Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dags att välja bad!  (läst 5615 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad northstar

Dags att välja bad!
« skrivet: mars 14, 2016, 22:44:47:47 »
Hej,

Jag har funderat en längre tid på att skaffa spabad och plöjt genom de flesta trådar på det här forumet.
Jag har ändå så svårt att motivera de ca 50000 "extra" för ett erkänt märke.
Skulle helst ha 2 liggdelar och 6 platser men det är inte skrivet i sten.
Började med att besöka folkpool där man man får lägga en 70-80000 för bad med 6 platser och tyvärr bara 1 liggdel. Visst de kändes välbyggda men samtidigt nästan tråkigt enkla och endast 1 pump till jetsen.

Träffade säljarna från det på senare tid så omtalade svenska badrumsinredningar. Kollade både på Denver och Vancouver och måste säga att de kändes riktigt bra! Mer utrustade med två liggdelar, dubbla pumpar (vacouver). Säljaren hymlade inte om att de tillverkas i Kina men att de har garanti i 3 år med service på plats. Kostnad 60-70000 med trappa och startpaket med kem.

Åkte till Bauhaus för att spana in deras varianter. Deras bad Massimo 2 för 70000 såg fläskigt ut men samtidigt lite plastigt.
Enklare Alessio återigen endast en pump och en liggdel men ett skapligt pris på 55000.

Trademax har sitt Jupiter på kampanj som till synes har det jag vill ha för endast 45000. inkl frakt?! Såg heltok ut. Varken dåligt eller flashigt men rätt storlek och två liggdelar. Säljan sa att det var LX pumpar vilket borde tyda på att det finns reservdelar om de skulle gå sönder?

Så vad har ni att säga om dessa spa? Spontant kändes svenska badrumsinredningar bäst för pengarna men när Trademax kostar 45 så vet jag inte om det motiverar prisskillnaden. Om det inte är rena skiten vill säga?
Har ni någon erfarenhet?
hur är ljudnivån?
Kommer det finnas reservdelar om 5 år?
Jag har förstått att LX pumparna är ett billigt alternativ. Kan man byta till dyrare om de skulle gå sönder utan att programmera om badet på något sätt?
Har fått för mig att undvika bad med 1 pump för jetsen elverkan det vara bättre tryck med en "bra" pump kontra 2 "sämre"?
Finns det direkta andra alternativ i prisklassen som jag missat?

Många frågor men hoppas jag kan få ta del av er erfarenhet och kunskap.

Poolgiganten

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Dags att välja bad!
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2016, 23:00:29:29 »
Med din budget hade jag valt ett Vancouver från Sv Badrumsinredningar. Ett bra bad till vettiga pengar. I detta bad sitter DXD-pumpar som är lite tystare och mer energisnåla än LX. Du får senaste balboasystemet och badet är rätt välbyggt jämför med de flesta andra kinabad. Klart bättre ihopskruvat än Massimo från Bauhaus.

Skulle hur som helst rekommendera dig att inte köpa ett mindre bad än detta. Det är rätt skönt att kunna ligga och flyta och ha lite yta att röra sig på, även när man badar själv.

Utloggad northstar

SV: Dags att välja bad!
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2016, 22:18:58:58 »
Tack för svaret!
Tycker ljudnivån är viktig då jag har ett inomhusbad som låter så pass mycket att man ofta hellre stänger av bubblorna. Är det sån skillnad mellan LX och DXD att man hellre stänger av LX-pumarna medan man låter DXD gå?
 
Vad är det i Massimo som är sämre gjort än i Vancouver?

Tyckte som sagt att Vancouver kändes helt okej när jag tittade på det. Om det nu är som du säger att det även är ett av de välbyggda Kina baden, ok pumpar och styrsystem så  är det kanske inte så dumt alternativ. Det borde ju gå att få tag i reservdelar långt efter garantitiden?
Det pratas även om slangar och övriga komponenter som även de kan hålla "kina" -kvalitet och gå sönder tidigt. Sånt borde ju också gå att byta relativt enkelt. Är väl egentligen bara baljan kvar som känns tungt att göra något åt om den skulle spricka av någon anledning. 
Har jag missat något som gör det till ett osäkert köp?

Johanmarsta kanske har något att tilläga?

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Dags att välja bad!
« Svar #3 skrivet: mars 17, 2016, 09:27:58:58 »
När jag valde bad för ett par år sedan var ljudnivån ett tungt skäl (precis som du har jag bubbelkar inomhus som låter förskräckligt)
Enda sättet att kontrollera ljudnivån på ett korrekt sätt är att sätta sig i badet, ha pumparna på max och föra samtal med någon annan i badet, personligen tycker jag det är trevligt att kunna föra ett lågmält samtal i det läget.
I mitt bad som jag valde hörs knappt pumparna i ovanstående scenario.

En annan aspekt, ni som köper Kina-bad, tänk på baklängesuträkningen johanmarsta gjorde i tråden "Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?" de 7200 kr som ska räcka till massor grejer (och arbetarens lön, lokal i Kina mm som inte togs med där). Vatten och el är en farlig kombo, det har hänt flera gånger, i Sverige, att vattnet i Kina-bad blivit strömförande. Är det värt den risken? Eller ska du vänta och spara ihop lite mer pengar tills du har råd att köpa ett säkert bad från en seriös tillverkare?
Och nu kommer folk börja tjata om att "typ alla" har jordfelsbrytare. Ja, men de som snålar på sitt SPA-inköp har mest troligt även snålat där och köpt billigaste tänkbara jordfelsbrytare; litar du på den i skarpt läge?

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Dags att välja bad!
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2016, 11:09:20:20 »
När det gäller ljudnivå på pumpar skulle jag säga att cirkpumpen är klart viktigast. Massagepumparna kan man acceptera att de låter litegrann, vattnet i sig skapar ju också en hel del ljud. Vancouver från Sv Badrumsinredningar skulle jag klassa som relativt tyst. Har bara badat i ett bad med LX-pumpar men det lät avsevärt mer. Sen kan det säkert även bero på isolering och annat.

Jämfört med Massimo från Bauhaus skulle jag säga att om du tar av kabinettsidorna ser du stora skillnader gällande hur isolering och slangdragning etc. är utfört till Sv Badrumsinredningars fördel.

Sen om du jämför med ett dyrare amerikanskt eller svenskt bad så är dessa givetvis ännu bättre, men då till ett högre pris.

Massimo och Vancouver kostar ungefär lika mycket, men vid en jämförelse av baden känns Massimo klart överprissatt.

Gällande elen skulle inte jag vara speciellt orolig så länge det sitter balboasystem i badet kombinerat med en bra jordfelsbrytare.

Utloggad Erica

SV: Dags att välja bad!
« Svar #5 skrivet: mars 17, 2016, 11:28:46:46 »
Vatten och el är en farlig kombo, det har hänt flera gånger, i Sverige, att vattnet i Kina-bad blivit strömförande. Är det värt den risken? Eller ska du vänta och spara ihop lite mer pengar tills du har råd att köpa ett säkert bad från en seriös tillverkare?
Och nu kommer folk börja tjata om att "typ alla" har jordfelsbrytare. Ja, men de som snålar på sitt SPA-inköp har mest troligt även snålat där och köpt billigaste tänkbara jordfelsbrytare; litar du på den i skarpt läge?

Lita inte på NÅGON jordfelsbrytare. En jordfelsbrytare ökar säkerheten rejält, men alla jordfelsbrytare har en felprocent som vid praktiska prov  (bl. a. i Danmark) visat sig vara farligt hög. Installationen måste vara säker i sig självt, sedan kommer jordfelsbrytaren som en extra säkerhet i tillägg. Observera att enligt gällande föreskrifter får jordfelsbrytare aldrig ersätta andra säkerhetsåtgärder.

Den mest kritiska komponenten i ett spa vad det gäller elsäkerheten är värmaren. Där finns störst risk för överslag. Är den inte ordentligt jordad som den skall vara har man en riktigt farlig kombination. Belysning måste vara 12 V. Belysning med nätspänning finns i vissa länder men är synnerligen farligt och får inte förekomma i Sverige. Man kan ju alltid hoppas att ingen importerar sådana bad.

Utloggad northstar

SV: Dags att välja bad!
« Svar #6 skrivet: mars 17, 2016, 22:48:00:00 »
Att jag skulle snålat på min jordfelsbrytare om jag snålar och "bara" köper ett spa för 70000 känns lite långsökt.
Får ta och kolla upp jordningen på det bad jag köper så ska jag nog känna mig säker.
Det är ju tyvärr svårt att testa alla bad som man kan tänka sig. Helst skulle man vilja åka runt med ett par badbrallor i bilen o gå loss på allt.. :) Är svårt att få samma uppfattning när man står bredvid eller försöker lyssna på en mässa. Det är ju därför det är så bra med alla er som testat.. Fler som testat?

Jag är inte rädd att köpa saker från Kina bara man vet att det är schysst gjort och att man vet att det finns reservdelar ett bra tag framöver. Har överlag bara hört bra om Vancouver så det känns mer och mer säkert. Det jag hört är egentligen bara frågetecken att se upp med men faktiskt ingen som sagt något negativt om just den här modellen.
Om man då skulle lägga mer pengar. Vad ska man isåfall välja? Sett att arthesian har någon kampanj på 748L DX för 90000kr. Då är badet mindre av allt. Om man ska upp på Vancouvers storlek har jag inte hittat något för under ca 150000? Då känns det inte värt det.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Dags att välja bad!
« Svar #7 skrivet: mars 18, 2016, 10:15:50:50 »
Håller med dig. Tittade också på en av Artesians billigare modeller faktiskt. Och visst, lyfter man av panelerna ser man att det andas kvalitet, men den modellen jag tittade på hade inte ens separat cirkpump. Förutom det kändes det för litet och sen tyckte jag inte att jag satt så bra.

Sen ville vi ju helst ha ett större bad med dubbla liggplatser. Och Vancouver sitter jag riktigt riktigt bra i. Så här i efterhand är jag ännu mer nöjd med att vi inte valde ett mindre bad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag