaturgräns för liners).

Detta är min erfarenhet.

Utloggad MathiasS

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2018, 13:46:57:57 »
Jag har samma "problem" men i mitt fall verkar det vara en beläggning på ytan (som inte påverkar linerns livslängd) snarare än att linern har åldrats. Omfattningen har varierat och tidigare sträva ytor har blivit blanka och glatta igen. Jag vet att jag har legat i överkant när det gäller pH, ibland ganska mycket.

Min slutledning är att om du får en sträv beläggning på linern kan du få bort den, eller delar av den, genom att sänka pH. Att beläggningen inte påverkar linerns livslängd utan att temperaturen är viktigast (det finns en anledning till att man ofta anger en temperaturgräns för liners).

Detta är min erfarenhet.

Jag tror att vi har olika "problem". Här har det glatta skiktet med mosaikmönstret i försvunnit och under det är det strävt. på några ställen sitter det löst och jag kan gnugga bort "färgen". Det är alltså ingen beläggning det handlar om i mitt fall.

Jag byter liner till våren tror jag, då jag dels har 31 hål i den jag har nu, förutom ovanstående problem OCH dels för att jag ändå har en ny liner liggande. Likabra att använda den innan den blir för gammal den också.

Om det vore väldigt känsligt med temperaturen så borde den del av linern som är ovanför vattenytan påverkas mest. Under ett pooltak är det sjukt varmt soliga dagar som dessa, antagligen +50 på eftermiddagen => det är ovanför vattenlinjen man först ser temperaturproblem (och här ser linern ut som ny).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermojito

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2018, 21:52:36:36 »
Om det är mjukgöraren i linern som tar stryk av höga temperaturer så borde väl linern bli spröd ovan vattenlinjen över tid kan man tänka sig. Har dock själv tänkt att det mest är höga klornivåer som får linern att bli spröd?

Jag börjar bli seriöst orolig för min pool nu. Utan påslagen värme stiger pooltemperaturen läskigt mycket nu när solen ligger på och det är runt 30 i luften. I eftermiddag var den uppe i 36,1 grader och kurvan stiger fortfarande linjärt dag för dag, trots 36 kubikmeter vatten...

Borde man lägga en presenning på pooltaket och öppna båda gavlarna för att hålla temperaturen i schack?

Finns det spa-bad med liner som kan kan dra lärdom ifrån kanske?

Utloggad Erica

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2018, 11:59:24:24 »
Spabad med liner har jag aldrig sett. Däremot finns ju enkla uppblåsbara spabad i plast. Men livslängden på sådana budgetspa blir nor betydligt kortare än ett vanligt spabad, så jämförelsen stämmer nog dåligt.

Årets sommar är ju extrem och så varmt i poolen som 36 grader vill man ju knappast ha. Presenning på pooltaket kan ju vara en lösning om det inte räcker att hålla pooltaket delvis öppet så att värmen ventileras bort.

I vissa trakter, som t.ex. Florida, kan det bli så varmt i poolen att man kör "poolkyla", dvs en poolvärmepump körd i AC-läge. En del poolvärmepumpar som säljs häri Sverige har också den funktionen. Men det blir ju lite energislöseri om man skall ligga och kyla poolen på sommaren. Det kan bli rätt dyrt, elpriserna är ju höga denna sommaren p.g.a. torkan och på den fronten verkar det väl successivt bli allt värre.

Utloggad Guiness

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #9 skrivet: juli 21, 2018, 21:53:54:54 »
Jag tror mig märka att vattnet blir lite grumligare när det passerar 29-30 grader. Det syns egentligen bara när belysningen är på... Normala år håller det 26 grader men i år blir det lite ”bonusvärme” mha solpanelerna.
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan